ADAC: Prečo elektromobily často ‘neštartujú‘? Tomu neuveríte

Mantra, že elektromobily sú na cestách spoľahlivejšie ako autá so spaľovacím motorom, celkom neplatí. Dokazujú to štatistiky servisných zásahov nemeckého autoklubu ADAC. Komické je, že najčastejší dôvod zlyhania elektromobilov priamo na ceste je identický s konvenčnými autami – majú vybitú batériu. Ale pozor, nie tú veľkú. Tá môže byť nabitá na 100 %.

17.09.2021 05:00
debata (28)
Vedeli ste, že v elektromobile s veľkou li-ion... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Vedeli ste, že v elektromobile s veľkou li-ion batériou sa stále nachádza aj klasický 12 V akumulátor? Je to tak a môže narobiť rovnaké problémy ako v konvenčných autách.

Nemecký autoklub pravidelne zverejňuje štatistiku spoľahlivosti ojazdených automobilov Pannenstatistik. Na rozdiel od údajov nemeckých staníc technických kontrol TÜV pochádzajú dáta ADAC-u z výjazdov asistenčnej služby prezývanej „Žltí anjeli“. Minulý rok služba zasahovala pri viac ako 3 386 000 poruchách, ktoré zabránili vodičom pokračovať v jazde. Oproti roku 2019 ide o pokles o desať percent, no dôvodom bola hlavne pandémia, ktorá výrazne znížila mobilitu.

Úplne najčastejším dôvodom servisných výjazdov bol vybitý 12 V akumulátor. Autá teda nemohli naštartovať. V 16 % situácií bol dôvodom výjazdu asistenčnej služby nefungujúci motor a 14 % prípadov zahŕňalo problémy s karosériou, brzdami alebo riadením. Do štatistiky sa nezapočítavali defekty pneumatík a nedostatok pohonných látok. Čo je ale extrémne zaujímavé, ukázalo sa, že dôvody, prečo autá na cestách zlyhávajú, sa príliš nelíšia podľa druhu pohonu. Elektromobily na tom totiž neboli o nič lepšie. A neuveríte prečo.

Prežitok pod kapotou

Najčastejším dôvodom zlyhania elektromobilov bola tiež vybitá 12-voltová batéria. S podielom 54 % takýchto porúch na tom boli dokonca o osem percent horšie! Iste sa spýtate, čo to má znamenať? Prečo by mal mať elektromobil, ktorý si so sebou vozí desiatky kilowatthodín elektrickej energie, problém s 12 V batériou a ešte k tomu so „štartovaním“. Ale je to tak. Ani najmodernejšie elektromobily s batériami s kapacitou 80 či 100 kWh sa nezbavili tohto prežitku. Malú batériu stále potrebujú. Dôvod je ekonomický.

Lamborghini - motor V12 Čítajte viac Ferrari či ‘Lambo‘ chcú výnimku zo zákazu spaľovacích motorov. Potvrdil to minister

Klasická batéria je určená pre napájanie bežných palubných systémov – od centrálneho odomykania, cez osvetlenie až po audiosústavu. Všetky tieto spotrebiče pracujú s napätím 12 V, kým pohon vozidla s li-ion batériou s napätím 400 a v niektorých prípadoch až 800 V (Porsche Cayman, Kia EV6…). Batérie v elektromobile majú teda prísne rozdelené úlohy. Ak by automobilky chceli napájať všetky spotrebiče z trakčnej batérie, potrebovali by aj nové zariadenia. A to by bolo drahé, pretože 12-voltové spotrebiče sa ročne vyrábajú a dodávajú asi pre 90 miliónov áut.

Gilles Le Borgne - technický šéf Renault Čítajte viac Technický šéf automobilky sa stavia proti nútenému zákazu spaľovacích motorov

Jeden rozdiel tu ale je. Malá 12 V batéria je v elektrickom aute zodpovedná aj za deaktiváciu a aktiváciu trakčného akumulátora. Kým teda veľká trakčná batéria počas parkovania „odpočíva“, odpojená z bezpečnostných dôvodov od zvyšku elektrickej sústavy elektromobilu, je malý akumulátor stále v strehu. Aby ste mohli odomknúť vozidlo, ale aj preto, aby fungovalo zálohovanie dát a doplnkové zabezpečenie. Takže aj v deaktivovanom režime auta spotrebováva energiu. Ak sa potom 12 V batéria vybije, majiteľ elektromobilu nedokáže auto „naštartovať“, presnejšie aktivovať, pretože nie je možné zapojiť trakčný akumulátor. Hoci aj úplne nabitý.

O 12 V akumulátor sa starajte aj v elektromobile

K vybitiu 12 V batérie môže dôjsť z dvoch dôvodov. Buď dlhodobým státím, alebo z dôvodu, že sa nedostatočne nabíja počas prevádzky vozidla. Tu je v porovnaní s konvenčnými autami veľký rozdiel. Kým pri autách so spaľovacím motorom je za nabíjanie12 V akumulátora zodpovedný alternátor, v elektromobile je batéria nabíjaná pomocou energie vysokonapäťovej trakčnej batérie, a to cez transformátor. Pri „vypnutom“ elektromobile však dobíjanie možné nie je, pretože ako sme spomínali, je trakčná batéria odpojená.

Krátke jazdy elektromobilov, ktoré sú určené zväčša do mestskej premávky, potom nestačia na potrebné nabitie 12 V batérie. Jednoducho, nie je na to dostatok času. Veľkú rezervu pritom nemajú, pretože 12 V batéria má v elektromobile zväčša nižšiu kapacitu, ako tá v autách so spaľovacím motorom. To preto, že nemusí napájať energeticky náročný štartér s výkonom aj dva kilowatty. Zlyhať tiež môže komunikácia riadiaca nabíjanie akumulátora z trakčnej batérie. To všetko vedie k vybitiu a následným problémom. ADAC preto zdôrazňuje, že starostlivosť o 12 V akumulátor v elektromobile je rovnako dôležitá ako pri konvenčných vozidlách.

Chevrolet Bolt - požiar Čítajte viac ‘Horiace‘ elektromobily budú stáť General Motors takmer dve miliardy

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily #spoľahlivosť áut
Články podľa značiek