
Existuje mnoho štatistík o spoľahlivosti áut, o ich kvalite a o tom, či sú s nimi majitelia spokojní. Tou najlepšou vizitkou pre daný model však je, ak sa spotrebiteľ pri výbere toho nového rozhodne ostať verný značke aj konkrétnemu autu. A to je presne otázka, ktorú americký Consumer Reports kladie každoročne tisícom motoristov. Samozrejme, sú tu víťazi, my sa ale najprv pozrieme na chvost tohto rebríčka – na autá, pri ktorých sa väčšina majiteľov rozhodla, že ako nové by si ho už nekúpili. Keďže ide o americkú štatistiku, nemala by to byť pre nás veľká trauma. Bohužiaľ, je tu päť modelov, ktoré dobre poznáme.

Hovoriť o najlepších asi nemá v tejto súvislosti zmysel, ale jednookými medzi slepými sú Kia Forte a Cadillac XT4. Forte sa u nás nepredávalo, ale kompaktné SUV prémiovej značky GM do Európy dorazilo. Bohužiaľ, až 53 % opýtaných, teda viac ako polovica jeho amerických majiteľov, si povedalo – nikdy viac. A ešte o chlp horšie sú na tom dva v Európe dobre známe Jeepy – Renegade a Compass – mimochodom, vyrábané v Taliansku. Znovu by si ich kúpilo len 46 % pôvodných majiteľov, čo však znamená, že 54 % nie. Podobne je na tom SUV Infiniti Q50, luxusné SUV Nissanu, ktoré svojho času brázdilo aj naše cesty. Stále však nie sme na dne.

Oveľa horšie skóre má totiž Nissan Rogue Sport, čo je pre nás dobre známy Nissan Qashqai. Až 58 % majiteľov by si radšej vybralo iné SUV. Luxusný sedan Infiniti Q50 so 60-percentnou nespokojnosťou môžeme rýchlo preskočiť a pozrieť sa na oveľa známejší model. Je ním Ford Eco Sport, malé SUV určené pôvodne len pre juhoamerický kontinent. Jeho pokus preniknúť viac na sever a nakoniec aj do Európy, nebol korunovaný nadšeným potleskom zákazníkov. Až 70 % z tých, ktorí ho mali, by už do tej istej rieky nevstúpilo. Ale asi najväčší šok zažijeme pri pohľade na tú najspodnejšiu priečku.

Nájdeme tu totiž auto nielen dobre známe v Európe, ale aj model značky preslávenej spoľahlivosťou. Hovoríme o Toyote C-HR. Až neuveriteľných 71 % opýtaných majiteľov by si už toto športovo ladené hybridné SUV, či skôr crossover, nevybralo. Dôvod? Podľa Consumer Reports zaostávalo C-HR za očakávaniami v oblasti akcelerácie, ponúkaného priestoru v kabíne a v kufri či akustického komfortu. Jednoducho, C-HR je hlučné. Majitelia sa tiež sťažovali na zlý výhľad. Na druhej strane sa musíme C-HR zastať. Tento športový crossover je na prvý pohľad špecifický a od začiatku na to treba prihliadať. Navyše ponúka hybridný pohon, na ktorý nie sú Američania celkom zvyknutí, zvlášť nie v malých autách.