Bojíte sa elektromobility? Škoda vám s Enyaqom iV dodá aj služby, ktoré vás zbavia stresu

S elektromobilmi sa spája množstvo predsudkov. O krátkom dojazde, o dlhom nabíjaní a o problémoch v zahraničí. Lenže s balíkom služieb od Škody môžete s jej čisto elektrickým Enyaqom iV vyraziť kamkoľvek. Stovky kilometrov nie sú prekážkou. Veď nový Enyaq iV zvládne na jedno nabitie viac ako 500 km.

30.11.2021 00:00
Skoda-Enyaq,  PR, nepouzivat
Vďaka jedinej aplikácii Škoda Powerpass je možné využívať bez problémov 260 000 nabíjacích staníc v takmer všetkých európskych krajinách. Patrí medzi ne aj 2 000 staníc siete Ionity.

Kúpu elektromobilu zvažuje stále viac ľudí. Pre mnohých je to ale neprebádaná zóna plná obáv. Automobilka Škoda si to dobre uvedomuje. Vie, že s kúpou elektromobilu sa cesta k bezemisnej mobilite iba začína. Preto svojim zákazníkom ponúka balík komplexných služieb. Takých, ktoré urobia cestovanie po Slovensku, ale aj za zážitkami či pracovnými povinnosťami do zahraničia, bezstarostné. Nemusia sa obávať nabíjania na verejných nabíjacích staniciach, domáceho nabíjania či o stav svojej batérie. Navyše, rýchlo prídu na to, že jazda s elektromobilom ponúka výhody, ktorým vozidlá tankujúce benzín či naftu len ťažko konkurujú.

Nabíjajte kdekoľvek v Európe

Receptom Škody, ako urobiť nabíjanie bezproblémovým, či už na Slovensku alebo v Európe, je takzvaný Powerpass. V praxi to znamená, že vďaka aplikácii vo vašom smartfóne alebo vďaka RFID karte máte okamžitý prístup k 260 000 nabíjacím bodom v takmer všetkých európskych krajinách. Súčasťou tejto siete je aj 2 000 rýchlona­bíjacích staníc siete Ionity, ktorá sa neustále rozširuje. Preto sa nemusíte trápiť tým, či máte správnu nabíjaciu kartu alebo rozmýšľať nad tým, ktorá je tá najvhodnejšia. Jednoducho, stačí vám služba Powerpass, ktorá integruje všetky karty v jednej a zabezpečuje vám transparentnú trhovú cenu.

Výhodou je aj to, že platenie na mieste riešiť nemusíte. Vyúčtovanie vám príde raz do mesiaca. Takto máte pod kontrolou všetky náklady na nabíjanie. Nabíjaním pritom nestratíte veľa času. Enyaq iV podporuje nabíjanie s výkonom až 125 kW. To znamená, že bežná 20-minútová zastávka na čerpacej stanici, ktorú absolvujú aj motoristi s konvenčnými autami, stačí na to, aby ste načerpali dostatok energie na cestu do cieľa alebo k ďalšej nabíjačke. Powerpass pritom pozná najvhodnejšie nabíjacie stanice, ktoré vám Enyaq iV odporučí priamo na displeji navigácie. Zároveň služba zobrazí aj aktuálne ceny dobíjania.

Nabíjajte aj doma

Majitelia elektromobilov majú na rozdiel od vlastníkov konvenčných áut jedinečnú príležitosť „tankovať“ doma. Buď priamo zo zásuvky vo svojej garáži, alebo ešte lepšie z originálneho Škoda iV Wallboxu. Batérie pomalé nabíjanie navyše "milujú“. Wallbox je rovnako vhodný pre firemné parkoviská alebo do spoločných garáží obytných komplexov. Škoda ponúka nielen predaj zariadenia, ale aj obhliadku miesta, takzvanú Škoda Home-Check, a jeho následnú inštaláciu. Technik sa postará nielen o správne zapojenie, ale pomôže aj s inštrukciami, ako Wallbox správne používať.

Tieto nabíjacie stanice sú k dispozícii v troch variantoch s maximálnym výkonom 11 kW. Vyššie verzie ponúkajú elektromer a dokonca pripojenie na internet, vďaka čomu si môže majiteľ elektromobilu riadiť proces nabíjania či zistiť aktuálny stav nabitia z pohodlia svojho domova, z práce či vlastne z akéhokoľvek miesta prostredníctvom aplikácie. Nechýbajú ani riešenia pre domácnosti, ktoré si zakladajú na energetickej sebestačnosti, a inteligentné využívanie vlastnej elektrickej energie. Pomocou najvýkonnejšieho Wallboxu, teda s väčšou kapacitou akumulátora, nabijete Enyaq iV 80 za šesť hodín a so 7 kW verziou za 9,5 hodiny. V bežnom dennom živote však dojazd 500 km nevyužijete, takže nabíjať bude stačiť raz za týždeň.

