Nemecké stanice technickej kontroly TÜV generujú rôzne údaje. Najznámejší je nepochybne rebríček spoľahlivosti, takzvaný TÜV Report, vytvorený na základe podielu vozidiel daného modelu, ktoré neprejdú technickou kontrolou. Okrem tohto koeficientu spoľahlivosti však TÜV uvádza už niekoľko rokov pri každom modeli aj priemerný počet najazdených kilometrov. Ide síce o relatívne číslo, ale vychádza z dát získaných zväčša z viac ako deväť miliónov vozidiel, ktoré sa dostavia každý rok na povinnú nemeckú „estékačku“. Najnovšie údaje TÜV Reportu 2021 sú zozbierané od júna 2019 do júla 2020.
Pozrieť sa teda môžeme aj na aktuálny stav na tachometri. Asi neprekvapí, že najviac majú najazdené autá v najstaršej sledovanej kategórii – od 10 do 11 rokov. V prevádzke sú najdlhšie, a tak majú toho aj najviac za sebou. Priemerne sa počet ich kilometrov na odometri pohybuje okolo 100 000 kilometrov. Lenže nie všetky modely sa na tom podieľajú rovnakou mierou. Rozdiely môžu byť obrovské. Sú medzi nimi hltači kilometrov aj miláčikovia garáží, ktorých si majitelia hýčkajú. Týchto desiatich modelov sa to však rozhodne netýka. Majú ťažký život, ročne absolvujú priemerne od 16 000 až 20 000 kilometrov.
Nepriamo to vypovedá aj o ich spoľahlivosti. Nemusí to byť síce pravidlom, ale ak sa väčšina z nich sa v tejto disciplíne umiestňuje pravidelne na špičke, musia mať imidž kvality. Zaujímavé však je, že medzi nimi nenájdeme ani jeden japonský, kórejský či francúzsky model. TOP 10 tvoria výlučne nemecké produkty, zväčša prémiové, a k tomu jedno Volvo, jedna Škoda a jeden Ford. Kto je teda víťazom? Na prvej priečke sa s nájazdom 202 000 kilometrov umiestnilo desaťročné Audi A6, pred Volvo V70/XC70 (198 000 km) a Volkswagenom Passat (193 000 km).
Zaujímavé však je, že ak by sme sa na tieto autá pozreli cez optiku indexu spoľahlivosti, úplne na špičku nepatria. Skôr naopak. Také Audi A6 je pod priemerom triedy na 64. priečke. Platí to aj o Volkswagene Passat, Forde S-Max, Mercedese-Benze M a zvlášť o Forde Mondeo. Možno doplácajú práve na to, že počas svojej kariéry sa opotrebujú viac. Lenže sú tu aj výnimky. Hviezdou je z tohto pohľadu napríklad Mercedes-Benz E, Volvo XC60, Volvo XC70 a Škoda Superb. Takže ak sa poobzeráte po kúskoch, ktoré nemajú až tak vysoké číslo na odometri, môže to byť veľmi dobrá voľba v prípade kúpy starších jazdených áut.
10-ročné autá s najväčším nájazdom (2021)
Model | Počet km | Index spoľahlivosti |
---|---|---|
1. Audi A6 (C6) | 202 000 km | 26,7 |
2. Volvo V70/XC70 (III) | 198 000 km | 21,5 |
3. VW Passat(B6) | 193 000 km | 28,1 |
4. BMW 5 (E60) | 192 000 km | 24,0 |
5. Ford S-Max/Galaxy | 185 000 km | 28,9 |
6. Mercedes-Benz M (W164) | 183 000 km | 29,9 |
7. Volvo XC60 (I) | 176 000 km | 19,5 |
8. Ford Mondeo (IV) | 174 000 km | 28,9 |
9. Mercedes-Benz E (W211) | 168 000 km | 17,1 |
10. Škoda Superb (II) | 164 000 km | 21,5 |