Parkovanie v Bratislave po novom: Bez podpory elektromobilov, komplikácie pre firmy

Podmienkou pre získanie rezidentskej karty bude v Bratislave trvalý pobyt a jednoznačne preukázaný vzťah k vozidlu. Majitelia elektromobilov nebudú zvýhodnení.

, 01.07.2021 14:00
papuča, blokovacie zariadenie Foto:
Bratislava na jeseň začne s novou parkovacou politikou. Kontroly majú byť prísne.
debata (4)

Lídrom v oblasti zavádzania efektívnej parkovacej politiky je bratislavská mestská časť Petržlka. V nej sa nedávno sprísnili pravidlá. Približne pred týždňom po opakovaných upozorneniach spoplatnila pre nerezidentov aj parkovanie v čase od ôsmej ráno do šiestej večer, ktoré doteraz mohli využívať zadarmo, stačilo sa zaregistrovať v aplikácii.

Po novom si parkovanie na všetkých modro vyznačených miestach musia predplatiť dennou, týždennou, mesačnou alebo ročnou eKartou. Petržalka taktiež zaviedla efektívny systém kontroly a už v roku 2019 pru analýze situácie s parkovaním využila aj skenovacie autá.

Inšpirácia Petržalkou

To po novom chce zaviesť aj primátor Bratislavy Matúš Vallo tam, kde sa začne s postupným systémovým spoplatňovaním parkovania v meste. Taktiež chce využiť skenovacie auto. To zistí, či každé zaparkované vozidlo má rezidentskú kartu alebo uhradenú hodinovú tarifu za parkovanie. Prostredníctvom objektívnej zodpovednosti má každú ulicu s reguláciou parkovania skontrolovať aspoň trikrát za deň. Asi neprekvapuje, že s testovacou prevádzkou sa začne už tento mesiac ako inak – v Petržalke.

parkovanie, parkovacia politika, petrzalka, Čítajte viac Petržalka v parkovaní pritvrdzuje. Nerezidenti od dnes len s ‘predplatným‘

Systém už nevolajú „parkovacia politika“, ale Bratislavský parkovací asistent PAAS, fungovať by mal od októbra. Nepôjde však o plošné zavedenie spoplatnenia v celom meste, ale spúšťať sa začne postupne. Regulácia bude zo začiatku zavedená len na severe Petržalky, v Krasňanoch v Rači a v Novom Meste v lokalite Tehelné pole.

Do parkovacej politiky sa postupne majú zapojiť aj ďalšie mestské časti s konkrétnymi zónami. Do konca roka by sa malo napríklad pripojiť Staré Mesto so zónou Hlavná stanica – Blumentál. V budúcom roku by sa mal pridať západ mesta, konkrétne Dlhé diely, Devínska Nová Ves, Lamač a Dúbravka. Pridať by sa mal aj Ružinov a Vrakuňa, zatiaľ v nespresnenom čase, možno už na jar v budúcom roku.

V niektorých zónach bude parkovanie spoplatnené 24 hodín, spravidla sa to však bude deliť na denný, nočný a víkendový režim. Napríklad na sídliskách môže byť spoplatnené nočné parkovanie, ale v centrálnejších štvrtiach s vysokým dopytom (ako v okolí biznis centier) to môže byť zase denné alebo aj denné aj nočné parkovanie.

Kto bude mať nárok

Pokiaľ ide o autá, tak jednou z podmienok na vydanie rezidentskej parkovacej karty je trvalý pobyt (na jeden byt bude možné vydať max. tri karty), druhou preukázanie vzťahu k motorovému vozidlu. Kartu získa rezident v nasledujúcich prípadoch: ak je držiteľ vozidla, ak má vozidlo evidované na svoju živnosť, ak môže užívať vozidlo zamestnávateľa na súkromné účely, má auto na operatívny lízing alebo ako krátkodobú dočasnú zámenu vozidla (vlastné auto v servise, apod.).

parkovanie, Trenčín, papuča Čítajte viac Parkovanie budú po novom môcť kontrolovať aj ‘civili‘. A môžu vám dať aj pokutu!

Elektromobily pri rezidentských autách zvýhodnené nebudú (pri platenom parkovaní ale áno, 50-percentnou zľavou). Pokiaľ ide o dodávky a pracovné stroje, tak podľa bratislavských poslancov majú motorové vozidlá určené na podnikateľskú činnosť primárne parkovať v areáli firiem, prípadne na miestach na to určených. Parkovacie karty budú vydané len pre vozidlá s max. dĺžkou 5,3 metra.

V súvislosti so zavádzaním parkovacej politiky pribudne záchytné parkoviská. Prvé by mali vzniknúť v Rači, Novom Meste a v Lamači. Ďalšie v Rači, na Dlhých dieloch, v Ružinove, Devínskej Novej Vsi, vo Vrakuni i v Petržalke. Záchytné parkovisko by malo byť aj pri Zlatých pieskoch, v Petržalke pri Janíkovom dvore či v Inchebe, ale aj pri bratislavskej zoo.

Bratislavský parkovací asistetnt: Ceny, hodiny, zvýhodnenia

V roku 2019 schválené ceny v rámci parkovacej politiky ostávajú nezmenené. Rezident za prvé auto zaplatí na rok 39 eur, za druhé auto 150 eur na rok a za tretie auto 500 eur na rok. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj dve hodiny parkovania denne v inej zóne za desať eur ročne. Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú podľa typu zóny platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Elektromobily budú mať zľavu 50 % z hodinového parkovného (t.j. v cieľovej lokalite). Rezidentská parkovacia karta zvýhodnená nebude, zaberajú totiž rovnaký priestor ako ostatné motorové vozidlá. Zaregistrovať bude možné vozidlá s celkovou dĺžkou do 5,3 metra.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovacia politika #parkovanie v Bratislave #Bratislavský parkovací asistent #PAAS
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek