Máme tu ďalší odstrašujúci príklad rozdielneho prístupu výrobcov k rôznym trhom. To, čo je štandardom v USA, Európe, Južnej Kórei alebo Japonsku, je fikciou na trhoch, pre ktoré je modlou nízka cena. Dokazuje to najnovší test Renaultu Duster, teda u nás dobre známej Dacie Duster, organizáciou Latin NCAP. Tá je juhoamerickou odnožou Euro NCAP a zaoberá sa hodnotením bezpečnosti áut. Tentoraz si vzala do parády práve toto populárne SUV vyrábané v Rumunsku, ale aj v Latinskej Amerike. Kým v Európe má Duster aspoň tri hviezdičky, v juhoamerickej verzii celkom „pohorel“. Nezískal ani jednu.
Výsledky crashtestov boli katastrofálne. Lacná verzia totiž vôbec neponúka bočné airbagy. Pri čelnom náraze Duster ukázal nestabilnú konštrukciu karosérie a dokonca mu začalo unikať palivo. Pri bočnom náraze došlo k výraznému prieniku B stĺpika do priestoru pre posádku a dokonca sa otvorili dvere, čo sa neodpúšťa. Dobrá nebola ani ochrana krku hlavovými opierkami. Hlavy figurín detských pasažierov prišli pri náraze do kontaktu s konštrukciou vozidla. Navyše chýbalo výrazné označenie kotviacich bodov Isofix pre detské sedačky a výstraha trvalého odpojenia airbagu spolujazdca. Renault Duster mal obstojné výsledky len v ochrane chodcov a dobre bola hodnotená činnosť stabilizácie ESC.
Čítajte viac Euro NCAP: Renault Kangoo a Opel Mokka prišli o hviezdičkuTo však veru nestačí. Latin NCAP tak apeluje na Renault, ale aj ďalších výrobcov, aby urýchlene zlepšili bezpečnosť áut predávaných v tomto regióne. „Základná bezpečnosť vozidla, ktorá je štandardom na trhoch vyspelých ekonomík, by mala byť právom aj pre spotrebiteľov v Latinskej Amerike a Karibiku bez toho, aby za ňu museli platiť navyše. Tieto bezpečnostné prvky pôsobia ako očkovacie látky pre jednu z najvážnejších pandémií, sú ňou zranenia a úmrtia na cestách. Spotrebitelia majú právo dostať rovnakú kvalitnú vakcínu ako kdekoľvek inde,“ povedal Alejandro Furas, generálny tajomník Latin NCAP.
Ešte tvrdší bol vo svojom vyjadrení Stephan Brodziak, predseda Latin NCAP. "Je absolútne diskriminačné, že po vyše 10 rokoch hodnotenia bezpečnostných vlastností vozidiel predávaných v Latinskej Amerike a Karibiku sa naďalej stretávame s 0-hviezdičkovými autami. Pokiaľ ide o bezpečnosť vozidla, stále sme považovaní za občanov druhej triedy len preto, aby niektorí výrobcovia ušetrili peniaze na výrobe vozidiel. Tieto peniaze sa premietajú do smrteľných nehôd a vážnych zranení, ktoré postihujú rodiny a ekonomiku nášho regiónu. Latinská Amerika si nezaslúži viac 0-hviezdičkových automobilov.“
Čítajte viac Euro NCAP: Citroën C4 zaváhal, Genesis excelovalSamozrejme, Renault Duster je len jedným z mnohých príkladov diskriminačnej politiky globálnych výrobcov. Podobne zlé výsledky má napríklad Suzuki Swift predávaný v juhoamerickom regióne a tiež Hyundai HB20, Kia Picanto, Ford Ka, BYD F0 alebo Chery Tiggo. A to hovoríme o autách, ktoré testovala organizácia Latin NCAP v tomto a minulom roku. Je tu tiež plejáda jednohviezdičkových áut a áut, ktoré majú síce viac hviezdičiek, ale len za cenu príplatkov. Podobný scenár sa odohráva aj v Indii. I keď bezpečnosť cenu áut zvyšuje, povinné zavedenie bezpečnostných prvkov je pre spotrebiteľov lacnejšie, ako keď ich nájdu na zozname voliteľného príslušenstva.