Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju Holanďan

S údajmi spotreby elektromobilov je to podobné ako so spotrebou spaľovacích áut. Aj ony „klamú“. No vzhľadom na obmedzený dojazd elektrických áut vnímajú zákazníci odchýlky od sľubovaných čísiel ešte citlivejšie. Veď elektromobil „nedotankujete“ za pár minút a nabíjacích staníc nie je ani zďaleka toľko ako tých čerpacích.

11.01.2022 06:00
debata (27)
Dojazd elektromobilov závisí od kapacity... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Dojazd elektromobilov závisí od kapacity batérie a ich spotreby. Oba údaje však výrobcovia prikrášľujú, i keď v rámci povolených noriem.

V súčasnosti platná norma merania spotreby áut WLTP má síce k realite bližšie ako stará NEDC, no to neznamená, že by sa údaje výrobcov a reálna spotreba na ceste prekrývali. Ani zďaleka. Nožnice medzi sľubovanou konzumáciou paliva či elektrickej energie s tou skutočnou sú stále poriadne rozovreté. Pri elektromobiloch je to veľmi citlivá téma, pretože ich dojazd na jedno nabitie predstavuje aj napriek pokroku stále asi len tretinu dojazdu áut tankujúcich benzín či naftu. A to sa objem nádrží v posledných rokoch zmenšil. Jednoducho, klasické auto má aj pri tom najväčšom zavádzaní väčší dojazd na jedno tankovanie ako elektromobil v ideálnych podmienkach.

Hyundai Ioniq je najúspornejším modelom tabuľky... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq - 2019 Hyundai Ioniq je najúspornejším modelom tabuľky reálnej spotreby elektromobilov, hoci má kratší dojazd.
Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Elektromobily sú najmenej efektívnou cestou znižovania emisií, tvrdí expert

Pre majiteľov elektromobilov môže byť preto odchýlka v normovanej spotrebe a spotrebe na ceste veľkým sklamaním, pretože to znamená častejšie nabíjanie a viac plánovania, ako im sľúbil výrobca. O to cennejšie sú pravdivé údaje o spotrebe batériových elektromobilov. Dostať sa k nim však nie je ľahké. Teraz tu ale máme štatistiku spotreby, ktorú zostavil čitateľ webu Clean Technica, Holanďan Aat de Kwaasteniet a na ktorú upozornil Jalopnik. Vychádza z množstva zdrojov – napríklad zo skúseností užívateľov a z rôznych testov. Následne dáta Martin optimalizoval tak, aby boli porovnateľné. Navyše ich neustále aktualizoval a aktualizuje.

Tesla 3 exceluje v spotrebe aj v dojazde. To je... Foto: Tesla
Tesla Model 3 - 2018 Tesla 3 exceluje v spotrebe aj v dojazde. To je naozaj zriedkavá kombinácia.
BMW - plug-in hybrid Čítajte viac T&E: Elektrické autá sú najefektívnejšie. Porážajú benzín, naftu aj vodík

Výsledok mravčej práce má podobu tabuľky, v ktorej figuruje až 72 elektromobilov dostupných v Európe. Pri každom je uvedená kapacita akumulátorov, spotreba aj dojazd podľa výrobcu, ako aj skutočná spotreba, skutočný dojazd a skutočná kapacita batérií. Užitočný je aj údaj o priemernej reálnej rýchlosti nabíjania z 10 na 80 % kapacity. Výsledky navyše zohľadňujú dlhšie časové úseky, takže je v nich zahrnutá prevádzka v lete aj v zime, na diaľnici či na okresných cestách. Jednotlivé modely sú zoradené podľa spotreby. Je tak logické, že na čele sa ocitli tie menšie, ľahšie a úspornejšie. Ale zároveň aj s kratším dojazdom. Zákon to ale nie je.

