Euro NCAP: Dve čínske autá ‘zahviezdili‘ v crashtestoch. Ale aj vodík a elektrina

V ostatnom kole crashtestov Euro NCAP sa nezvyčajne ocitli modely reprezentujúce takmer všetky typy pohonov, s výnimkou zatracovanej nafty. Dopadlo to nad očakávanie. Všetkých päť áut dosiahlo maximálne skóre. A to dokonca aj dve čínske.

10.09.2021 12:00
debata (5)
Čínsky Link & Co 01 je rovnako bezpečný... Foto: Euro NCAP
Lynk & Co 01 - Euro NCAP Čínsky Link & Co 01 je rovnako bezpečný ako sesterské Volvo XC40.

Začnime hneď dvoma čínskymi modelmi – hybridným alebo plug-in hybridným kompaktným SUV Lynk & Co 01 a čisto elektrickým 7-miestnym SUV NIO ES8. To preto, že čo sa týka bezpečnosti čínskych áut, vládnu v Európe často predsudky. Lynk & Co 01 však využíva spoločné základy s Volvom XC40 a spolu s ním sa aj vyrába v Holandsku. Jeho výsledky v crashteste boli preto pôsobivé. Vyniká 96-percentným skóre v oblasti ochrany dospelých pasažierov vrátane maximálneho skóre v prípade bočného nárazu. Aj celá škála aktívnych asistenčných systémov mu vyniesla päť hviezdičiek. Podobne to bolo s NIO ES8, ktoré je na trhu zatiaľ len v Nórsku. Vďaka vynikajúcim výsledkom systému autonómnych bŕzd a kompletnému balíku ďalších asistentov na predchádzanie kolíziám dostalo NIO 92-percentné hodnotenie za asistenčné systémy.

V testoch nadchlo aj toto 7-miestne čínske SUV... Foto: Euro NCAP
NIO SE8 - Euro NCAP 2021 V testoch nadchlo aj toto 7-miestne čínske SUV NIO SE8. Euro NCAP zvlášť ocenilo jeho asistenčné systémy.
Opel Mokka - Euro NCAP 2021 Čítajte viac Euro NCAP: Renault Kangoo a Opel Mokka prišli o hviezdičku

To mu, samozrejme, pomohlo aj v hodnotení ochrany dospelých či chodcov. A takto zhodnotil výsledky dvoch „číňanov“ šéf Euro NCAP Michiel van Ratingen. „V Európe prichádza vlna nových čínskych áut s nízkoemisnými technológiami. Predstavili ich napríklad značky BYD, XPeng, DFSF či Seres. Bohužiaľ, mnohé z nich stále nie sú pre európskych spotrebiteľov, pokiaľ ide o bezpečnosť, dostatočne transparentné. Lynk & Co a NIO však ukazujú, že „made in China“ už nie je pejoratívnym výrazom, pokiaľ ide o bezpečnosť. Máme tu dve nové autá vyvinuté v Číne, ktoré v našich testoch obstáli nad očakávania. Je zrejmé, že všetci výrobcovia vrátane tých čínskych si už uvedomujú, že Euro NCAP bude dohliadať na ich bezpečnosť, a ak chcú byť úspešní v Európe, musia do tejto oblasti investovať.“

Subaru Outback získalo excelentné hodnotenie... Foto: Euro NCAP
Subaru Outback - Euro NCAP 2021 Subaru Outback získalo excelentné hodnotenie systémov aktívnej bezpečnosti – rekordných 95 %. Zvlášť ho Euro NCAP chválilo za monitorovanie únavy vodiča pomocou kamery.
Elektromobilita Čítajte viac ACEA: Je elektromobilita len pre bohatých? Vyzerá to tak

Ešte vyššie hodnotenie v oblasti asistenčných systémov však získalo auto s konvenčným pohonom. Je ním nové Subaru Outback s benzínovým 4-valcom. V oblasti aktívnej bezpečnosti má 95 percentné skóre. Rovnako ako NIO je aj Outback totiž vybavený systémom, ktorý rozpoznáva únavu vodiča snímaním pohybu viečok a na základe toho vydáva výstrahu a odporúčanie na prestávku. Subaru a NIO sú vôbec jednými z prvých modelov sériových áut, ktoré začali využívať túto inovatívnu technológiou. Euro NCAP dúfa, že sa v najbližších rokoch stane bežnejšia. A za čo hanbiť sa nemá ani vodíková Toyota Mirai – ďalší „exot“ medzi testovanými autami. Napriek vysokotlakovej nádrži na vodík predviedol Mirai perfektnú 5-hviezdičkovú ochranu.

Vodíková Toyota Mitai ukázala, že vodíková... Foto: Euro NCAP
Toyota Mirai - Euro NCAP 2021 Vodíková Toyota Mitai ukázala, že vodíková technológia nemá žiaden negatívny vplyv na ochranu posádky.

Pretože niektorí spotrebitelia sa z pochopiteľných dôvodov môžu vodíkovej technológie báť, venovalo Euro NCAP Miraiu mimoriadnu pozornosť po náraze. Výsledkom hĺbkovej kontroly vodíkového systému bolo zistenie, že nemá žiadny negatívny vplyv na bezpečnosť. A päť hviezdičiek si odnieslo aj čisto elektrické Audi Q4 e-tron. Počínalo si rovnako dobre ako pred časom jeho koncernoví súrodenci, napríklad Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4 či ID.3, s ktorými má spoločnú platformu MEB. Okrem týchto piatich áut udelilo Euro NCAP päťhviezdičkové hodnotenie aj plug-in hybridnému Fordu Kuga PHEV, a to na základe výsledkov verzií so spaľovacími motormi, ktoré podstúpili crashtesty v roku 2019.

Elektrické Audi Q4 získalo tiež päť... Foto: Euro NCAP
Audi Q4 e-tron - Euro NCAP 2021 Elektrické Audi Q4 získalo tiež päť hviezdičiek, podobne ako VW ID.4 a Škoda Enyaq s ktorými má spoločnú platformu MEB.

„Toto mimoriadne kolo testov ukazuje smer, akým sa automobilová technológia uberá. Všetky autá, okrem jedného, boli totiž nejakým spôsobom elektrifikované. Dobrou správou je, že každá nízkoemisná technológia môže byť bezpečná. Jednoducho, výrobcovia od vás nežiadajú, aby ste si vyberali medzi záchranou planéty alebo záchranou rodiny,“ uzatvára Ratingen.

Výsledky crashtestov Euro NCAP (september 2021)

Euro NCAP 2021 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2021 Euro NCAP 2021
Renault Duster - Latin NCAP 2021 Čítajte viac Latin NCAP: Renault Duster má nula hviezdičiek. Došlo aj na únik paliva

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Audi #Euro NCAP #Subaru #Lynk & Co #crashtesty #Nio
Články podľa značiek