CAM: Autá sú stále horšie a horšie. Počet ‘zvolávačiek‘ vzrástol o 600 %!

Zvolávacie akcie sú bežnou súčasťou automobilového priemyslu. Nie všetky chyby sa totiž podarí odhaliť včas. Ale ak počet zvolávaných áut vzrastie v priebehu dekády šesťnásobne niečo nie je v poriadku. Poukazuje na to nemecké Centrum automobilového manažmentu CAM.

15.12.2021 05:00
debata (1)
Počet áut zvolávaných áut do servisov prudko... Foto: iSeeCars
iSeeCars - zvolávacie akcie Počet áut zvolávaných áut do servisov prudko rastie. Môže za to zložitosť áut, tlak na náklady aj príliš rýchle inovačné tempo.

V rokoch 2011až 2020 muselo v USA neplánovane navštíviť servis 331 miliónov áut. V Európe nie je situácia oveľa lepšia. Závery vychádzajú zo štúdie „Trendy zvolávacích akcií svetových výrobcov automobilov v dlhodobom porovnaní (2011 – 2021)“, ktorú zverejnilo Centrum automobilového manažmentu (CAM) sídliace v nemeckom Bergisch Gladbachu. Na štúdiu upozornil český web svolavacky.cz, ktorý sa dlhodobo venuje tejto oblasti. Ako uvádza, referenčným trhom boli síce USA, ale nárast počtu „zvolávačiek“ je možné pozorovať aj v Nemecku a v napokon v celej Európe.

V roku 2020 bolo v USA zvolávaných 30,3 milióna vozidiel. V prvej polovici roku 2021 to už bolo viac ako 18,6 milióna, čo znamená, že pomer počtu zvolávaných vozidiel k počtu nových registrácií je opäť nadpriemerne vysoký. V roku 2020 bol tento koeficient 208 percent, v prvej polovici roku 2021 sa zvýšil na 227 percent. Ako referenčný trh pre Európu môže byť brané Nemecko, kde bolo v roku 2011 zvolávaných 563 000 áut, zatiaľ čo v roku 2020 už ich boli viac ako tri milióny. Podľa šéfa centra CAM profesora Stefana Bratzela, ktorý je považovaný za jedného z najrenomova­nejších odborníkov v odbore, je tento trend zapríčinený viacerými dôvodmi.

Prečo sa autá kazia?

Bratzel tvrdí, že za posledných 20 rokov sa nesmierne zvýšila technická zložitosť áut a že komfortné prvky či bezpečnostné systémy vedú k väčšej náchylnosti k chybám. Ďalším dôvodom má byť extrémny konkurenčný tlak, ktorý núti výrobcov uvádzať na trh stále nové modely alebo ich deriváty a to v čoraz kratšom čase. Problematický je aj presun vývoja a výroby na globálnych dodávateľov, čo sťažuje výrobcovi dohľad nad kontrolu kvality. A potom je tu zvýšený tlak na zníženie nákladov, ktorý výrobcovia prenášajú na dodávateľov, ktorí musia šetriť. To je ďalší potenciálny zdroj nízkej kvality.

Rapex - zvolávacie akcie Čítajte viac RAPEX: Ktoré značky zvolávali do servisov vlani najčastejšie?

Bratzel tiež uvádza, že využívanie spoločných modulárnych platforiem a dielov naprieč koncernami vedie k väčšiemu rozšíreniu chýb medzi rôznymi modelmi rôznych výrobcov. Ak chybnú súčiastku využívajú milióny áut, týka sa zvolávacia akcia všetkých. Štúdia tiež uvádza, že približne 27 % všetkých nedostatkov v roku 2020 sa týkalo ochrany cestujúcich. Poruchy na pohonnom ústrojenstve predstavovali asi 21 % zvolávacích akcií a problémy s karosériou boli dôvodom približne pri 20 percentách kampaní. Nasledovali poruchy na elektroinštalácii a elektronike (14 %) a nedostatky na brzdových systémoch (10 %). Problémy so softvérom hrali rolu v siedmich percentách prípadov.

Banánový efekt

Príčinou rastúceho počtu zvolávacích akcií môže byť podľa Bratzela aj fakt, že sa nové vozidlá dostávajú na trh v nedokončenom stave a ich vývoj pokračuje, až keď sú v rukách zákazníkov. „Výrobný proces niektorých automobilových spoločností pripomína takzvaný ,banánový vývoj', teda že výrobok nedozreje, kým sa nedostane k zákazníkovi. Majiteľov áut to často obťažuje a môže to viesť aj k zraneniu osôb a škodám na majetku. Nehovoriac o tom, že aj výrobcov to stojí veľa peňazí a poškodzuje to ich imidž,“ vysvetľuje Bratzel. Situácia v USA však podľa neho nie je priamo porovnateľná s Európou.

Chevrolet Bolt - požiar Čítajte viac ‘Horiace‘ elektromobily budú stáť General Motors takmer dve miliardy

Americký trh je totiž významným ukazovateľom kvality výrobkov. Jednak vzhľadom na objem predaj, pomerne prísne bezpečnostné predpisy a predovšetkým pre vysoké riziko súdnych sporov. Zvolávanie vozidiel je tak často vyvolané sťažnosťami od majiteľov áut, ktorí ich hlásia priamo Národnému úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). Pokiaľ výrobca nesplní svoju oznamovaciu povinnosť alebo zvolávaciu akciu odkladá, hrozia mu prísne sankcie a tiež žaloby, ktér môžu stáť desiatky miliónov dolárov. Všeobecný trend zvyšujúceho sa počtu zvolávacích akcií však podľa záverov štúdie platí celosvetovo.

Počty zvolávaných vozidiel v Nemecku (2011 – 2020)

Rok Počet zvolávaných áut
2011 563 000
2012 824 000
2013 770 000
2014 1 500 000
2015 1 500 000
2016 2 300 000
2017 2 900 000
2018 3 500 000
2019 2 700 000
2020 3 000 000

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #spoľahlivosť áut #zvolávacie akcie #CAM
Články podľa značiek