Najväčšiu spotrebu vykazujú veľké nemecké SUV... Foto: Audi
Audi e-tron - 2018 Najväčšiu spotrebu vykazujú veľké nemecké SUV na batérie. Napríklad aj Audi e-tron.
Efektivita elektromobilov Čítajte viac Briti rozdelili elektromobily podľa efektivity. Menší neznamená lepší

Na druhej strane je možné porovnať modely v jednotlivých triedach. Z toho vidieť, aké veľké môžu byť rozdiely v efektivite jednotlivých elektromobilov, ktorá nemusia byť nutne daná len ich veľkosťou. Uveďme príklad. Taká Tesla 3 Long Range či Ford Mach-E sú úspornejšie ako Peugeot e-208 či Dacia Spring. K úplne najúspornejším patria aj Hyundai Ioniq, Kia e-Niro či Nissan Leaf. Na úplnom chvoste nájdeme nemecké elektrické SUV ako Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC alebo BMW iX. No pozícia spomínaného Fordu Mach-E alebo Jaguaru I-Pace opäť dokomentuje, že aj crossover či SUV môžu byť efektívne. Len to treba vedieť. To však zatiaľ neplatí pre všetkých výrobcov.

Model Cena Spotreba (Wh/km) Kapacita batérie podľa výrobcu (kWh) Dojazd podľa výrobcu (km) Max. výkon nabíjania (kW) Reálny čas nabíjania 10 – 80 % (min.) Dodaná energia 10 – 80 % (kWh) Reálna spotreba (kWh/100 km) Reálna kapacita batérie (kWh) Reálny dojazd (km)
Hyundai Ioniq 38 kWh €37 015 123 38,3 311 44 52 28,5 14,1 38,3 272
Tesla model 3 LR €60 690 156 73,5 580 190 35 60,1 14,8 76,3 517
Kia e-Niro 64 kWh €38 995 159 64 455 77 49 51,9 15 65 433
Ford Mach-e SR RWD €50 425 155 68 440 115 38 50,1 15,4 63 410
Nissan Leaf 62 kWh €41 940 180 62 385 100 40 38,8 15,4 53,7 348
Hyundai Kona 64 kWh €37 995 147 64 484 77 49 50,6 15,5 64,5 415
Nissan Leaf 40 kWh €34 990 137 40 270 46 44 27 15,7 36 230
BMW i3s 120 Ah 42kWh €39 995 161 37,9 260 49 34 28,1 15,7 38 243
Tesla Model 3 SR+ LFP €52 690 149 57 491 170 26 38,5 15,8 56,5 357
Renault Zoe 52 kWh €33 990 177 52 385 46 54 36,9 15,9 44 276
Tesla Model S LR €91 000 190 100 624 250 45 72,1 16,2 92,7 573
VW ID3 pro performance €37 740 142 58 409 120 34 42,6 16,3 55,7 342
Mazda MX30 €33 990 160 35,5 200 37 39 21,7 16,3 30 184
Mini Cooper SE €36 200 152 32,6 230 49 30 23 16,4 29,6 180
Lucid Air Grand Touring €140 000 167 105 630 300 34 92,9 16,7 105 629
Škoda Enyac iV80× €52 190 155 77 496 135 35 54,2 16,7 77 460
Fiat 500e €28 600 120 37,3 312 85 25 26,9 16,8 36,2 216
Opel Corsa-e €30 599 136 45 330 99 29 33,3 17,2 40,9 238
Peugeot e-2008 GT €34 780 151 50 331 99 34 31,9 17,2 45 261
Dacia Spring €17 890 119 26,8 225 30 40 18,7 17,3 29 168
DS 3 e-tense €38 290 176 45 300 99 36 31,9 17,9 45,5 254
Kia EV6 LR RWD €52 095 147 77,4 528 233 20 58,9 18 77,4 430
Kia EV6 LR AWD €54 595 160 77,4 484 250 20 58,9 18,1 72,4 401
Kia EV6 SR RWD €44 595 147 58 394 175 19 41,7 18,4 58 316
VW ID3 pro €36 240 140 58 414 120 34 42,6 18,4 55,7 303
Kia e-Niro 39kWh €35 995 136 39,2 289 50 18,4 39,2 213
BMW iX3 €69 000 161 74 460 155 31 58,5 18,5 74,3 402
Opel Mokka-e €34 399 140 45 322 99 29 33,3 18,8 42,9 228
VW ID3 pro S 82 kWh €41 990 141 77 548 125 35 54,9 18,9 75,5 399
