Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Od 0 aj do viac ako 10 eur na 100 km!

Nabíjanie je jednou z nepríjemnejších stránok vlastníctva elektromobilu. Ušetriť v porovnaní s autom na benzín či naftu sa však dá. Len to chce vedieť, kedy, kde a ako. Prax nabíjacích sietí pripomína totiž hlavolam paušálov z raných čias mobilných operátorov.

20.05.2021 05:00
debata (39)
Nabíjaniu sa nevyhnete. Môžte na ňom ušetriť... Foto: Ľuboš Pilc
elektromobil nabijanie nabijacka Nabíjaniu sa nevyhnete. Môžte na ňom ušetriť ale aj prerobiť. Záleží na tom kde nabíjate a aký nabíjací program si zvolíte.

Nabíjanie je v porovnaní s tankovaním benzínu, nafty či LPG tak trochu chaosom, pripomínajúcim platby za mobilnú komunikáciu spred pár rokov. Sú tu balíky, paušály, programy, tarify, roamingy a rôzne obmedzenia. Kým s bežným autom môžete zastaviť na akejkoľvek čerpacej stanici, natankovať palivo, okamžite vedieť cenu a zaplatiť priamo v pokladnici v hotovosti alebo platobnou kartou, pri nabíjaní to neplatí. Musíte sa registrovať, cena je takmer anonymná a vaša nabíjacia karta platí len v konkrétnej sieti nabíjacích staníc, teda ak nemáte roaming. Ak však túžite po elektromobile, musíte sa s tým zmieriť. My sme sa pozreli na možnosti nabíjania vo dvoch najväčších nabíjacích sieťach na Slovensku – ZSE Drive a Greenway.

Nabíjačky nie sú všade

Hlavným pravidlom je, že elektromobil by ste si nemali kupovať, ak nemáte možnosť lacného pomalého nabíjania doma alebo v práci. Platí teda, že k elektromobilu potrebujete aj vlastnú garáž alebo dom s dostupnou zásuvkou či wallboxom. Potom môžete nabíjať počas noci a vaše elektrické auto používať prakticky bez problémov. A extrémne lacno, pretože jedna kilowatthodina vás vyjde asi na desať centov. Pri elektromobile so spotrebou 15 kWh/100 km sú potom náklady na 100 km len 1,5 eura na 100 km a pri elektromobile so spotrebou 20 kWh len dve eurá. To sú naozaj rozprávkové sumy, ktoré menia pohľad na vyššiu vstupnú cenu za elektrické auto. Ak ale bývate kdesi na sídlisku, neostáva vám nič iné, ako nabíjať na verejných nabíjacích staniciach. A to už chce poriadne štúdium.

Sieť ZSE Derive má na Slovensku 120 nabíjacích... Foto: ZSE
Nabíjacia stanica - ZSE 350 kW Sieť ZSE Derive má na Slovensku 120 nabíjacích staníc. Niektoré z nich majú výkon až 350 kW.

Nabíjacia sieť síce rastie, no nabíjacích staníc nie je dostatok. Najmä v mestách sa vám môže ľahko stať, že „vytúžený“ nabíjací bod bude obsadený. I keď je možné si dostupnosť skontrolovať pomocou mobilnej aplikácie. Kým ale prídete na miesto, môže byť už nabíjačka pripojená k inému elektromobilu. Platí to zvlášť pre tých pár nabíjacích staníc, kde možno nabíjať úplne zdarma. V Bratislave sú napríklad dve. Dve nájdete v Senci a ďalšie napríklad Trnave, v Novom Meste nad Váhom, Novákoch, Dubnici nad Váhom, Žiline či v Spišskej Novej Vsi. Je len logické, že majitelia elektromobilov sa ich snažia využiť, takže je na nich doslova nával. Obľúbili si ich najmä taxikári. Aj preto prevádzkovatelia týchto nabíjačiek obmedzujú ich výkon, alebo ich vypínajú v čase, keď sa skončia prevádzkové hodiny obchodu, ku ktorému zvyčajne patria.

Greenway prevádzkuje približne 40 nabíjačiek. S... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Leaf Greenway prevádzkuje približne 40 nabíjačiek. S kartou Greenway však môžte využívať aj nabíjacie stanice ZSE Drive. Je to však o čosi drahšie.

