Nemecko, Belgicko a Holandsko sú ťažko postihnuté povodňami zo záveru minulého týždňa. Tieto štáty však patria aj medzi krajiny, z ktorých sa na Slovensko a do Českej republiky dováža najviac ojazdených áut. Po katastrofálnych záplavách možno teda očakávať, že sa predajcovia z týchto oblastí budú v masovej miere snažiť zbaviť vozidiel, ktoré boli zaplavené. Pri kúpe jazdeného auta z dovozu si preto dôkladne skontrolujte, či automobil nepochádza z oblastí, ktoré boli pod vodou, radí spoločnosť Aures Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autobatzárov.
Čítajte viac Jazdené autá v Česku prihlásite trikrát lacnejšie! Ako je to možné?„Na základe našich skúseností sa u rôznych predajcov či v inzercii začínajú zaplavené vozidlá objavovať hneď po povodniach. Vzhľadom na bleskový charakter povodní najmä v Nemecku, ktoré je najpopulárnejšou krajinou pri dovoze ojazdených áut, možno čakať, že vozidiel bolo zaplavených naozaj veľké množstvo. Napríklad až 100 áut postihla rýchla povodeň priamo na diaľnici v Severnom Porýní-Vestfálsku. O to väčší počet takto poškodených vozidiel bude smerovať na východ," hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings.
Elektronika môže byť zničená
Ročne sa pritom na Slovensko zo zahraničia dovezú desaťtisíce áut. Okrem Nemecka aj z podobne postihnutého Belgicka a Holandska. Pri moderných vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov sa po zaplavení prejavuje zvýšená náchylnosť na poruchy. Najmä po zatopení veľkým množstvom vody do väčšej výšky, ako je motorový priestor. Veľa porúch môže byť dokonca životu nebezpečných. Prakticky kedykoľvek môže prísť k zlyhaniu elektroniky, ale môžu nastať aj iné problémy spôsobené vplyvom nadmernej korózie.
Čítajte viac Ojazdené autá idú na dračku. Aj keď sú drahšie„V čase po rozsiahlych záplavách vždy evidujeme pokusy o predaj áut, ktoré sú evidentne poškodené vodou. Preto starostlivo preverujeme, kde sa s vozidlom jazdilo. Oveľa detailnejšie kontrolujeme, či napríklad nie je bahno v rôznych ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okien alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore alebo zápach," radí Vaněček. Preto by mali byť pri kúpe staršieho vozidla z dovozu obozretní aj samotní motoristi.
Pozor najmä na priekupníkov
Zvlášť opatrní by kupujúci mali byť pri individuálnych dovozoch, ktoré sú z tohto pohľadu najriskantnejšie, a tiež pri kúpe auta z druhej ruky od priekupníkov. Pri takýchto vozidlách totiž hrozia vážne problémy a s nimi spojené dodatočné náklady na opravy. Tie môžu dokonca prevýšiť cenu samotného vozidla. „Správne by po zatopení vozidla mala byť vymenená celá elektroinštalácia, čo sa môže vyšplhať do tisícov eur. Preto sú v mieste pôvodu zatopené autá prakticky nepredajné a smerujú na vývoz,“ varuje Vaněček.
Čítajte viac Ceny jazdených áut raketovo rastú. Na Slovensku najviac zdražel GolfV kúpnej zmluve by mali záujemcovia o kúpu auta požadovať ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. Ale najlepšie je dať prednosť vozidlu, ktoré bolo ako nové prihlásené na Slovensku, kde je možné ľahko sledovať jeho servisnú históriu a históriu poistných udalostí vrátane informácií o poškodení povodňami. „Pri vozidlách dovezených zo zahraničia je preverenie veľmi zložité, najmä ak sa podvodníci snažia pôvod auta zamaskovať, napríklad rýchlym predajom do tretích krajín, aby vozidlo vyzeralo, že nepochádza zo zaplavených oblastí,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
ZDROJ: Aures Holdings