Pozor: Za dlhé státie na nabíjačkách platíte parkovné. A nie je malé

Ak to "prešvihnete" s časom, ktorý necháte nabíjať svoje auto, môže vás to stáť aj niekoľko desiatok eur. V niektorých prípadoch za každú hodinu navyše zaplatíte aj 6 eur.

, 02.07.2021 18:00
debata (2)
Maximálna povolená doba státia na nabíjačke... Foto: Ľuboš Pilc
elektromobil nabijanie nabijacka Maximálna povolená doba státia na nabíjačke závisí od jej výkonu, prevádzkovateľa a aj predplateného nabíjacieho programu.

Nabíjanie elektromobilov a aj plug-in hybridov závisí od výkonu verejnej nabíjačky, od výkonu palubnej nabíjačky v aute, kapacity batérií, a aj ďalších kritérií. Môže trvať pár desiatok minút, no aj niekoľko hodín. A keďže nabíjacích miest nie je veľa, treba, aby zostávali voľné a autá ich neblokovali aj niekoľko hodín, ako sa občas deje.

Ide aj o čas

Na bezplatných nabíjačkách nebolo totiž výnimkou, že niekto so svojim elektrickým autom v blízkosti práce ráno zaparkoval a pre auto príde až po práci, aby nemusel riešiť následné parkovanie. A preto zaviedli poskytovatelia dobíjacej infraštruktúry časové obmedzenia a tých, ktorí aj po dobití svojho elektrického auta nabíjačky ďalej blokujú sú penalizovaní. Presnejšie – je im účtovaný čas blokovania nabíjacej stanice. A niekedy to môže byť pomerne „mastná“ suma.

Nabíjačky na striedavý prúd s nižším výkonom... Foto: ZSE
nabíjačka ZSE Nabíjačky na striedavý prúd s nižším výkonom zväčša umožňujú dlhšie bezplatné parkovanie - platí to aj v prípade ZSE.

Aj preto sa niektorí vodiči pýtajú, čo majú robiť, ak k nabíjačke príde neskoro v noci a dobíjanie ich auta skončí niekedy nad ránom. Aby nemuseli platiť „penále“ v podobe dodatočne účtovaného parkovného majú o tretej alebo štvrtej v noci vstať a uvoľniť parkovacie miesto? Napríklad v dobíjacej sieti ZSE je v prípade prekročenia maximálnej doby nabíjania účtovné parkovné v sume 3 eurá za hodinu – a to bez ohľadu na to, či ide o deň alebo noc.

elektromobil nabijanie nabijacka Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Od 0 aj do viac ako 10 eur na 100 km!

Aká je maximálna doba bezplatného pripojenia auta k nabíjačke (čím myslíme čas nabíjania, keď majiteľ auta platí len odobraté kWh) závisí od výkonu nabíjačky a aj od jej umiestnenia. A čo to znamená v praxi? Pri ultrarýchlom nabíjaní je to 60 minút, pri rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom 90 minút a pri verejných nabíjačkách s nižším výkonom a striedavým prúdom je to v rezidentských lokalitách až 720 minút a v ostatných lokalitách 180 minút. Či ide o rezidentské alebo nerezidentské miesto zistíte aj na mape nabíjacích miest ZSE, nájdete ju napríklad na tomto odkaze.

Pri každom nabíjacom mieste a druhu nabíjačky je v nej navyše aj zvýraznená maximálna doba bezplatného parkovania. Určite sa to pri plánovaní jázd oplatí overiť. Vyššie uvedené časy sú podľa predstaviteľov ZSE dostatočné, aby sa plne dobilo elektrické vozidlo.

Nabíjačky na nevyhradených miestach

Je tu však ešte jeden problém. Vo väčšine prípadov sú miest a s nabíjačkami pre elektromobily označené ako vyhradené, nie však všade. Otázkou teda je, či v prípade, ak sa verejná nabíjačka nachádza na mieste, nevyhradenom pre elektromobily, bude aj tak po prekročení povolenej doby nabíjania účtované takéto „parkovné“, keďže parkovacie miesto prevádzkovateľovi nabíjačky de facto nepatrí.

Ilustračné foto Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
elektromobil, nabíjanie, nabíjacia stanica, nisan Ilustračné foto

„Je pravdou, že v niektorých lokalitách sú nabíjačky aj na neoznačených miestach. Tie súvisia s parkovacou politikou mestských častí a z dôvodu prepočtov statickej dopravy (tá definuje určuje počet parkovacích miest v danej lokalite, ktoré nesmú byť vyhradené) sú preto v niektorých prípadoch napríklad dve zo štroch miest t označené a zvyšné sú dočasne „neoznačené“. V ich prípade sa čaká sa na schválenie Dopravným inšpektorátom alebo samotným realizátorom. Parkovné po prekročení povolenej doby nabíjania je účtované aj na nich,“ prišla odpoveď zo ZSE.

Greenway a Ejoin

Ako je to v prípade ďalšej spoločnosti, prevádzkujúcej veľkú sieť verejných nabíjacích staníc s nabíjačkami s rôznym výkonom, konkrétne pri nabíjačkách Greenway?

Tam poplatok za prekročenie maximálnej doby nabíjania závisí aj od balíku predplatených služieb a výkonu nabíjačky . Ak nemáte žiadny, respektíve využívate balík Štandard s nulovou mesačnou tarifou, platíte pri rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom 10 centov za každú minútu navyše, teda 6 eur za hodinu, pri nabíjačkách so striedavým prúdom 1 cent za minútu, čiže 60 centov za hodinu. V prípade týchto pomalších nabíjačiek Greenway zohľadňuje aj nočné parkovanie. To znamená, že na nich v čase od ôsmej hodiny večer do ôsmej hodiny ráno neplatíte okrem odobratej energie za nič.

wall-box enyaq Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektrickej Škody v Chorvátsku či Rakúsku? Tu je odpoveď

Pri vyšších programoch Energia Max a Energia Plus je doba bezplatného parkovania pri nabíjačkách so striedavým prúdom alebo jednosmerným s výkonom menej ako 25 kW 480, res. 360 minút. Pri nabíjačkách s jednosmerným prúdom a výkonom viac ako 25 kW môžete bezplatne parkovať podľa programu, ktorý využívate 60, 75 alebo 90 minút. Potom je vám účtované parkovné vo vyššie uvedených sumách.

Do tretice sieť Ejoin, ktorá je zaujímavá aj tým, že nabíjanie striedavým prúdom ešte stále ponúka zdarma. Nabíjať auto môžete takto tri hodiny, potom je poplatok 3 eurá za hodinu. V prípade výkonnejších nabíjačiek s jednosmerným prúdom je bezplatné parkovanie prvých 90 minút, potom platíte taktiež 3 eurá za každú hodinu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #plug-in hybrid #nabíjanie #elektromobilita #nabíjanie elektromobilov #verejné nabíjačky #cena nabíjania
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek