Testy pneumatík sú finančne a logisticky mimoriadne náročné. Preto ich uskutočňujú zväčša len veľké organizácie ako nemecký autoklub ADAC s rakúskym OMTC alebo silné motoristické vydavateľstvá. Vzácnou výnimkou je „lokálny“ český test, ktorému sa každoročne venuje Autoklub Českej republiky (AČR). Tentoraz sa pozrel na kvalitu ôsmich zimných pneumatík rozmeru 205/55 R16 a tiež na celoročné plášte rozmeru 215/65 R16. Oba sú typickým obutím napríklad pre Škodu Octavia, teda pre masovo zastúpené modely nižšej strednej triedy.
Čítajte viac ADAC: Test zimných ‘gúm‘ pre strednú triedu má dvoch hriešnikovMetodika je odlišná od testu nemeckého ADAC-u. Test prináša komplexnú informáciu o vlastnostiach testovaných produktov v pomere k referenčnej pneumatike, ktorá má index 100. Vlastnosti pneumatík testovali Česi v 16 disciplínach. Prostredníctvom záznamovej techniky skúmali reakcie pneumatík pri akcelerácii, brzdení a zisťovali medznú hranicu vzniku akvaplaningu v pozdĺžnom aj priečnom smere. Na suchej vozovke sa merala hlučnosť a valivý odpor. Naopak, na snehom pokrytej trati sa testoval záber a preklz kolies.
Na kruhovej dráhe s mokrým povrchom sa meral čas vozidla v oboch smeroch. Na okruhoch následne skúšobní jazdci testovali ovládateľnosť vozidla, posudzoval sa čas na kolo. Dôležité bolo aj subjektívne hodnotenie reakcie vozidla na riadenie a jeho stabilita. Testovací vodiči pochopiteľne nevedia, s akým obutím štartujú. „Výsledky testov pomôžu spotrebiteľom vybrať takú pneumatiku, ktorá bude najviac vyhovovať ich potrebám. Zákazník by mal sledovať tie parametre, ktoré sú pre neho kľúčové,“ povedal Libor Budina, riaditeľ Road Safety Autoklubu ČR.
Čítajte viac ADAC: Toto je prvý test zimných pneumatík! Rozdiely sú veľké„Iné preferencie bude mať vodič, ktorý jazdí väčšinou v meste, kde panuje skôr mokro alebo suchý mráz, iné ten, čo šoféruje vo vyšších nadmorských výškach, kde je na vozovkách častejšie sneh,“ uzavrel Budina. K celoročným pneumatikám sa český autoklub vyjadril, že v zime vykazujú podobné hodnoty v testovacích kritériách ako tie zimné a je možné ich pri teplotách blízkym nule a bez snehovej pokrývky na ceste, označiť bezpečnú alternatívu. Budina však apeluje, že „využívať by ich mali len tí vodiči, ktorí necestujú často do hôr a v zime vyrážajú na cesty skôr sporadicky“. A ako to dopadlo? Najviac sa cenila vyváženosť.