Skoda-Enyaq1, PR, nepouzivat

Auto máte cez mobil ako na dlani

Pripojenie na internet ponúka aj ďalšie bonusy, o ktorých sa môže bežným motoristom iba snívať. Prostredníctvom aplikácie majú totiž svoje auto ako na dlani. Odchádzate ráno do práce v treskúcej zime? Stačí tesne pred odchodom aktivovať predhrievanie vozidla a kým vaši susedia so škrabkou v ruke zbavujú svoje auto námrazy, vy si sadnete do teplého interiéru, vyhriatych sedadiel a na oknách nenájdete ani náznak ľadu či snehu. Podobne je to v horúcom lete, kde pomôže klimatizácia. Aplikácia pomôže aj v prípade, ak potrebujete vyhľadať vozidlo na parkovisku, ak ste zabudli, kde ste ho zaparkovali alebo ak ho použil iný užívateľ, či ak potrebujete naplánovať trasu či cestu do servisu. A keď sme pri servise, spomeňme, že elektrický Enyaq iV ušetrí majiteľom množstvo bežných nákladov.

Konštrukčne je totiž elektrický pohon jednoduchší. Odpadávajú napríklad pravidelné výmeny oleja, olejového a palivového filtra alebo rozvodov. Vyššiu životnosť dosahujú aj brzdy, pretože o väčšinu spomalení sa stará účinná rekuperácia. Pri brzdení teda „nabíjate“. Brzdové platničky prídu ku slovu len pri ostrejšom stlačení pedála, čo znamená menej časté používanie a menšie opotrebenie. To ale neznamená, že majitelia elektrickej Škody sa vyhnú pravidelným servisným prehliadkam. Intervaly sú podobné ako pri konvenčných autách, ale zásahy sú rýchlejšie a lacnejšie. Škoda má momentálne 12 servisných centier na Slovensku, pripravených podrobiť analýze a servisu trakčnú batériu.

Bezpečnosť? Ako v každom inom aute

Predsudky voči elektromobilom sú aj v oblasti bezpečnosti. Sú však neopodstatnené. Ako vieme, Enyaq iV má plných päť hviezdičiek z testov Euro NCAP. Posádku teda chráni rovnako ako akýkoľvek iný model Škody. Pokiaľ ide o ochranu dospelých cestujúcich a detí, dosiahlo toto čisto elektrické SUV doteraz absolútne najlepší výsledok v európskom referenčnom teste bezpečnosti. Dobre chránená vysokonapäťová batéria nepredstavuje žiadne zvýšené riziko. Ani riziko požiaru, ktorý je frekventovanou témou. Elektrické vozidlá sú pri nehodách rovnako bezpečné ako modely s konvenčným spaľovacím motorom, čo napokon potvrdili aj testy nezávislých organizácií, ako napríklad testy nemeckého autoklubu ADAC.

Batéria Enyaqu iV je uložená v odolnom podvozku. Ani prudký náraz nestačí na vyvolanie požiaru batérie a k vznieteniu batériových článkov môže dôjsť len v nepravdepodobnom prípade poškodenia alebo deformácie tohto zásobníka energie. Chránený je aj pred preťažením. Bezpečnostná technika s relé a mnohými senzormi zabezpečuje, že riziko elektrického alebo tepelného preťaženia je minimálne. Teplota, stav nabitia a ďalšie parametre batérie pohonu sú permanentne monitorované. Navyše je vysokonapäťový systém konštruovaný aj z hľadiska vlastnej bezpečnosti. V prípade poruchy alebo nehody sa elektrické komponenty počas milisekúnd odpoja od batérie, takže už nie sú pod napätím.

Certifikát garantuje kapacitu batérie

Na samotnú batériu dáva Škoda záruku. Garantuje, že akumulátor nestratí viac ako 30 % kapacity počas ôsmich rokov alebo po najazdení 160 000 kilometrov. Samozrejme, ak akumulátor budete nabíjať častejšie nižšími výkonmi, jeho zostatková kapacita bude podstatne vyššia. Škoda tiež myslí na tých, ktorí budú svoj elektromobil po rokoch predávať, a to napriek tomu, že elektromobilita sa ešte len rozbieha. Preto majiteľom, ale aj kupujúcim prináša jedinečný certifikát o „zdraví“ batérie. Certifikát v papierovej alebo digitálnej forme je unikátnym kódom naviazaným na VIN číslo vozidla. Pri predaji jazdeného elektromobilu takto garantuje nájazd, opotrebenie a predovšetkým zostatok kapacity batérie pre ďalšie využitie.

chyba
Články podľa značiek