Na platených nabíjačkách je síce situácia lepšia, majú však iný problém. Sieť staníc je veľmi nerovnomerná. ZSE aj Greenway sa totiž pri ich výstavbe začali sústreďovať na hlavné ťahy a ekonomicky silné regióny. Jednoducho, siete začali rásť od Bratislavy smerom na Žilinu a Banskú Bystricu a ďalej v smere na Poprad a Košice. Čím ďalej na východ však postupujete, tým je ich menej. Taký stred Slovenska a jeho juh patria doslova k bielym miestam na mape nabíjačiek. Elektromobil rýchlo nenabijete v Brezne, Komárne, Rimavskej Sobote či Revúcej. Najlepšie to dokumentuje fakt, podľa ktorého má najväčšia sieť ZSE Drive síce až 120 nabíjacích staníc, z toho je ale len 16 na strednom Slovensku a 15 na tom východnom. So sieťou Greeway, ktorá prevádzkuje približne 40 nabíjacích staníc, je to veľmi podobné.

Nabíjanie nie je lacné

Sieť nabíjacích staníc ZSE Drive a Greenway ponúka podobné nabíjacie programy. Nabíjať môžete síce aj ako neregistrovaný zákazník, no toto nabíjanie je najdrahšie. Nabíjací program si treba vybrať podľa toho, koľko kilometrov ročne s elektromobilom najazdíte. Základnými programami sú Eco (ZSE Drive) a Standard (Greenway). Určené sú pre príležitostných elektromotoristov. Aj preto neplatíte žiadny paušálny mesačný poplatok. Platíte len za spotrebovanú energiu. Jej cena sa líši podľa typu nabíjačky. Nabíjanie striedavým prúdom (AC) je najlacnejšie, ale trvá tiež najdlhšie. Tieto nabíjačky majú výkon od 3,3 do 43kW. V ZSE Drive zaplatíte za kilowatthodinu 0,19 € v Greenway minimálne 0,25 €. A potom tu máme rýchlonabíjačky (DC) s výkonom 40 až 50 kW a ultrarýchle nabíjačky s výkonom až do 350 kW.

Najlacnejšie nabíjanie je z domáceho wallboxu. Foto: Car Advice
Elektromobily - nabíjanie Najlacnejšie nabíjanie je z domáceho wallboxu.

Potom narastie cena v základnom programe na 0,49 € (ZSE Drive) či 0,59 € (Greenway). Pri elektromobile so spotrebou 15 kWh/100 km sú potom náklady na 100 km takmer 10 eur, čo veru neznie príliš lákavo. Ak teda jazdíte pravidelne na dlhšie trasy a nabíjačky potrebujete, môžete voliť stredné paušály Partnet (ZSE Drive) alebo Plus (Greenway). Mesačný poplatok je deväť, respektíve 14,9 eura mesačne. Cena za kilowatthodinu pri AC nabíjaní je potom 0,09 € (ZSE Drive ) alebo 0,25 € (Greenway). Rýchle nabíjanie zdvihne cenu na 0,29 eura, respektíve 0,34 eura. A ultrarýchle na 0,39 a 0,41 eura. K nákladom na 100 km si však musíte pripočítať aj paušál, ktorý pri nájazde 1 000 km mesačne zvýši cenu za 100 km jazdy o jedno, respektíve 1,5 eura. Pre intenzívnych elektromotoristov majú obe siete pripravené špeciálne programy – Flat (ZSE) a Max (Greenway). Stratégia je ale odlišná.

Najrýchlejšie nabíjanie zabezpečuje konektor... Foto: CCS
Nabíjacia stanica - CCS Najrýchlejšie nabíjanie zabezpečuje konektor CCS (Combo), ktorý je určený pre nabíjanie jednosmerným prúdom.

Kým Greenway vám zvýši paušál na 24,90 eura, ale výrazne zníži cenu za kilowatthodinu pri rýchlom a ultrarýchlom nabíjaní (0,26 až 0,35 €), v ZSE Drive dostanete v mesačnom paušále za 69 eur predplatených 400 kWh elektrickej energie. To môže byť veľmi výhodné, ale len za podmienky, že ich naozaj miniete. S elektromobilom so spotrebou 15 kWh to znamená najazdiť mesačne 2 600 km a pri „smädnejšom“ so spotrebou 20 kWh/100 km aspoň 2 000 km. Potom klesnú náklady za akýkoľvek typ nabíjania na 2,65 alebo na 3,45 eura na 100 km. Ak však paušál nevyčerpáte, náklady tým výrazne vzrastú. Kilowatthodiny sa do ďalšieho mesiaca neprenášajú. Pri nabíjaní na rýchlonabíjačkách sa však môžete stretnúť aj s ďalšími dodatočnými nákladmi. Nabíjanie je totiž podľa výkonu nabíjačky časovo limitované.

