Nemecký autoklub ADAC pravidelne vyčísľuje náklady na vlastníctvo áut. Tieto údaje môžu byť totiž rozhodujúce pri výbere nového vozidla. Kúpna cena nie je všetko. To, čo ušetríte na začiatku, môžete stratiť neskôr, napríklad ak sa rozhodnete pre model, ktorý rýchlo stráca hodnotu, alebo má vysokú spotrebu paliva. Teraz sa ADAC pozrel na elektromobily, ktorých je čoraz viac a ktoré sú čoraz dostupnejšie, i keď cenou stále prevyšujú konvenčnú konkurenciu. Vypočítal náklady na vlastnenie tridsiatich najlacnejších elektromobilov. Vychádzal z cien v Nemecku, ktoré však nie sú zásadne odlišné od tých našich. A podobne je to s cenami energie.
Autoklub vychádzal z predpokladu, že elektromobil budete vlastniť päť rokov a za ten čas s ním najazdíte 75 000 kilometrov, teda 15 000 km ročne. Do výpočtu zarátal stratu hodnoty, ktorá je najväčšou položkou, prevádzkové náklady, teda náklady za nabíjanie, povinné a havarijné poistenie, daň z vozidla, náklady za povinný servis, ale aj náklady na výmenu pneumatík, ktoré elektromobily doslova ničia. Výsledky sú prekvapujúce. Ukázalo sa totiž, že relatívne nízke náklady nemusia vykazovať len malé elektromobily s nízkou obstarávacou cenou. Do zoznamu sa dostali aj modely nižšej strednej a strednej triedy, ako napríklad Ford Mustang Mach-E, VW ID.4, Tesla 3 alebo Volvo XC.40.
Čítajte viac Elektromobily sú najmenej efektívnou cestou znižovania emisií, tvrdí expertRebríček 30 elektromobilov je zoradený podľa mesačných nákladov a tieto sú vyjadrené aj formou nákladov na kilometer jazdy. Pohybujú sa od 373 eur mesačne v prípade miniatúrneho Smartu fortwo EQ až po 944 eur, o ktoré prichádzate mesačne, ak sa rozhodnete pre drahé Volvo XC40 Recharge. Nemecké náklady sú však tak trochu prikrášlené, pretože ADAC bral do úvahy štátnu dotáciu na nákup elektromobilov, ktorá v je v Nemecku rekordných 9 000 eur. Bez nej by boli výsledky o čosi menej priaznivé. Na druhej strane nie je nemecká dotácia až taká vzdialená tej slovenskej, ktorá sa pohybovala vo výške 8 000 eur. Bohužiaľ, táto je už minulosťou a tá nová v druhom kole má byť výrazne nižšia, aby sa z vyčlenenej sumy dostalo na viac záujemcov.
Náklady na 30 najlacnejších elektromobilov
Model | Výkon (kW) | Kategória | Spotreba (kWh/100 km) | Dojazd (km) | Cena (€) | Mesačné náklady (€) | Náklady na km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Smart fortwo coupé EQ | 60 | mini | 17,4 | 133 | 21 940 | 373 | 29,8 |
2. Renault Twingo Electric Life | 60 | mini | 16,0 | 190 | 21 790 | 400 | 32,0 |
3. Fiat 500 Action | 70 | mini | 14,9 | 180 | 23 560 | 402 | 32,2 |
4. Smart forfour EQ | 60 | mini | 17,9 | 129 | 22 600 | 414 | 33,1 |
5. e.GO Mobile Life 60 (21,5 kWh) Sp.Edit. N. | 57 | mini | 15,5 | k.A. | 22 990 | 417 | 33,4 |
6. Opel Corsa-e | 100 | nižšia trieda | 16,5 | 337 | 29 900 | 483 | 38,6 |
7. VW ID.3 Pure Performance (45 kWh) | 110 | nižšia stredná trieda | 14,9 | 351 | 31 495 | 487 | 39,0 |
8. Renault Zoe R110 Z.E. 40 (41 kWh) Life | 80 | nižšia trieda | 17,2 | 316 | 29 990 | 493 | 39,4 |
9. Mini Cooper SE Essential Trim | 135 | nižšia trieda | 15,2 | 234 | 32 500 | 496 | 39,7 |
10. Peugeot e-208 Active | 100 | nižšia trieda | 17,6 | 340 | 30 450 | 511 | 40,9 |
11. Nissan Leaf (40 kWh) MY20 | 110 | nižšia stredná trieda | 17,1 | 270 | 29 990 | 527 | 42,2 |
12. Hyundai Iiniq Electric (38,3 kWh) | 100 | nižšia stredná trieda | 13,8 | 311 | 35 350 | 542 | 43,4 |
13. VW ID.4 Pure (52 kWh) | 109 | stredná trieda | 16,7 | 345 | 36 950 | 542 | 43,4 |
14. Peugeot e-2008 Active | 100 | nižšia trieda | 17,8 | 320 | 35 450 | 552 | 44,2 |
15. Honda e | 100 | Kleinwagen | 17,2 | 222 | 33 850 | 554 | 44,3 |
16. Citroën e-C4 Feel | 100 | nižšia stredná trieda | 16,0 | 352 | 34 640 | 555 | 44,4 |
17. Opel Mokka-e Edition | 100 | nižšia trieda | 17,4 | 324 | 34 110 | 559 | 44,7 |
18. Kia e-Soul (39,2 kWh) Edition 7 | 100 | nižšia trieda | 15,6 | 276 | 33 990 | 561 | 44,9 |
19. Hyundai Kona Elektro (39,2 kWh) | 100 | nižšia trieda | 14,3 | 305 | 35 650 | 562 | 45,0 |
20. Kia e-Niro (39,2 kWh) Edition 7 | 100 | nižšia stredná trieda | 15,3 | 289 | 35 290 | 581 | 46,5 |
21. Škoda Enyaq 50 iV | 109 | stredná trieda | 15,9 | 362 | 33 800 | 584 | 46,7 |
22. Mazda MX-30 e-Skyactiv | 107 | nižšia stredná trieda | 19,0 | 200 | 34 490 | 589 | 47,1 |
23. DS 3 Crossb. E-Tense So Chic | 100 | nižšia trieda | 17,7 | 320 | 38 690 | 597 | 47,8 |
24. BMW i3 (120 Ah) | 125 | nižšia trieda | 15,3 | 307 | 39 000 | 608 | 48,6 |
25. Tesla 3 Standard Range Plus | 208 | stredná trieda | 14,0 | 448 | 39 990 | 666 | 53,3 |
26. Ford Mustang Mach-E Standard Range | 198 | stredná trieda | 17,2 | 440 | 46 900 | 712 | 57,0 |
27. Mercedes-Benz EQA 250 Progressive | 140 | nižšia stredná trieda | 17,8 | 425 | 47 541 | 740 | 59,2 |
28. Lexus UX 300e | 150 | nižšia stredná trieda | 16,8 | 315 | 47 550 | 751 | 60,1 |
29. Polestar 2 | 300 | stredná trieda | 19,3 | 480 | 55 825 | 886 | 70,9 |
30. Volvo XC40 Recharge Tw.Plus AWD | 300 | nižšia stredná trieda | 23,8 | 418 | 60 900 | 944 | 75,5 |