Pohonná sústava elektromobilov má úžasnú účinnosť. Elektromotory vedia totiž premeniť na rotačný pohyb až 90 % dodanej elektrickej energie. Ak to porovnáme so spaľovacími motormi, z ktorých tie najlepšie majú účinnosť 40 %, ide o gigantický rozdiel. To ale neznamená, že elektromobily nemajú straty. Len sú na inom mieste celého energetického reťazca. Napríklad pri nabíjaní. Je to dané fyzikálnymi zákonmi. Na to, aby ste nabili batériu na 100 % potrebujete dodať viac energie, než jej využiteľná kapacita. Nabíjanie totiž nemá 100-percentnú účinnosť. Dôvodom je stratové teplo.
Pri klasických autách so spaľovacím motorom sa vám čosi podobné nemôže stať. Znamenalo by to totiž, že na to, aby ste natankovali plnú nádrž, potrebujete viac litrov paliva, než sa do nej zmestí. A navyše by ste za „vyliate“ litre zaplatili. Lenže pri elektromobiloch je to presne tak. Platíte aj za energiu, ktorá sa do vašej batérie nikdy nedostane. Nejde pritom o drobné, ako ukazuje mimoriadne zaujímavý test nemeckého autoklubu ADAC.
Ten si vzal na mušku 25 elektromobilov a exaktne zmeral straty pri nabíjaní. Pritom nemal záujem elektromobily nijako diskvalifikovať. Aj preto nabíjal výkonom len 22 kW, inak by boli straty vyššie, a aby dosiahol objektivitu, všetky nabíjal na 100 % využiteľnej kapacity za rovnakých podmienok a z tej istej nabíjačky. Všeobecne udávaná strata 10 % sa ale ukázala aj za týchto prívetivých okolností ako veľmi optimistická. Bolo to podstatne viac. Niektoré vozidlá „vyliali z nádrže“ aj pätinu energie.
Čítajte viac T&E: Elektrické autá sú najefektívnejšie. Porážajú benzín, naftu aj vodíkNajhoršie dopadli elektromobily BMW a Renaultu. Takému BMW i3 a Renaultu Zoe musíte dodať až o 20 % viac energie, aby ste batériu nabili na 100 percent. Podobne je na tom Mini SE, ktoré využíva technológiu BMW. Ak by ste si však mysleli, že sú v tejto disciplíne znevýhodnené autá s menšou kapacitou akumulátorov, nie je to pravda. Hneď na šiestej priečke tohto negatívneho rebríčka sa totiž umiestnila „plnotučná“ Tesla 3 Long Range, považovaná za jeden z najvyspelejších elektromobilov planéty, ktorá „vyleje do kanála“ 16,2 % energie.
Aby sme boli presní. Na dodanie 75 kWh do jej batérie, je nutné zaplatiť až za 89,5 kWh, teda o 14,5 kWh viacej. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Straty sa síce znižujú, ale nie dramaticky. Mercedes-Benz EQC má stratu 14 %, kórejské produkty ako Hyundai Kona Electric alebo Kia e-Soul sa napríklad pohybujú na strate približne 13 %. Porsche Taycan má stratu asi 12 %, čím sa približuje k najlepším. Na špičke so stratou „len“ okolo 10 % sú modely Nissan Leaf, Smart EQ, Peugeoty e-208 a e-2008, Audi e-tron 55 či VW ID.3. I tak je zrejmé, že udávaná spotreba elektromobilu tak vlastne nesedí, pretože auto nevie, koľko energie sa jej stratilo pri nabíjaní.
Z tohto pohľadu je teda účinnosť elektromobilov výrazne nižšia ako účinnosť ich pohonov. No aj s touto stratou vyhrávajú nad 40-percentnou účinnosťou spaľovacích motorov. Ak si ale kúpite elektromobil, musíte so stratami jednoducho počítať. A čím rýchlejšie budete nabíjať, tým budú väčšie. Ak stojí jedna kilovatthodina energie na ultranabíjačkách aj 90 centov, poriadne to zamáva s prevádzkovými nákladmi, o ktorých sa tvrdí, že sú v prípade elektromobilov najnižšie.
Straty pri nabíjaní elektromobilov
Por. | Model | použiteľná kapacita akumulátora (kWh) | Spotrebovaná energia na dobitie (kWh) | Strata (kWh) | strata |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mini Cooper SE | 28,9 | 37,6 | 8,7 | 23,1 % |
2. | BMW i3 120 Ah | 37,9 | 48,8 | 10,9 | 22,3 % |
3. | Renault Zoe 52 kWh | 52,0 | 64,3 | 12,3 | 19,1 % |
4. | Renault Zoe 41 kWh | 41,0 | 49,5 | 8,5 | 17,2 % |
5. | Tesla 3 LR AWD | 75 | 89,5 | 14,5 | 16,2 % |
6. | Polestar 2 LR DM | 72,5 | 86,0 | 13,5 | 15,7 % |
7. | DS 3 Crossback E-Tense | 47,5 | 55,4 | 7,9 | 14,3 % |
8. | Mercedes-Benz EQC 400 | 80,0 | 93,0 | 13,0 | 14,0 % |
9. | Hyundai Kona Electric 64 kWh | 64 | 73,9 | 9,9 | 13,4 % |
10. | Kia e-Soul 64 kWh | 64,0 | 73,9 | 9,9 | 13,4 % |
11. | Mazda MX-30 | 32,5 | 37,5 | 5,0 | 13,3 % |
12. | Hyundai Ioniq ES | 38,3 | 44,1 | 5,8 | 13,2 % |
13. | VW ID.4 PP 82 kWh | 77,0 | 88,5 | 11,5 | 13,0 % |
14. | Porsche Taycan 4S PP | 83,7 | 95,2 | 11,5 | 12,1 % |
15. | Tesla 3 SR Plus | 53 | 60,0 | 7 | 11,7 % |
16. | Kia e-Niro 64 kWh | 64,0 | 72,3 | 8,3 | 11,5 % |
17. | Audi e-tron 55 | 83,6 | 94,3 | 10,7 | 11,3 % |
18. | Jaguar I-Pace EV400 | 90,0 | 100,8 | 10,8 | 10,7 % |
19. | Peugeot e-2008 | 47,5 | 53,1 | 5,6 | 10,5 % |
20. | Peugeot e-208 | 47,5 | 53,1 | 5,6 | 10,5 % |
21. | VW ID.3 PP 62 kWh | 58 | 64,8 | 6,8 | 10,5 % |
22. | Nissan Leaf 40 kWh | 40 | 44,5 | 4,5 | 10,1 % |
23. | Smart EQ | 17 | 18,9 | 1,9 | 10,1 % |
24. | Audi e-tron 55 Sportback | 86,5 | 96,0 | 9,5 | 9,9 % |
25. | Nissan Leaf e+ 62 kWh | 62,0 | 68,4 | 6,4 | 9,4 % |