Začnime hneď dvoma čínskymi modelmi – hybridným alebo plug-in hybridným kompaktným SUV Lynk & Co 01 a čisto elektrickým 7-miestnym SUV NIO ES8. To preto, že čo sa týka bezpečnosti čínskych áut, vládnu v Európe často predsudky. Lynk & Co 01 však využíva spoločné základy s Volvom XC40 a spolu s ním sa aj vyrába v Holandsku. Jeho výsledky v crashteste boli preto pôsobivé. Vyniká 96-percentným skóre v oblasti ochrany dospelých pasažierov vrátane maximálneho skóre v prípade bočného nárazu. Aj celá škála aktívnych asistenčných systémov mu vyniesla päť hviezdičiek. Podobne to bolo s NIO ES8, ktoré je na trhu zatiaľ len v Nórsku. Vďaka vynikajúcim výsledkom systému autonómnych bŕzd a kompletnému balíku ďalších asistentov na predchádzanie kolíziám dostalo NIO 92-percentné hodnotenie za asistenčné systémy.
To mu, samozrejme, pomohlo aj v hodnotení ochrany dospelých či chodcov. A takto zhodnotil výsledky dvoch „číňanov“ šéf Euro NCAP Michiel van Ratingen. „V Európe prichádza vlna nových čínskych áut s nízkoemisnými technológiami. Predstavili ich napríklad značky BYD, XPeng, DFSF či Seres. Bohužiaľ, mnohé z nich stále nie sú pre európskych spotrebiteľov, pokiaľ ide o bezpečnosť, dostatočne transparentné. Lynk & Co a NIO však ukazujú, že „made in China“ už nie je pejoratívnym výrazom, pokiaľ ide o bezpečnosť. Máme tu dve nové autá vyvinuté v Číne, ktoré v našich testoch obstáli nad očakávania. Je zrejmé, že všetci výrobcovia vrátane tých čínskych si už uvedomujú, že Euro NCAP bude dohliadať na ich bezpečnosť, a ak chcú byť úspešní v Európe, musia do tejto oblasti investovať.“
Ešte vyššie hodnotenie v oblasti asistenčných systémov však získalo auto s konvenčným pohonom. Je ním nové Subaru Outback s benzínovým 4-valcom. V oblasti aktívnej bezpečnosti má 95 percentné skóre. Rovnako ako NIO je aj Outback totiž vybavený systémom, ktorý rozpoznáva únavu vodiča snímaním pohybu viečok a na základe toho vydáva výstrahu a odporúčanie na prestávku. Subaru a NIO sú vôbec jednými z prvých modelov sériových áut, ktoré začali využívať túto inovatívnu technológiou. Euro NCAP dúfa, že sa v najbližších rokoch stane bežnejšia. A za čo hanbiť sa nemá ani vodíková Toyota Mirai – ďalší „exot“ medzi testovanými autami. Napriek vysokotlakovej nádrži na vodík predviedol Mirai perfektnú 5-hviezdičkovú ochranu.
Pretože niektorí spotrebitelia sa z pochopiteľných dôvodov môžu vodíkovej technológie báť, venovalo Euro NCAP Miraiu mimoriadnu pozornosť po náraze. Výsledkom hĺbkovej kontroly vodíkového systému bolo zistenie, že nemá žiadny negatívny vplyv na bezpečnosť. A päť hviezdičiek si odnieslo aj čisto elektrické Audi Q4 e-tron. Počínalo si rovnako dobre ako pred časom jeho koncernoví súrodenci, napríklad Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4 či ID.3, s ktorými má spoločnú platformu MEB. Okrem týchto piatich áut udelilo Euro NCAP päťhviezdičkové hodnotenie aj plug-in hybridnému Fordu Kuga PHEV, a to na základe výsledkov verzií so spaľovacími motormi, ktoré podstúpili crashtesty v roku 2019.
„Toto mimoriadne kolo testov ukazuje smer, akým sa automobilová technológia uberá. Všetky autá, okrem jedného, boli totiž nejakým spôsobom elektrifikované. Dobrou správou je, že každá nízkoemisná technológia môže byť bezpečná. Jednoducho, výrobcovia od vás nežiadajú, aby ste si vyberali medzi záchranou planéty alebo záchranou rodiny,“ uzatvára Ratingen.