V prípade ľahšej nehody v tuneli nezastavujte okamžite, ale, samozrejme, ak je to možné, zájdite s autom do odstavného zálivu, alebo aspoň za krajnicu a čo najbližšie k stene. Dôležité je, aby tunel ostal maximálne prejazdný a nevznikali v ňom kolízne situácie. Ak nejde o vážnu nehodu, tak prepravované osoby musia zostať vo vozidle.
Konajte s rozvahou
Vodič alebo iný člen posádky však môže, ak je to potrebné, vystúpiť v reflexnej veste a upozorniť, respektíve v prípade nutnosti aj zastavovať prichádzajúce vozidlá. Ak ste vo vozidle prichádzajúcom k miestu nehody, nielen znížte rýchlosť, ale nezabudnite zapnúť aj výstražné svetlá, aby ste varovali autá za vami a znížili riziko vzniku hromadnej nehody pri dobrzďovaní.
Ak sa v tuneli stane vážnejšia nehoda, nedajbože požiar a je nutné ho urýchlene opustiť, treba myslieť na niekoľko vecí. V prvom rade – ak opúšťate auto, vypnite motor, ale kľúč nechajte v zapaľovaní, alebo viditeľne položený tak, aby v prípade potreby mohli záchranári autom jednoduchšie hýbať, respektíve ho z tunelu vytiahnuť. Ak poškodené auto horí, treba sa ho snažiť nielen uhasiť, ale zároveň dostať z jeho blízkosti ďalšie autá, ktoré sú prípadným účastníkmi nehody tak, aby sa požiar nezačal šíriť aj na ne.
Tunel na mnohých pôsobí klaustorofobicky, preto má každý bezprostredne po nehode tendenciu čo najrýchlejšie sa dostať von a uniknúť do bezpečia. Aj tak sa však po vystúpení aspoň rozhliadnite, či v autách, ktoré sú prípadnými ďalšími účastníkmi kolízie, nezostali ľudia, ktorí potrebujú pomoc, respektíve sa z áut sami dostať nemôžu.
Zároveň sa uistite, alebo vyzvite spoluúčastníkov nehody, aby zavolali pomoc. Pomoc poskytnúť treba nielen preto, lebo to od vás vyžaduje zákon, ale aj preto, lebo situácia v tuneli sa naozaj môže rýchlo skomplikovať a záchranári sa k zraneným nedostanú včas. Myslite teda nielen na to, aby ste sa čo najrýchlejšie dostali do bezpečia, ale aj na to, že v autách môžu sedieť zranení, ktorí bez vašej pomoci nemusia nehodu v tuneli prežiť.
SOS kabíny nie sú úkryty
Pri privolávaní pomoci sa oplatí využiť nielen mobil, ale aj tzv. SOS kabíny. Ak do nich vojdete, operátor tunelu vás má okamžite na kamere, vie vašu presnú polohu, aktivuje sa hlasové spojenie a zároveň sa aktivuje výstražný systém v tuneli, ktorý prichádzajúcich o nehode informuje, respektíve sa, v závislosti od posúdenia operátorom uzavrie buď jeden jazdný pruh, alebo celá tunelová rúra. Taktiež sa automaticky v celom tuneli zvýši intenzita svetla na maximum. V SOS kabínach sa nachádza zároveň aj hasiaci prístroj, dýchacie rúška a môže tam byť aj súprava prvej pomoci.
Pozor však – SOS kabína nie je núdzový úkryt a neochráni vás pred požiarom a ani pred dymom. Slúži predovšetkým na urýchlené privolanie pomoci. Ak treba tunel opustiť, orientujte sa podľa takýchto značiek:
Ukazujú vám smer a vzdialenosť k najbližšiemu núdzovému východu. Ním sa, najmä v prípade požiaru, dostanete z tunelu von na voľné priestranstvo. Tam dostanete ďalšie pokyny a aj prípadnú pomoc.
Bez paniky
V každom prípade – v tuneli pri príjazde k nehode netreba panikáriť. Ak zostane neprejazdný a začne sa šíriť z miesta nehody vo väčšom množstve dym alebo vidíte veľký požiar, nezostávajte v autách, ale využite núdzové východy. Menší požiar sa snažte uhasiť svojpomocne a nezabudnite poskytnúť prípadnú prvú pomoc zraneným.
Čítajte viac Radíme: Ako postupovať v prípade dopravnej nehody v zahraničíAutá však pri opustení odstavte čo najbližšie ku krajom a kľúče nechajte v spínacej skrinke, respektíve v aute, aby sa nimi dalo hýbať a zároveň aby bol zabezpečený priechod pre záchranársku techniku.
Zároveň počúvajte pokyny dispečera, tunel je totiž vybavený aj reproduktormi, cez ktoré v prípade núdze informujú, čo treba robiť.