Briti rozdelili elektromobily podľa efektivity. Menší neznamená lepší

Britský InsideEVs sa rozhodol vytvoriť zložitý algoritmus, aby poskytol jednoduchú informáciu o tom, ako efektívne využívajú elektromobily energiu z batérií. Výsledok vyjadrujú známe energetické štítky. Prekvapením je, že malý elektromobil s nízkou spotrebou ešte nemusí byť efektívny.

21.12.2021 05:00
debata (2)
InsideEVs sa pokúsil vytvoriť nový štandard pre... Foto: Insideevs.com
Efektivita elektromobilov InsideEVs sa pokúsil vytvoriť nový štandard pre určovanie efektivity elektromobilov. Vyjadruje sa podobne ako účinnosť elektrických spotrebičov – od triedy A++ až po triedu E.

Väčšina hodnotení efektivity elektromobilov vychádza z ich spotreby, teda koľko kilowatthodín energie minú na 100 km jazdy. To však nie je celkom objektívne. Logicky majú potom navrch malé elektrické autá, ktoré sú ľahšie, pretože majú neporovnateľne menšiu kapacitu akumulátorov. A s tým ale aj neporovnateľne kratší dojazd, aktorý nie je bežne predmetom merania efektivity. Poriadok v tom sa rozhodol urobiť britský web InsideEVs. Ten vytvoril zložitý algoritmus, ktorý berie do úvahy oveľa väčší počet faktorov. Výsledkom je potom takzvaný E-Rating vyjadrený energetickými štítkami – od triedy A++ až po triedu E, ktoré poznáme pri iných komoditách, napríklad pri elektrických spotrebičoch alebo pri pneumatikách.

Vzorec zahŕňa účinnosť premeny elektrickej energie na reálne kilometre, ale aj rýchlosť, akou je možné nabiť batérie, prítomnosť či neprítomnosť tepelného čerpadla, úroveň tepelného manažmentu akumulátorov, rekuperačný výkon, schopnosť predhrevu, no aj reálne skúsenosti s elektromobilmi počas testov. To všetko poriadne zamiešalo karty, a tak tu máme celkom prekvapivé výsledky. Predmetom hodnotenia sa stalo až 50 elektromobilov bežne dostupných v Európe, vrátane tých úplne najnovších. To, že malý elektromobil s krátkym dojazdom nemusí byť hviezdou, dokazuje fakt, že najvyššie hodnotenie A++ získali ako jediné dva elektromobily, ktoré by sme mohli zaradiť do strednej triedy – Tesla 3 a BMW i4. Oba výkonné a oba s nadštandardným dojazdom.

VW ID.4 1st Edition - 2021 Čítajte viac Test 15 áut áut ukazuje, koľko energie stratíme pri nabíjaní. Je to smutné

Nasleduje 13 modelov s hodnotením A+. A opäť platí, že medzi nimi môžu byť aj skutočne výkonné elektrické autá s obrovskou kapacitou. Asi najlepším príkladom je elektrická vlajková loď zo Stuttgartu – Mercedes-Benz QES, ale aj nové crossovery Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 s 800 V elektrickou architektúrou. Majú približne rovnakú efektivitu ako malý Fiat New 500, Peugeot e-208, miniatúrny Citroën AMI či Seat Mii. Ďalších 14 áut patrí do skupiny A, medzi nimi aj Tesla X a S, staršie elektromobily koncernu Hyundai Kia, napríklad Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro. Ale nájdeme tu aj Škodu Enyaq iV a VW ID.4, čo je na segment SUV v podstate dobrý výsledok.

To, že elektromobily môžu byť aj menej efektívne, dokazujú tie v triede B a C. Asi najväčším prekvapením v tejto skupine je prítomnosť BMW i3, revolučného celokarbónového elektromobilu z Mníchova. Je to však aj dôkaz totho, ako rýchlo postupuje vývoj elektromobilov vpred. BMW i3 má totiž za sebou predsa už osemročnú kariéru. Lenže nájdeme tu aj novučičké BMW iX, ktoré je výkladnou technologickou skriňou Mníchova či relatívne novú Mazdu MX-30 s veľmi krátkym dojazdom, a predsa nižšou efektivitou. A ešte horšie je na tom Hinda e. Menšiu efektivitu dosahujú aj cenovo orientované modely ako Renault Zoe, Nissan Leaf alebo noví čínski hráči MG MG5 EV a ZS EV.

Elektromobily Čítajte viac IEA: Na cestách je už 10 miliónov elektromobilov. Koľko ich bude v roku 2030?

No a na úplnom chvoste sa ocitli tri elektromobily – SUV Audi e-tron, SUV Mercedes-Benz EQC a elektrická verzia dodávky Mercedes-Benz triedy V, teda EQV. Pri ich rozmeroch sa to dalo čakať, no vidieť, že Tesla sa dokázala so svojím SUV X umiestniť o dve triedy vyššie. Jednoducho, medzi elektromobilmi sú obrovské rozdiely. InsideEVs upozorňuje, že efektivita je pri elektromobiloch dôležitá a to aj napriek tomu, že ich prevádzka, pokiaľ ich nabíjate doma, je výrazne lacnejšia ako prevádzka áut na spaľovacie motory. Ak totiž rozdiely premietnete na celý rok, sú majitelia efektívnejších elektromobilov vo veľkej výhode.

Tak napríklad majiteľ BMW i4 minie po 10 000 míľach, čo je približne 16 100 km, za nabíjanie zhruba o 689 eur menej než majiteľ najhoršie hodnoteného modelu Mercedes EQV. A hoci nie sú tieto elektromobily priamymi konkurentmi, podľa autorov rebríčka existujú takéto rozdiely aj medzi priamymi súpermi. Napríklad majiteľ Tesly Y ušetrí v porovnaní s majiteľom elektrického Volva XC40 Recharge na tej istej vzdialenosti 210 eur. A, samozrejme, majitelia elektromobilov s nízkou efektivitou strávia viac času na nabíjacích staniciach. „Udivuje ma, že doteraz sme nemali štandard pre vyjadrenie účinnosti elektrických áut, ako je to v iných sektoroch, ale snažili sme sa to napraviť,“ konštatuje Ginny Buckley, zakladateľ Electrifying.com.

Pozrite si nasledujúce rozdelenie elektromobilov podľa tried

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #efektivita #InsideEVs #energetické triedy
Články podľa značiek