Tento a budúci rok budú pre rozvoj elektromobilov kľúčové. Začína totiž boj o to, kto bude „elektrickým“ lídrom v strednej a nižšej strednej triede, ktorá je na vyspelých trhoch kľúčovou. Práve teraz v nej totiž začínajú prichádzať na trh prvé „dospelé“ elektromobily. O pozíciu lídra v tomto segmente javí najväčší záujem koncern VW, vrátane automobiliek Škoda a Seat.
Kto bude chcieť naozaj uspieť, musí poskytnúť komplexné služby tak, aby sa budúci majiteľ elektromobilu cítil komfortne. Časy, keď si niekto kupoval elektrické auto len preto, lebo to bolo niečo „nové, moderné a ekologické“ už sú za nami. Tzakzvaní „early adopters“ uvoľňujú miesto bežným zákazníkom, očakávajúcim, že s elektromobilom budú mať rovnako jednoduchý život, ako s autom so spaľovacím motorom. Ak nie, nekúpia si ho. A ako si takéto komplexné služby predstavuje Škoda?
Popri kúpe auta vám sprostredkuje kontrolu stavu elektrickej siete, odporučí vhodnú nabíjačku, sprostredkuje jej inštaláciu a vybaví vás roamingovou kartou, s ktorou môžete svoj elektromobil nabíjať temer kdekoľvek doma i v zahraničí. Nie je to však úplne zadarmo. Pozrime sa na to, čo by vás takáto „adopcia“ elektromobilu mohla stáť.
Prvá vec, ktorú môžete spraviť, je zdarma. Na webe vyplníte jednoduchý dotazník, ktorý vám zodpovie základnú otázku – či je u vás inštalácia domácej nabíjačky možná a vhodná. Potom nasleduje „home check, teda niekto k vám príde, skontroluje ističe a oboznámi vás s nabíjaciu kartou a aplikáciou Powerpass. Povedzme to, samozrejme s trochou zjednodušenia, takto: 139 eur za to, že k vám niekto príde, skontroluje elektroinštaláciu a predstaví vám aplikáciu nie je málo, hoci vzhľadom k nadobúdacej cene elektrického auta je to zanedbateľná suma.
Ak sa rozhodnete pre kúpu domácej nabíjačky pre rýchlejšie nabíjanie (wall-boxu), tak k tejto sume si pripočítajte jej inštaláciu, čo je ďalších 232 eur. A samozrejme, cenu samotného wall-boxu. V prípade Škody je jeho cena na úrovni približne od 600 do cca 1 000 eur, podľa toho, nakoľko chcete, aby bol wall-box inteligentný. Takže zaokrúhlene – za sumu 1 000 až 1 500 eur ste na domáce nabíjanie dobre vybavení.
Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Od 0 aj do viac ako 10 eur na 100 km!Ak si zaplatíte v prípade Škody balík „Charge Faster“, budete mesačne platiť základnú sadzbu 9,99 eura a každá kilowatthodina vás vyjde pri nabíjaní doma 0,19 eura. Ak zaokrúhlime spotrebu elektromobilu na 20 kWh na sto kilometrov, tak budú vaše náklady na sto kilometrov necelé štyri eurá (plus paušál).
Opačný extrém je, ak sa rozhodnete auto nabíjať vo verejnej rýchlonabíjačke a nemáte predplatený žiadny paušál, tak môžete za jednu kilowatthodinu bez problému platiť aj 0,8 eura. V tomto prípade vás sto prejdených kilometrov bude stáť pri rovnakej spotrebe 16 eur. Preto je veľmi dôležité vybrať si vhodný nabíjací program.
V prípade Škody si takto môžete vybrať niektorý z balíkov v rámci služby Powerpass, s ktorou môžete využiť približne 200-tisíc nabíjačiek v celej Európe a na konci mesiaca vám príde len jedna faktúra. Ponuka vyzerá nasledovne:
Charge Free (mesačne 0 €)
AC | DC | Ionity |
---|---|---|
0,49 €/kWh | 0,79 €/kWh | 0,79 €/kWh |
Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 15,8 eura, ak budete nabíjať doma jednosmerným prúdom (AC), bude to 9,8 eura.
Simply Charge (mesačne 4,99 €)
AC | DC | Ionity |
---|---|---|
0,29 €/kWh | 0,49 €/kWh | 0,50 €/kWh |
Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 9,8 eura, ak budete nabíjať doma jednosmerným prúdom (AC), bude to 5,8 eura.
Charge Faster (mesačne 9,99 €)
AC | DC | Ionity |
---|---|---|
0,19 €/kWh | 0,39 €/kWh | 0,30 €/kWh |
Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 7,8 eura, ak budete nabíjať doma jednosmerným prúdom (AC), bude to 3,8 eura.
Tieto ceny však platia len na Slovensku. Ak sa vyberiete do zahraničia, treba si overiť, aké ceny má váš provider zazmluvnené v krajinách, do ktorých sa s elektromobilom vyberiete. Len pre zaujímavosť uvádzame niektoré ceny, ktoré ponúka v zahraničí Škoda so službou Powerpass a nabíjaní jednosmerným prúdom.
Rakúsko
Charge Free | Simply Charge | Charge Faster |
---|---|---|
0,69 € | 0,49 € | 0,39 € |
Príklad: Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) v programe Charge Faster vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 7,8 eura.
Maďarsko (HUF/€)
Charge Free | Simply Charge | Charge Faster |
---|---|---|
230 (0,66 €) | 130 (0,37 €) | 110 (0,32 €) |
Príklad: Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) v programe Charge Faster vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 6,4 eura.
Česko (CZK/€)
Charge Free | Simply Charge | Charge Faster |
---|---|---|
21 (0,83 €) | 13,7 (0,54 €) | 10,9 (0,43 €) |
Príklad: Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) v programe Charge Faster vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 8,6 eura.
Chorvátsko (HRK/€)
Charge Free | Simply Charge | Charge Faster |
---|---|---|
5,60 (0,75 €) | 3,80 (0,51 €) | 2,80 (0,37 €) |
Príklad: Pri priemernej spotrebe 20 kWh na sto kilometrov a nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) v programe Charge Faster vás bude stáť 100 najazdených kilometrov 7,4 eura.
(Prepočet na euro je vo všetkých prípadoch robený podľa kurzového lístku NBS z 1. júna 2021)
Podobne si však môžete vyberať programy aj u prevádzkovateľov sietí verejných nabíjacích staníc. V tomto prípade platí staré známe: dvakrát meraj a raz rež.