Porsche Taycan 4S 79 kWh €110 600 211 79 407 225 21 56,6 18,9 76 402
Hyundai Ioniq 5 LR RWD €46 500 161 72,6 451 221 18 54,8 19,1 70,4 369
Mercedes EQS 580 4MATIC €154 949 183 107,8 588 200 31 82,4 19,1 107,2 560
CUPRA Born 150 kW 58 kWh €37 990 143 58 405 128 34 42,7 19,3 58 301
VW ID4 Pro Performance €47 790 152 77 506 126 34 54,2 19,3 74,8 388
Porsche Taycan 4S 93 kWh €116 431 215 93 462 265 19 63,5 19,4 83,7 432
Tesla Model 3 Performance €64 990 166 75 530 250 25 51,5 19,5 73,2 376
Tesla Model Y LR €65 110 138 70 507 190 27 54,3 19,5 70 359
Kia e-Soul 64 kWh €36 495 157 64 452 80 48 48,9 19,6 64 326
Peugeot e-208 €36 250 147 50 339 99 35 33,2 19,7 45 229
Audi Q4 e-tron 50 Quattro €62 700 186 76,6 412 125 35 54,2 19,8 76,6 387
Ford Mach-E LR RWD €58 575 144 88 610 150 41 62,5 20,2 85,6 423
VW ID3 pure €33 490 132 45 341 115 27 31,2 20,3 43,5 214
MG Marvel R €45 985 162 65 402 92 36 48,1 20,3 65 320
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh €83 702 220 90 440 104 51 63,8 20,5 81,8 398
Citroën e-C4 €33 990 129 45 350 99 29 33,3 20,6 40,9 199
MG ZS EV 42.5 kWh €31 985 186 44,5 263 76 37 29,9 20,8 41,8 201
Škoda Enyac iV80 €50 090 144 82 420 126 35 54,2 20,8 74,8 359
Tesla Model S Plaid €131 000 170 95 560 250 27 68,5 20,9 95 455
Ford Mach-E SR AWD €58 165 170 68 400 115 38 50,1 20,9 68 326
Honda-e €35 820 180 28,5 221 56 35 19,5 21 26,8 127
Polestar 2 SR single motor €45 900 145 61 420 115 34 47,2 21,2 58,6 277
Mercedes EQA 250 €49 995 167 66,5 398 100 29 49,1 21,2 64,8 305
Ford Mach-E ER AWD €67 640 164 88 540 150 41 62,5 21,3 85,6 403
Audi Q4 e-tron 40 €52 815 148 77 520 126 35 54,2 21,5 74,8 348
Polestar 2 LR single motor €49 900 146 75 515 151 35 58,5 21,6 72,8 337
Polestar 2 LR Dual motor €53 900 167 75 450 151 35 58,5 22,1 74,4 337
VW ID4 GTX €52 190 160 77 482 126 35 54,9 22,1 74,8 338
Audi E-tron GT €104 895 175 85 487 270 18 62,8 22,2 84,6 381
Hyundai ioniq 5 LR AWD €54 500 157 72 462 221 18 54,8 22,3 70,6 317
BMW iX xdrive 40 €87 330 191 71 372 150 39 56,2 22,6 71 314
Aiways U5 €39 950 154 58 410 92 39 43,8 22,7 59,7 263
Lexus UX300e €39 990 164 50 303 50 42 28,5 22,9 40 175
Porsche Taycan 4 cross tourismo €99 500 215 83,7 389 262 20 65 23,2 83,7 361
Tesla Model X LR €101 000 226 100 507 250 46 69,2 23,6 92 390
BMW iX xDrive 50 €107 539 192 105,7 549 200 37 84,4 24,5 104,8 428
Volvo XC40 Recharge twin electric €56 400 171 72,5 425 151 39 54,5 24,7 72,5 294
Audi e-tron 50 Sportback €65 100 216 64,7 295 120 25 46,4 24,7 63,6 257
Mercedes EQC €77 935 223 80 405 112 38 59,9 24,8 80 323
Audi e-tron 55 €71 500 224 86,5 437 155 26 61,1 25,1 82,9 331
BMW i4 M50 €73 496 158 80,7 510 195 25,2 80,7 321
Audi e-tron 50 €62 700 224 64,7 339 120 25 46,4 25,4 63 248
Audi e-tron S 55 Quattro €104 540 238 86,5 364 155 26 61,1 25,4 86,5 340

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #spotreba alektromobilov
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek