ADAC: Toto sú mesačné náklady na 30 najlacnejších elektromobilov

Koľko stojí prevádzka elektromobilu? Tak to všetko spočítal nemecký autoklub ADAC. Do úvahy bral nielen prevádzkové náklady a náklady na poistenie, ale aj stratu hodnoty. Výsledky prekvapia.

04.05.2021 05:00
17
Ak neberieme do úvahy miniatúrny Smart fortwo... Foto: Renault
Renault Twingo Z.E. - 2020 Ak neberieme do úvahy miniatúrny Smart fortwo EQ, dosahuje najnižšie náklady medzi elektromobilmi Renault Twingo ZE.

Nemecký autoklub ADAC pravidelne vyčísľuje náklady na vlastníctvo áut. Tieto údaje môžu byť totiž rozhodujúce pri výbere nového vozidla. Kúpna cena nie je všetko. To, čo ušetríte na začiatku, môžete stratiť neskôr, napríklad ak sa rozhodnete pre model, ktorý rýchlo stráca hodnotu, alebo má vysokú spotrebu paliva. Teraz sa ADAC pozrel na elektromobily, ktorých je čoraz viac a ktoré sú čoraz dostupnejšie, i keď cenou stále prevyšujú konvenčnú konkurenciu. Vypočítal náklady na vlastnenie tridsiatich najlacnejších elektromobilov. Vychádzal z cien v Nemecku, ktoré však nie sú zásadne odlišné od tých našich. A podobne je to s cenami energie.

Zaujímavé je, že taký VW ID.4 má výrazne nižšie... Foto: Volkswagen
VW ID.4 1st Edition - 2021 Zaujímavé je, že taký VW ID.4 má výrazne nižšie náklady ako sesterská Škoda Enyaq iV.

Autoklub vychádzal z predpokladu, že elektromobil budete vlastniť päť rokov a za ten čas s ním najazdíte 75 000 kilometrov, teda 15 000 km ročne. Do výpočtu zarátal stratu hodnoty, ktorá je najväčšou položkou, prevádzkové náklady, teda náklady za nabíjanie, povinné a havarijné poistenie, daň z vozidla, náklady za povinný servis, ale aj náklady na výmenu pneumatík, ktoré elektromobily doslova ničia. Výsledky sú prekvapujúce. Ukázalo sa totiž, že relatívne nízke náklady nemusia vykazovať len malé elektromobily s nízkou obstarávacou cenou. Do zoznamu sa dostali aj modely nižšej strednej a strednej triedy, ako napríklad Ford Mustang Mach-E, VW ID.4, Tesla 3 alebo Volvo XC.40.

Elektromobily - výhodnosť v európskych
	krajinách Čítajte viac Elektromobily sú najmenej efektívnou cestou znižovania emisií, tvrdí expert

Rebríček 30 elektromobilov je zoradený podľa mesačných nákladov a tieto sú vyjadrené aj formou nákladov na kilometer jazdy. Pohybujú sa od 373 eur mesačne v prípade miniatúrneho Smartu fortwo EQ až po 944 eur, o ktoré prichádzate mesačne, ak sa rozhodnete pre drahé Volvo XC40 Recharge. Nemecké náklady sú však tak trochu prikrášlené, pretože ADAC bral do úvahy štátnu dotáciu na nákup elektromobilov, ktorá v je v Nemecku rekordných 9 000 eur. Bez nej by boli výsledky o čosi menej priaznivé. Na druhej strane nie je nemecká dotácia až taká vzdialená tej slovenskej, ktorá sa pohybovala vo výške 8 000 eur. Bohužiaľ, táto je už minulosťou a tá nová v druhom kole má byť výrazne nižšia, aby sa z vyčlenenej sumy dostalo na viac záujemcov.

Náklady na 30 najlacnejších elektromobilov

Model Výkon (kW) Kategória Spotreba (kWh/100 km) Dojazd (km) Cena (€) Mesačné náklady (€) Náklady na km (v centoch)
1. Smart fortwo coupé EQ 60 mini 17,4 133 21 940 373 29,8
2. Renault Twingo Electric Life 60 mini 16,0 190 21 790 400 32,0
3. Fiat 500 Action 70 mini 14,9 180 23 560 402 32,2
4. Smart forfour EQ 60 mini 17,9 129 22 600 414 33,1
5. e.GO Mobile Life 60 (21,5 kWh) Sp.Edit. N. 57 mini 15,5 k.A. 22 990 417 33,4
6. Opel Corsa-e 100 nižšia trieda 16,5 337 29 900 483 38,6
7. VW ID.3 Pure Performance (45 kWh) 110 nižšia stredná trieda 14,9 351 31 495 487 39,0
8. Renault Zoe R110 Z.E. 40 (41 kWh) Life 80 nižšia trieda 17,2 316 29 990 493 39,4
9. Mini Cooper SE Essential Trim 135 nižšia trieda 15,2 234 32 500 496 39,7
10. Peugeot e-208 Active 100 nižšia trieda 17,6 340 30 450 511 40,9
11. Nissan Leaf (40 kWh) MY20 110 nižšia stredná trieda 17,1 270 29 990 527 42,2
12. Hyundai Iiniq Electric (38,3 kWh) 100 nižšia stredná trieda 13,8 311 35 350 542 43,4
13. VW ID.4 Pure (52 kWh) 109 stredná trieda 16,7 345 36 950 542 43,4
14. Peugeot e-2008 Active 100 nižšia trieda 17,8 320 35 450 552 44,2
15. Honda e 100 Kleinwagen 17,2 222 33 850 554 44,3
16. Citroën e-C4 Feel 100 nižšia stredná trieda 16,0 352 34 640 555 44,4
17. Opel Mokka-e Edition 100 nižšia trieda 17,4 324 34 110 559 44,7
18. Kia e-Soul (39,2 kWh) Edition 7 100 nižšia trieda 15,6 276 33 990 561 44,9
19. Hyundai Kona Elektro (39,2 kWh) 100 nižšia trieda 14,3 305 35 650 562 45,0
20. Kia e-Niro (39,2 kWh) Edition 7 100 nižšia stredná trieda 15,3 289 35 290 581 46,5
21. Škoda Enyaq 50 iV 109 stredná trieda 15,9 362 33 800 584 46,7
22. Mazda MX-30 e-Skyactiv 107 nižšia stredná trieda 19,0 200 34 490 589 47,1
23. DS 3 Crossb. E-Tense So Chic 100 nižšia trieda 17,7 320 38 690 597 47,8
24. BMW i3 (120 Ah) 125 nižšia trieda 15,3 307 39 000 608 48,6
25. Tesla 3 Standard Range Plus 208 stredná trieda 14,0 448 39 990 666 53,3
26. Ford Mustang Mach-E Standard Range 198 stredná trieda 17,2 440 46 900 712 57,0
27. Mercedes-Benz EQA 250 Progressive 140 nižšia stredná trieda 17,8 425 47 541 740 59,2
28. Lexus UX 300e 150 nižšia stredná trieda 16,8 315 47 550 751 60,1
29. Polestar 2 300 stredná trieda 19,3 480 55 825 886 70,9
30. Volvo XC40 Recharge Tw.Plus AWD 300 nižšia stredná trieda 23,8 418 60 900 944 75,5
Kia e-Niro - servis Čítajte viac Prieskum: Ľudia by elektromobily chceli, museli by však zlacnieť o tísíce

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
17 debata chyba
Viac na túto tému: #strata hodnoty #prevádzkové náklady #elektromobily #ADAC
Články podľa značiek