Nemecký autoklub pravidelne zverejňuje štatistiku spoľahlivosti ojazdených automobilov Pannenstatistik. Na rozdiel od údajov nemeckých staníc technických kontrol TÜV, pochádzajú dáta ADAC-u z výjazdov asistenčnej služby prezývanej „Žltí anjeli“. Minulý rok služba zasahovala pri viac ako 3 386 000 poruchách, ktoré zabránili vodičom pokračovať v jazde. Oproti roku 2019 ide o pokles o desať percent, no dôvodom je hlavne pandémia a obmedzovanie mobility.
Až v 46,3 % prípadov bol na vine vybitý 12-voltový akumulátor. V 16 % situácií bol dôvodom výjazdu asistenčnej služby nefungujúci motor a 14 % prípadov zahŕňalo problémy s karosériou, brzdami alebo riadením. Do štatistiky sa nezapočítavajú defekty pneumatík a nedostatok pohonných látok.
Čítajte aj ADAC: Pozor na ‘staré nové‘ gumy. Môžu mať aj 10 rokov!V tohtoročnom rebríčku sa objavilo 109 modelov patriacich pod 25 značiek. Kritériom bol vek od 3 do 10 rokov a predaje presahujúce aspoň 10 000 kusov v jednom roku na nemeckom trhu. Modely sú rozdelené do tried, z ktorých možno určiť najspoľahlivejšie a najmenej spoľahlivé vozidlá. Jednotlivé triedy pokrývajú autá podobných veľkostí, takže veľké MPV sú v strednej triede a napríklad SUV Hyundai Tucson patrí do nižšej strednej triedy.
V segmente miniáut je jednoznačne najspoľahlivejšia Toyota Aygo. Na opačnej strane výsledkov nájdeme oba modely značky Smart, teda fortwo a forfour. Medzi malými autami ostávajú odstavené pri krajnici najmenej často modely Mini Cooper, Audi A1 a pomerne prekvapivo aj Fiat Punto. Naopak, často vodičov zradili Hyundai i20 a v súčasnosti už nevyrábaný Opel Meriva.
V prípade nižšej strednej triedy je hneď niekoľko modelov, ktoré možno pokladať za spoľahlivé. Ide hlavne o nemeckú prémiu v podobe Audi A3, Audi Q3, BMW radu 1, BMW radu 2 a Mercedesu-Benz triedy A. Na pozore sa však treba pri jazde s Kiami Ceed a Sportage, Nissanom Qashqai a Renaultami Kangoo a Scénic.
Čítajte aj ADAC: Toto je prvý test letných pneumatík. A hneď na Octaviu!V strednej triede opäť spoľahlivosťou vyniká nemecká prémiová trojica. Najmenej porúch zaznamenali v ADAC-u v prípade Audi A4, Audi A5, BMW radu 3, 4 a X3 a pri Mercedese-Benz GLC. Najhoršie na tom sú spomínané MPV modely Ford S-Max, Seat Alhambra a Volkswagen Sharan, ktoré dopĺňa Opel Insignia.
Vyššia stredná trieda je doménou nemeckých prémiových značiek, no podľa ADAC-u je lepšie zvoliť ojazdené BMW radu 5 alebo Audi A6. Určite sa treba vyhnúť Mercedesu-Benz triedy E z roku 2011, ktorý patrí medzi vôbec najporuchovejšie modely z celej štatistiky. Pokiaľ ide o dodávky, tak spoľahlivé sú Mercedes-Benz Sprinter a Volkswagen Crafter. Ako najmenej spoľahlivý sa medzi dodávkami ukázal Ford Transit.
Štatistika spoľahlivosti podľa autoklubu ADAC za rok 2020
Segment | Najspoľahlivejšie modely | Najmenej spoľahlivé modely |
---|---|---|
Miniautá | Toyota Aygo | Smart fortwo, Smart forfour |
Malé autá | Mini Cooper, Audi A1, Fiat Punto | Hyundai i20, Opel Meriva |
Nižšia stredná trieda | Audi A3, Audi Q3, BMW radu 1, BMW radu 2, Mercedes-Benz triedy A | Kia Ceed, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Renault Kangoo a Renault Scénic |
Stredná trieda | Audi A4, Audi A5, BMW radu 3, BMW radu 4, BMW X3, Mercedes-Benz GLC | Ford S-Max, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan, Opel Insignia |
Vyššia stredná trieda | Audi A6, BMW radu 5 | Mercedes-Benz triedy E |
Dodávky | Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter | Ford Transit |