Ponuka ‘jazdeniek‘ je na 5-ročnom minime. Ceny na maxime!

Záujemcovia o kúpu auta z druhej ruky si teraz vyberajú z najobmedzenejšej a tiež najdrahšej ponuky. Počet dostupných ojazdených áut v Európe je najnižší za uplynulých päť rokov a ich ceny tlačí nahor enormný dopyt. Tvrdí to šéf českého startupu Carvago.

24.09.2021 05:00
debata (3)
Plné dvory ojazdených áut sú minulosťou. Ešte... Foto: AAA Auto
AAA Auto - autobazár Plné dvory ojazdených áut sú minulosťou. Ešte nikdy nebolo ojazdených aut tak málo a neboli také drahé.

Podľa Jakuba Šultu, šéfa spoločnosti Carvago, ktorá pôsobí v 14 európskych krajinách na trhu ojazdených vozidiel, cena predaného ojazdeného auta stúpla v priemere o päť až šesť percent, u najžiadanejších modelov dokonca o 13 percent. Nič pritom nenasvedčuje tomu, že by sa situácia mala v dohľadnej dobe zmeniť. Faktorov, ktoré to spôsobili, je viacero. Šulta uvádza, že európsky trh trpí dlhodobým oneskorením dodávok nových áut zákazníkom. „Automobilky sa spoliehajú na prepracovaný subdodávateľský reťazec, ktorý sa ale v dôsledku pandémie zadrhol. Z dôvodu výpadku produkcie predovšetkým čipov, ale aj ďalších nevyhnutných komponentov, dodávajú teraz automobilky autá zákazníkom aj s ročným oneskorením a niektorí predajcovia už prestali dávať na nové vozidlá zľavy,“ vysvetľuje.

Čipy brzdia dodávky

A na tému čipovej krízy dodáva: „Je zrejmé, že bez čipov sa moderné autá ani nepohnú. Riadiace jednotky motora, airbagov, automatickej prevodovky, prístrojovej dosky, ovládacie moduly či rôzne kontrolné jednotky, to všetko sú systémy riadené vlastnými procesormi. Funkčnosť každého vozidla dnes závisí od zhruba 1 500 polovodičov, pričom najvyspelejšie autá ich majú až 3 000. To sú súčiastky, o ktorých dnes hovorí celý automobilový svet s tým, že nedostatok čipov na trhu sa podarí dorovnať až na prelome rokov 2022 a 2023.“ Podľa Šultu niektorí výrobcovia preto dokonca rušia objednávky na vozidlá a navrhujú zákazníkom vybrať si iné motorizácie alebo vozidlá starších modelových radov, pre ktoré majú dostatok dielov.

Autobazár Čítajte viac Nerobte chyby. Tieto najviac znižujú cenu jazdeného auta

Automobilky sa navyše stretávajú s nedostatkom zamestnancov na pracovných linkách. Oba „epifenomény“, teda nedostatok v subdodávkach a vo vlastnej výrobe, pritom kopírujú pandemickú krivku. Tieto covidové dôsledky dopadajú na sektor v momente silnejúceho tlaku na obmedzenie spaľovacích motorov a protežovania elektromobility, ktorá je pred mohutnou expanziou. Podľa Šulta automobilky, ktoré sa pustili do produkcie elektromobilov, musia byť schopné ich nákladnú výrobu zaplatiť, a to viedlo k prudkému nárastu ceny nových áut so spaľovacími motormi. Okrem toho, že je ich na trhu nedostatok, zdraželi až o dvadsať percent, pričom na ne nie je možné získať zľavy. Všetky tieto vplyvy privádzajú čoraz viac zákazníkov na trh s ojazdenými autami, na ktorý ale mieri čoraz menej áut.

Ľudia kupujú aj čo nechceli

Šulta vysvetľuje, že zákazníci čakajúci na nové auto odkladajú predaj toho starého dovtedy, než budú mať nové auto k dispozícii, alebo staré autá nepredávajú vôbec. Výsledkom je, že do výkupu predajcov mieri oveľa menšie množstvo vozidiel, než je bežné. Zároveň je na trhu stále prítomná početná skupina zákazníkov, ktorá nákup auta odložiť nechce, a nakupuje. Skladové autá tak miznú maximálne do druhého dňa a na jedno novo „naskladnené“ vozidlo čaká aj desať záujemcov. Veľký počet zákazníkov sa tak vracia z kamenných predajní naprázdno – alebo s autom, ktoré kúpiť nechceli a zaplatili zaň viac, ako mali. Šulta uvádza príklad vozidla, ktoré bolo v ponuke bazára začiatkom roka s cenovkou 9 800 eur, a teraz sa predáva za viac ako 11 000 eur.

jazdene  Čítajte viac Králi secondhandu: Tieto ‘jazdenky‘ sa najlepšie predávali v lete

Šulta zároveň nevidí z danej situácie krátkodobé východisko. „Vzhľadom na to, že trh bude s nedostatkom áut zápasiť aj naďalej a že pozitívne zmeny v produkcii áut sa odzrkadlia s veľkým oneskorením, nebude situácia na trhu s ojazdenými autami lepšia ani v nasledujúcom roku.“ Šulta je ale presvedčený, že v tejto situácii je výhodné nakupovanie ojazdených áut on-line, pretože táto platforma rozširuje ponuku. Len v systéme Carvago je dnes registrovaných 750 000 ojazde­ných áut.

ZDROJ: CARVAGO

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ojazdené autá #autobazár #ceny áut #čipová kríza
Články podľa značiek