Mať 5 000 eur na kúpu auta nie je naozaj žiadne „terno“. Pomýšľať na nové je nemysliteľné. No vyriešiť to môže „jazdenka“. Lenže staré auto je vždy tak trochu mačkou vo vreci. Až na týchto 10 kúskov, ktoré dominujú nad svojimi konkurentmi nadštandardnou spoľahlivosťou. Presvedčivým dôkazom sú ich výsledky z nemeckej siete technických kontrol TÜV, ktorá každoročne vydáva svoj TÜV Report. Nik netvrdí, že tieto autá nemôžu tajiť skryté poruchy, ale riziko neočakávaných a najmä častých zlyhaní a návštev servisov je pri nich najnižšie. Uvádzame ich v abecednom poradí.
Audi A3 (8P)
Prémiový „Golf“ z Ingolstadtu nemá ani napriek pokročilému veku zásadné slabé miesta. Pri kúpe tohto kompaktu je dobré skontrolovať len prípadný únik oleja. Inak na vás nečakajú žiadne nášľapné míny, najmä ak sa vyhnete najlacnejším exemplárom. Za 5 000 eur už môžete byť vlastníkom veľmi spoľahlivého kusu.
BMW1 (E81/E82/E87/E88)
Toto auto stojí za uváženie. Medzi konkurenciou vyniká nielen nadpriemernou spoľahlivosťou, ale aj jedinečnou koncepciou. Má totiž pozdĺžne uložené motory a zadný náhon. Presne to, čo novej generácii BMW radu 1 už chýba. TUV upozorňuje len na koróziu pružín, ktorá môže viesť k ich prasknutiu. Ich stav by ste mali skontrolovať. A inak môžete „driftovať“.
Ford Focus (III.)
Ceny tretej generácie Focusu už tiež klesli pod 5 000 eur. Samozrejme, pri starších exemplároch, pretože sa vyrábal až do roku 2018. Focus si vás vie získať výbornými jazdnými vlastnosťami, na ktorých si vždy zakladal aj jedným z mála bezproblémových 3-valcov EcoBoost s integrovaným výfukovým potrubím a rozvodom v olejovom kúpeli. Skontrolovať však treba pružiny a najmä výfuk. Oba komponenty trpia koróziou.
Honda Civic (VIII)
Japonec až na koniec? Ani náhodou. Legendárne „UFO“ od Hondy vie slúžiť spoľahlivo celé roky. A napriek futuristickému dizajnu prináša neuveriteľne praktickú kabínu s výklopnými sedadlami Magic seats. Ak treba čosi skontrolovať, tak potom sú to svetlá. Ich výmena môže byť totiž poriadne drahá.
Hyundai i30 (GD)
Druhá generácia kórejského hatchbacku napravila zlú reputáciu tej prvej. Spoľahlivosť a kvalita išli nahor. Dokonca býva i30 v autobazároch drahšie ako Honda Civic. Tiež však nie je úplne bez chýb. Kritika smeruje najmä k svetlám, riadeniu a ku kotúčom bŕzd.
Kia Ceed (JD)
V zozname najspoľahlivejších nechýba ani druhá generácia Kie Ceed, súrodenca Hyundaiu i30. V porovnaní s prvou generáciou urobila tiež veľký kvalitatívny skok. V tomto prípade sa treba sústrediť na funkčnosť svetiel, riadenie a na stav brzdových hadičiek. Inak Ceed poteší spoľahlivosťou a veľmi solídne zariadeným interiérom na úrovni nemeckých konkurentov.
Mazda 3 (BL)
Japonský hatchback stále poteší atraktívnym dizajnom. A tiež spoľahlivosťou. Napokon, ide o japonské auto vyrobené v Japonsku. Problémové môžu byť brzdy s nerovnomerne opotrebovanými kotúčmi. A pri starších a lacnejších exemplároch nezaškodí skontrolovať stav karosérie. Je známe, že s koróziou sa Mazdy trápia už dlhé roky.
Mercedes-Benz triedy A (W169)
Druhá generácia áčka prináša výhody malého MPV. Jej výroba sa však skončila už dávno. O to lacnejšie sú exempláre v bazároch. Nemecká prémiovka vám bude vedieť slúžiť spoľahlivo ešte niekoľko rokov. Podstatné je však skontrolovať brzdy. Kotúče sú často nerovnomerne opotrebované.
Toyota Auris (E15)
Prvá generácia Aurisu, vyvinutá špeciálne pre Európu síce nechá vaše emócie chladnými, ale zato poteší bezproblémovou prevádzkou. Motory Aurisu sú prakticky nezničiteľné. Častejšia kritika smerovala len k parkovacej brzde a rýchlejšiemu opotrebovaniu brzdových kotúčov. Inak je Auris jasným poslom kvality, ktorá sa s Toyotou spája odjakživa.
VW Golf (VI.)
Európsky bestseller šiestej generácie sa dá v autobazároch nájsť s lákavými cenami. V ponuke je veľké množstvo exemplárov. Pozor si treba dávať len na verzie s motorom 1,2 TSI, známe problémovým reťazovým rozvodom, ktorý dokázal zničiť celý agregát. Inak nemá slabé miesta a stále poteší špičkovou ergonómiou a kvalitou spracovania interiéru.