Pozor aj na čas

Pri AC nabíjaní zvyčajne na 180 minút, pri rýchlom na asi 90 minút a pri ultrarýchlom na 30 až 60 minút. Po prekročení limitu platíte parkovné. A nie je zanedbateľné. ZSE Drive si za každú začatú hodinu účtuje tri eurá a Greenway od 8.00 do 22.00 dokonca 10 centov za minút, čo je šesť eur za hodinu. Je to však účinná cesta, ako zabrániť zbytočnému blokovaniu nabíjacích staníc. Z našich prepočtov vychádza, že sieť nabíjacích staníc Greenway je drahšia ako sieť ZSE Drive. Je tu však jeden aspekt, ktorý hovorí v prospech Greenwayu. V jeho programoch Plus a Max máte totiž prístup k všetkým nabíjačkám konkurenčnej siete ZSE v rovnakej cene, takže možnosti nabíjania výrazne vzrastú. Opačne to neplatí. A dokonca môžete za rovnakú sumu nabíjať aj v zahraničí – v Českej republike, Maďarsku, Poľsku či Rakúsku, ale aj v mnohých ďalších krajinách.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac Dlhodobý test: Kia e-Niro – život s elektromobilom IV.

ZSE Drive má roaming riešený odlišne. Aktivuje sa kartou automaticky pri nabíjaní v zahraničí na roamingovej nabíjacej stanici. Nie je to ale lacné. Za roaming platíte 39 eur denne. Nie je však limitovaný počtom nabíjaní ani množstvom odobratej elektrickej energie. Pri výbere siete musíte teda zvažovať rôzne faktory. A tiež používať zdravý rozum. Ak to nie je nevyhnutné, nenabíjať na nabíjacích staniciach nad 80 % kapacity batérií (kvôli času) a tiež si uvedomiť, že nabíjať na ultrarýchlej nabíjačke nemá význam, ak váš elektromobil, nebodaj plug-in hybrid nepodporuje nabíjanie s takýmto výkonom už vôbec nie, ak máte pomerne slušne dobité akumulátory, pretože samotné vozidlo so stúpajúcou kapacitou nabitia nabíjací výkon obmedzuje. Tiež nezabudnite, že rýchle nabíjanie skracuje životnosť batérií.

Ceny v sieti ZSE Drive

Ceny nabíjania v programe Eco

Typ nabíjania Mesačný poplatok Časový limit nabíjania Cena za kWh Náklady na 100 km (spotreba 15 kWh/100 km) Náklady na 100 km (spotreba 20 kWh/100 km) Prekročenie času
AC (22 kW) 0 € 180 0,19 € 2,85 € 3,80 € 3,0 €/h
DC (50 kW) 0 € 90 0,39 € 5,85 € 7,80 € 3,0 €/h
UFC (do 350 kW) 0 € 60 0,49 € 7,35 € 9,80 € 3 €/h

Ceny nabíjania v programe Partner

Typ nabíjania Mesačný poplatok Časový limit nabíjania Cena za kWh Náklady na 100 km (spotreba 15 kWh/100 km) Náklady na 100 km (spotreba 20 kWh/100 km) Prekročenie času
AC (22 kW) 9,0 € 180 0,09 € 1,35 € (+ cca 0,9 € na 100 km) 1,80 € (+ cca 0,9 € na 100 km) 3,0 €/h
DC (50 kWh) 9,0 € 90 0,29 € 4,35 € (+ cca 0,9 € na 100 km) 5,80 € (+ cca 0,9 € na 100 km) 3,0 €/h
DC (do 350 kW) 9,0 € 60 0,39 € 5,89 € (+ cca 0,9 € na 100 km) 7,80 € (+ cca 0,9 € na 100 km) 3,0 €/h

Ceny nabíjania v programe Flat

Typ nabíjania Mesačný poplatok Časový limit nabíjania Počet kWh v programe Flat Náklady na 100 km pri vyčerpaní (spotreba 15 kWh/100 km) Náklady na 100 km pri vyčerpaní (spotreba 20 kWh/100 km) Prekročenie času
AC (22 kW) 69,0 € 180 400 kWh 0,0 € (+ cca 2,65 €/100 km) 0,0 € (+3,45 €) 3,0 €/h
DC (50 kW) 69,0 € 180 400 kWh 0,0 € (+ cca 2,65 €/100 km) 0,0 € (+3,45 €) 3,0 €/h
             
