Ministerstvo vnútra pripravuje ďalšie zmeny v zákone o cestnej premávke. Po vyhodnotení pripomienok, ktoré práve prebieha, bude nový návrh predložený na rokovanie vlády. Sprísniť by sa podľa neho mali pokuty za prekročenie rýchlosti a za používanie mobilu alebo podobného zariadenia bez „hands free“. Naopak, znížiť by sa mal minimálny vek, nutný pre vedenie niektorých typov vozidiel a v prípade vozidiel s alternatívnym pohonom by sa mala rozšíriť platnosť vodičského oprávnenia skupiny B aj na vozidlá ťažšie ako 3,5 tony.
Všetky tieto novinky sú súčasťou návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov Pozrime sa na navrhované zmeny podrobnejšie.
Prísnejšia klasifikácia, prísnejšie sankcie
Tou, ktorá asi všetkých zaujíma najviac, je sprísnenie sankcií za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti v obci a mimo obce. V novom zákone sa okrem iného navrhuje zaradiť podstatné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti a držanie alebo používanie telefónneho prístroja bez systému „voľné ruky“ a iných obdobných zariadení počas vedenia vozidla medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. A čo znamená to spojenie „podstatné prekročenie rýchlosti“? V obci o 20 km/h a viac a mimo obce o 30 km/h a viac.
Čítajte viac Briti zakázali šoférom ‘chytať‘ mobil pri šoférovaní. Pokuty sú veľkéSpolu s týmito zmenami sa navrhujú aj zmeny v zákone o priestupkoch, na základe ktorých sa umožní správnemu orgánu prejednávať takéto priestupky v správnom konaní, ktorý následne môže uložiť aj sankciu zákazu činnosti a ďalšie opatrenia ukladané pri recidíve závažných porušení pravidiel cestnej premávky (preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej a preskúmanie psychickej spôsobilosti).
Mladíci za volantom kamiónov a autobusov
Ďalšou dôležitou zmenou je zníženie veku, potrebného na vedenie autobusov a nákladných áut. Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/126/ES o vodičských preukazoch, na základe ktorej sa od roku 2013 zvýšil vek na vedenie motorových vozidiel skupiny C a CE (veľké nákladné autá nad 7,5 ton a nimi tvorené jazdné súpravy) z 18 rokov na 21 rokov a na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE (autobusy) z 21 rokov na 24 rokov.
To sa má zmeniť, vek sa znižuje. Pri skupinách C a CE sa navrhuje znížiť minimálny vek z 21 na 18 rokov a pri vozidlách skupín D a DE z 24 na 21 rokov. Pre takýchto vodičov bude platiť povinnosť byť zároveň aj držiteľom kvalifikačnej karty vodiča. Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 km.
Nie je to nejaká slovenská špecialita, ide o prijatie smernice Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2018/645 ktorou sa tento vek znižuje na pôvodnú úroveň, avšak za podmienky dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelávania vodičov v teórii aj v praxi vedenia takýchto motorových vozidiel. Členské štáty EÚ ju môžu využiť – tak ako napríklad Česká republika, Rakúsko, Poľsko, Nemecko, Francúzsko alebo Írsko, alebo môžu zachovať vlastné prísnejšie predpisy. Slovensko sa takto zaradí k tým „benevolentnejším“ krajinám.
Čítajte viac Ako sa vymeriavajú pokuty pre neplatičov PZP? No predsa ‘od buka do buka‘!Tu si dovolíme jeden subjektívny komentár. Nie je podľa nás v poriadku v mene „zvýšenia bezpečnosti“ sprísňovať podmienky a sankcie pre bežných vodičov (výška pokút na Slovensku v porovnaní s priemernými mzdami patrí beztak vôbec k najvyšším v celej EÚ) a zároveň nechať šoférovať 40-tonové nákladné kolosy tínedžerov, pretože skrátka na Slovensku nie je dosť profesionálnych vodičov. Je to – aspoň podľa autora tohto článku – trochu farizejské.
Posledná zásadná zmena sa týka rozšírenia platnosti vodičského oprávnenia aj na vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony. Bude to však možné iba v presne vymedzených podmienkach a tie súvisia s príchodom ekologických vozidiel, využívajúcich batériové články. Tie totiž zásadným spôsobom – rádovo o stovky kilogramov – zvyšujú ich hmotnosť.
V praxi to znamená rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny B aj na nákladné vozidlá do 4 250 kg – ale s alternatívnym pohonom.
Toto je vec, ktorú sme mali prijať už dávno, len sa akosi do legislatívy nie a nie dostať, až sa nám aktuálne Európska komisia začala vyhrážať sankciami za porušenie Zmluvy o fungovaní Európskej únie.