Získať 5-hviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch konzorcia euro NCAP nie je jednoduché, ale dá sa to. Dôkazom sú nedávne skvelé výsledky aj pri bežných autách, akými sú Honda Jazz, Seat Leon, Audi A3 či Toyota Yaris. To ale nie je prípad dvoch nových modelov, ktoré podstúpili ostatné kolo crashtestov. Renaultu Kangoo ani Opelu Mokka sa na päť hviezdičiek dosiahnuť nepodarilo. Uspokojiť sa musia so štyrmi. Kým pri Renaulte Kangoo, ktorý stojí jednou nohou vo svete úžitkových áut, to nemusí prekážať, pri Opeli Mokka je strata hviezdičky nie najlepšou vizitkou. Najmä ak nejde len o zlyhanie v jednej oblasti.
Mokka doplatila na chýbajúci stredový airbag, ale aj na absenciu autonómnych bŕzd s detekciou cyklistov. Kvôli tomu neprekročila 5-hviezdičkový prah v žiadnej z hodnotiacich kategórií, vrátane ochrany detskej posádky. Šéf Euro NCAP tvrdí, že nová Mokka, ktorá zmenila pôvodnú platformu GM Gamma II za francúzske základy CMP, naznačuje celkovo nižšie ambície koncernu Stellantis v oblasti bezpečnosti. Podobne to bolo totiž aj pri Citroëne C4. „Mokke chýbajú kritické bezpečnostné systémy, ktoré sú v dnešnej dobe čoraz bežnejšie. Je to o to zarážajúcejšie, že predchádzajúci model patril v roku 2012 k absolútne najlepším v triede malých rodinných áut.
Výsledky Euro NCAP (august 2021)
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asistenčné systémy |
---|---|---|---|---|---|
Opel Mokka | 4 | 73 % | 75 % | 58 % | 64 % |
Renault Kangoo | 4 | 78 % | 87 % | 67 % | 72 % |
Mercedes-Benz EQA | 5 | 97 % | 90 % | 81 % | 75 % |
Mercedes-Benz GLA | 5 | 96 % | 90 % | 79 % | 75 % |
Cupra Leon | 5 | 91 % | 88 % | 71 % | 80 % |
Príbeh Renaultu Kangoo je trochu odlišný. Má výrazne lepšie hodnotenia v ochrane dospelých, detí aj chodcov a Euro NCAP dokonca chváli jeho rozsiahle a pohotovo reagujúce asistenčné systémy. K piatej hviezdičke tak Kangoo chýbal už len povestný „milimeter“ v podobe stredového airbagu. To sa prejavilo stratou potrebných bodov pri hodnotení ochrany počas bočného nárazu. Euro NCAP tiež zverejnilo 5-hviezdičkové hodnotenia pre Mercedes-Benz GLA a EQA. Tieto však boli po čiastkových testoch prevzaté z hodnotenia Mercedesu-Benz triedy B v roku 2019, s ktorým zdieľajú spoločnú platformu aj bezpečnostné systémy. A podobne to je s Cuprou Leon, ktorá má základ v Seate Leon.
Čítajte viac Euro NCAP: Citroën C4 zaváhal, Genesis exceloval