DC (50 kW) 69,0 € 180 400 kWh 0,0 € (+ cca 2,65 €/100 km) 0,0 € (+3,45 €) 3,0 €/h

Ceny v sieti Greenway (+ ZSE Drive roaming)

Ceny nabíjania v programe Standard

Typ nabíjania Mesačný poplatok Časový limit nabíjania Cena za kWh Náklady na 100 km (spotreba 15 kWh/100 km) Náklady na 100 km (spotreba 20 kWh/100 km) Prekročenie času (od 8.00 – 22.00 h)
AC (22 kW) 0€ 180 0,25 € 3,75 € 5,0 € 0,10 €/min
DC (do 40 kW) 0 € 60 0,44 € 6,60 € 8,80 € 0,10 €/min
DC (do 150 kW) 0 € 45 0,49 € 7,35 € 9,80 € 0,10 €/min
DC ( nad 150 kW) 0 € 30 0,59 € 8,85 € 11,80 € 0,10 €/min

Ceny nabíjania v programe Plus

Typ nabíjania Mesačný poplatok Časový limit nabíjania Cena za kWh Náklady na 100 km (spotreba 15 kWh/100 km) Náklady na 100 km (spotreba 20 kWh/100 km) Prekročenie času (od 8.00 – 22.00 h)
AC (22 kW) 14,90 € 180 min 0,25 € 3,75 € (+ cca 1,49 €/100 km) 5,0 € (+ cca 1,49 €/100 km) 0,10 €/100 km
DC (do 40 kW) 14,90 € 75 min 0,31 € 4,65 € (+ cca 1,49 €/100 km) 6,20 € (+ cca 1,49 €/100 km) 0,10 €/min
DC (do 150 kW) 14,90 € 60 min 0,34 € 5,10 € (+ cca 1,49 €/100 km) 6,80 € (+ cca 1,49 €/100 km) 0,10 €/min
DC (nad 150 kW) 14,90 € 45 min 0,41 € 6,15 € (+ cca 1,49 €/100 km) 8,20 € (+ cca 1,49 €/100 km) 0,10 €/min

Ceny nabíjania v programe Max

Typ nabíjania Mesačný poplatok Časový limit nabíjania Cena za kWh Náklady na 100 km (spotreba 15 kWh/100 km) Náklady na 100 km (spotreba 20 kWh/100 km) Prekročenie času (od 8.00 – 22.00 h)
AC (22 kW) 24,90 € 180 min 0,25 € 3,75 € (+ cca 2,49 €/100 km) 5,0 € (+ cca 2,49 €/100 km) 0,10 €/min
DC (do 40 kW) 24,99 € 105 min 0,26 € 3,90 € (+ cca 2,49 €/100 km) 5,20 € (+ cca 2,49 €/100 km) 0,10 €/min
DC (do 150 kW) 24,90 € 90 min 0,29 € 4,35 € (+ cca 2,49 €/100 km) 5,80 € (+ cca 2,49 €/100 km) 0,10 €/min
DC (nad 150 kW) 24,90 € 60 min 0,35 € 5,20 € (+ cca 2,49 €/100 km) 7,0 € (+ cca 2,49 €/100 km) 0,10 €/min

Dobré rady pre nabíjanie

1. Ak to nie je nutné, nenabíjate elektromobil na rýchlonabíjacích staniciach. Predlžujete tým životnosť batérií. Na desať nabíjaní by malo šesť pripadať na pomalé.

2. Ak nie ste v časovej núdzi, rozhodnite sa aj počas jazdy na dlhšiu vzdialenosť pre nabíjanie nižším výkonom. Napríklad uprednostnite nabíjanie AC pred DC.

3. Pri použití rýchlonabíjacej alebo ultrarýchlona­bíjacej stanice je ideálne mať na začiatku nabíjania batérie čo najviac vybité. Inak vysoký výkon nabíjačky nevyužijete.

4. Ak to nie je nevyhnuté, nenabíjajte batérie nad 80 % ich kapacity. Posledných 20 % nabíjania zaberie podobne dlhý čas ako nabíjanie z 10 na 80 %. Lepšie je preto nabíjať na nižšiu úroveň a častejšie.

5. Nezabudnite, že výkon nabíjania je daný vaším elektromobilom. Ak napríklad podporuje nabíjací výkon maximálne 50 kW, nemá význam pripájať ho na nabíjacie stanice s výkonom 100 alebo dokonca 350 kW.

© Autorské práva vyhradené

39 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjačky #GreenWay #nabíjanie #ZSE Drive
Články podľa značiek