Batéria je neuralgickým bodom elektromobilu. Je totiž jeho najdrahšou súčasťou. Môže predstavať 40 a v niektorých prípadoch až 60 % jeho ceny. A tiež tou najrizikovejšou. Skúsenosti s mobilnými telefónmi, ktoré využívajú de facto rovnakú li-ion chémiu, vedú záujemcov o elektrické autá k obavám, čo sa stane s batériou po niekoľkých rokoch. Bude ju nutné vymeniť, ale bo opraviť a koľko to bude stáť. Je to logické, nikto nechce do ojazdeného a prakticky nepoužiteľného auta investovať 15 000 alebo 20 000 eur za nový akumulátor, prípadne sa zmieriť s tým, že svoj elektromobil predá totálne pod cenu. To je dnes realitou. Vedeli by o to hovoriť naprúklad majitelia prvej generácie Nissanu Leaf. A presne na to sa pozrel nemecký autoklub ADAC.
Kedy platí a kedy padá záruka
Začnime ale dobrými správami. ADAC tvrdí, že strata kapacity batérie elektromobilu prebieha pomalšie ako v mobiloch či notebookoch. Dôvodom je, že elektromobily obsahujú vyspelý tepelný manažment akumulátorov. Ten zabraňuje ich nebezpečnému podchladeniu, prehriatiu, pričom sleduje napätie a teplotu každého jednotlivého článku. ADAC aj na základe vlastných skúseností konštatuje, že vďaka tomu je degradácia oveľa akceptovateľnejšia. Napríklad testovaný elektromobil BMW i3, vyrobený v roku 2014, stratil po siedmich rokoch prevádzky len 14 % kapacity. Vo všeobecnosti ADAC uvádza, že pokles kapacity na 70 % nastane až po 200 000 kilometroch.
Čítajte viac Majú elektromobily nižšie servisné náklady? Ani náhodouPo väčšinu tohto času by mala zákazníkov chrániť záruka výrobcu. Producenti elektromobilov poskytujú garanciu na batérie zväčša počas ôsmich rokov a do 180 000 najazdených kilometrov. Kapacita pritom nesmie klesnúť pod 70 %. Sú tu ale aj výnimky. Tak napríklad Lexus poskytuje pre UX záruku až na 10-rokov a milión kilometrov. A Mercedes-Benz na elektrickú triedu V zas 10 rokov a 250 000 kilometrov. Až potom záruka padá. ADAC však zaujímalo aj to, kedy vám garanciu výrobca uznať nemusí. V príručke o nabíjaní sú totiž len odporúčania typu, že napríklad nabíjania by mali byť väčšinou pomalé, teda nie na rýchlonabíjacích staniciach a že nabíjať by sa len na 80 % kapacity. Lenže právne to záväzné nie je.
Iný prípad nastáva ak zanedbáte povinnú údržbu predpísanú výrobcom, alebo má váš elektromobil ťažné zariadenie, ktoré je v rozpore s pokynmi výrobcu alebo nie je zanesené do technického preukazu. Závažné je aj nebezpečné hlboké podbitie batérie, ktoré ju môže dostať do stavu, z ktorého niet celkom návratu. Stať sa tak môže napríklad pri dlhodobom odstavení elektromobilu pri dovolenke a podobne. Také BMW a Nissan považujú vami zapríčinené hlboké podbitie za jasný dôvod straty garancie. Volkswagen zas tvrdí, že jeho elektromobily sú pred hlbokým podbitím chránené. Stať sa tak ale môže aj pri elektromobile, ktorý stál dlho u predajcu. Autoklub preto odporúča, aby si zákazník dal pred kúpou skontrolovať kapacitu batérie.
Pozor na aktualizácie
Problém tiež môže nastať pri ignorovaní softvérových aktualizácií. Ak je takáto aktualizácia vyhlásená kvôli zvolávacej akcii, teda ak sa zistí nejaké pochybenie výrobcu, treba ju považovať aktualizáciu za povinnú. Ak to neurobíte, môže dôjsť k problémom s uznaním záruky. Napríklad Tesla od svojich zákazníkov aktualizácie vyžaduje, ako nevyhnutný predpoklad priznania záručných garancií. Ak si myslíte, že vašu chybu zatajíte, ste na omyle. Informácie o nabíjaní batérie a aktualizáciách sa ukladajú do pamäte, prípadne sú online zasielané priamo k výrobcovi. ADAC však upozorňuje, že z právneho hľadiska nie je pri elektromobiloch vždy jasné, čo je v návode na použitie odporúčaním a čo povinnosťou.
Čítajte viac iSeeCars: Najviac prerobíte na elektromobiloch. Po troch rokoch až 59,2 %Preto existuje riziko, že výrobca spochybní reklamáciu alebo že ju dokonca úplne zamietne. Zákazníkom ADAC odporúča aby si podrobne preštudovali pokyny výrobcu, vyhýbali sa hlbokému podbitiu, rešpektovali povinnú intervaly údržby a pravidelne kontrolovali aktualizáciu softvéru. Potom by mali byť prípadné nejasnosti okolo záruky na batériu bezpredmetné. Ak výrobca garanciu uzná, urobí najprv dôslednú diagnostiku batérie. Vymeniť ju nemusí celú a už vôbec nie za novú. Pri opravách batérií sa vymieňajú len poškodené články alebo zväčša moduly. Tak napríklad batéria Volkswagenu ID.3 či ID.4 pozostáva z deviatich alebo 12 modulov.
Čítajte viac Štúdia ukázala, ako rýchlo strácajú elektromobily kapacitu. Nie je to lacnéOprava modulu je samozrejme oveľa lacnejšia, ako úplná výmena batérie. Vraj nie vyššia ako cena za opravu pohonnej jednotky klasického auta. Takže prípadné náklady za opravy elektromobilov, aj tých po záruke, by nemali byť astronomické. Na opravy batérií zriadili automobilky špeciálne strediská. Tak napríklad VW ich má 450. Nie každý servis je teda na takýto zásah vo vysokonapäťovej sústave elektromobilu oprávnený. Opel zas zriadil vo svojej centrále v Russelsheime Centrum renovácií batérií. Sem sa zvážajú poškodené batérie, kde ich opravujú. Zákazník však nemusí čakať. Dostane inú batériu zo skladu, ktorá parametrami zodpovedá deklarovaným vlastnostiam výrobcu. V budúcnosti sa očakáva, že s poklesom cien akumulátorov zlacnie aj ich servis a opravy.