Je známe, že pri nabíjaní elektromobilov sa časť energie stráca, už len transformáciou striedavého na jednosmerný prúd. A to je veľký rozdiel v porovnaní s tankovaním. Ak by sme použili paralelu, je to, akoby sa časť benzínu či nafty, ktoré čerpáte, jednoducho vyparila. Pravdaže, platiť nebudete za litre, ktoré sa vám dostanú do nádrže, ale za tie, ktoré ukazuje stojan na počítadle. To nie je kritika elektromobilov. Jednoducho, fyziku oklamať nemožno. Účinnosť nabíjanie nie je a nebude nikdy stopercentná. Na kritiku tu ale priestor predsa len je. Niektoré elektromobily si totiž s týmto javom vedia poradiť lepšie a straty znížiť na minimum, kým niektoré doslova plytvajú. Presne na to poukázal test holandského magazínu AutoBest.
Ten preveril účinnosť nabíjania 15 populárnych elektromobilov a prišiel k priam šokujúcim záverom. Rozdiely sú naozaj gigantické. Elektrické autá sa pritom nabíjali za rovnakých podmienok a na 100 % kapacity ich batérií. Teda teoretických 100 %, pretože elektronika vozidla vás nikdy nepustí na plnú kapacitu. Je to z dôvodu ochrany akumulátorov. Za 100 % sa teda považuje maximálna využiteľná kapacita batérie. Tá je podstatne nižšia. Tak napríklad Škoda Enyaq iV 80 má síce 82-kilowatthodinový akumulátor, ale použiteľných je len 77 kWh. A tak by sme mohli pokračovať ďalej.
Čítajte viac ADAC: Koľko ‘paliva vylejete‘ pri nabíjaní elektromobilu? Aj pätinu!Navyše výrobcovia elektrických áut neodporúčajú nabíjať batérie ani na 100 % využiteľnej kapacity. Optimálnych je 80 %. Jednak kvôli času a jednak kvôli ochrane. Čím viac akumulátor nabíjate, tým viac sa nabíjanie spomaľuje, tým viac energie na to treba a tým viac sa znižuje účinnosť nabíjania. AutoBest sa však rozhodol pre dobitie do maxima využiteľnej kapacity, pretože aj to občas treba, napríklad pred dlhšou cestou. A použil rýchlonabíjaciu stanicu, pretože na dlhej ceste je len málo pravdepodobné, že by ste využili pomalé nabíjanie. Z tohto pohľadu je teda test korektný a zodpovedá realite.
Výsledky prekvapia. Najlepším bol z tohto pohľadu VW ID.3, pri ktorom za nabitie 58 kWh energie zaplatíte „len“ za 61,41 kWh. Rozdiel je teda necelých 6 %. Lenže ID.3 je naozaj výnimkou. Všetky ostatné modely sú na tom totiž podstatne horšie. Platí to aj pre druhý najlepší elektromobil – Citroën ë-C4 so stratou 11,4 %. Taký Hyundai Kona Electric sa však už blíži k 15-percentnej strate. A zďaleka nie je najhoršia. Mazda MX-30 vás oberie o 18,7 %, Nissan Leaf takmer o 20, Dacia Spring o 20,9, Opel Mokka-e o 21,5 % a čierna ovca testu – Honda e – o neuveriteľných 27,1 %. Takéto nabíjacie straty už relativizujú efektivitu samotného elektromobilu a jeho prínosu pre životné prostredie.
Čítajte viac Volkswagen vyvíja bezdrôtovú nabíjačku. Má mať až 300 kW!Áno, elektromobily sú na tom v efektivite omnoho lepšie ako autá so spaľovacím motorom, veď elektromotor pracuje s účinnosťou okolo 90 %, kým najlepšie agregáty s vnútorným spaľovaním maximálne so 40-percentnou, aj to len v určitom rozsahu otáčok. Lenže ak sa hneď pri „tankovaní“ stratí viac ako štvrtina energie, ktorú treba kdesi vyrobiť, nie je to dobré. Zaujímavé je, že veľké rozdiely vznikali aj pri modeloch, ktoré využívajú rovnaký technický základ. Veď Citroën ë-C4 je technologickým dvojčaťom Opelu Mokka-e, a pritom patrí k najlepším, kým nemecký zástupca koncernu Stellantis k najhorším. Neviee si vôbec predstaviť, ako je tomožné.
Test účinnosti nabíjania elektromobilov
Model | dobitá energia/odobraná energia | rozdiel |
---|---|---|
1. Volkswagen ID.3 | 58/61,41 kWh | – 5,9 % |
2. Citroën ë-C4 | 45/50,13 kWh | – 11,4 % |
3. Kia e-Niro | 64/71,51 kWh | – 11,7 % |
4. Cupra Born | 58/64,58 kWh | – 11,8 % |
5. Opel Corsa-e | 45/50,4 kWh | – 12 % |
6. Peugeot e-2008 | 45/50,77 kWh | – 12,8 % |
7. Fiat 500e | 37,3/42,24 kWh | – 13,2 % |
8. Peugeot e-208 | 45/50,93 kWh | – 13,2 % |
9. Hyundai Kona Electric | 64/73,33 kWh | – 14,6 % |
10. Mazda MX-30 | 30/35,6 kWh | – 18,7 % |
11. Nissan Leaf | 56/66,94 kWh | – 19,5 % |
12. Dacia Spring | 26,8/32,41 kWh | – 20,9 % |
13. Renault Zoe | 52/63,12 kWh | – 21,4 % |
14. Opel Mokka-e | 45/54,66 kWh | – 21,5 % |
15. Honda e | 28,5/36,23 kWh | – 27,1 % |