V posledných rokoch to moderným autám v takzvanom „losom teste“ príliš nejde. Dôvodom je šetrenie na sofistikovanejšej konštrukcii náprav, rast hmotnosti, ale aj elektrifikácia. Ťažké batérie síce zaručia elektromobilom či plug-in hybridom nízke ťažisko, ale pri prudkej zmene smeru jazdy je ich nadváha nevýhodou. Doplatilo na to aj auto, ktoré inak predstavuje jeden z technologických vrcholov automobilovej produkcie – nový Mercedes-Benz EQS. Ten si vzali do parády špecialisti španielskeho webu km77, ktorý sa zameriava výlučne na overovanie schopností áut pri prudkom vyhýbacom manévri.
Čítajte viac Km77: Auto staré 22 rokov zvláda losí test lepšie ako mnohé novéBohužiaľ, pre Stuttgart nemajú dobré správy. To napriek tomu, že do rúk sa im dostala vrcholová verzia EQS 580 s pohonom oboch náprav a najmä riadením všetkých štyroch kolies, ktoré má zabezpečiť špičkovú stabilitu. Jazdcom nepodarilo prejsť stanovenou dráhou manévru rýchlosťou vyššou ako 72 km/h. To je podpriemerný výsledok. Lepšie je na tom dokonca aj elektrická Dacia Spring, najlacnejší elektromobil Európy, ktorá zvládla túto disciplínu rýchlosťou 77 km/h. Testovací jazdci sa síce snažili, menili nastavenia vozidla, ale k zlepšeniu to neviedlo. Príčin je niekoľko.
Pozrite si losí test Mercedesu-Benz EQS
Prvé pokusy boli neúspešné, pretože testovací jazdec si musel zvyknúť na špecifické správanie EQS, najmä na reakcie riadenia zadných kolies, ktoré sa môžu vychýliť v uhle až 10 stupňov. No ani keď si na seba „zvykli“, neviedlo to k úspechu. Pri zvýšení vstupnej rýchlosti nad 72 km/h, bez ohľadu na to, či bol zvolený režim Comfort alebo Sport, vždy došlo ku kontaktu vozidla s testovacím kužeľom. EQS prejavovalo nedotáčavosť. Stáť má za tým najmä vysoká pohotovostná hmotnosť – až 2 670 kg. To taký Mercedes-Benz triedy S, teda klasická vlajková loď Stuttgartu so spaľovacím motorom, je až o 600 kg ľahší.
Čítajte viac Ford Mustang Mach-E: Elektrický crossover v losom teste nepresvedčilAj preto sa esku, ktoré podstúpilo test dávnejšie, podarilo prekonať EQS v rovnakej disciplíne. Bolo o dva kilometre za hodinu rýchlejšie (74 km/h), a to bez pomoci riadených zadných kolies. S touto vychytávkou by trieda S mohla iste pomýšľať na ešte lepší výsledok. Ďalší problém vidia experti v nevhodne nastavenom elektronickom stabilizačnom systéme. Vysoká výjazdová rýchlosť z trate vzhľadom na vstupnú rýchlosť odhalila, že ESC v režime Comfort takmer nereagovalo. Inak by vozidlo spomalilo viac. Situácia sa ale zásadne nemenila ani pri iných jazdných módoch, napríklad v móde Sport.
Čítajte viac Škoda Enyaq iV: Elektrické SUV zlyhalo v losom teste. Je horšie ako ID.4Samozrejme, ak by sme si mali vybrať, či „vyletíme“ z cesty s Daciou Spring alebo radšej s Mercedesom-Benz EQS, dali by sme prednosť nemeckému zástupcovi, no na druhej strane biedny výsledok z losieho testu naznačuje, že nové autá nedržia stopu tak dobre, ako ešte v nedávnej minulosti. Fyzikálne zákony nemožno oklamať. Elektromobily sú síce rýchle v priamom smere, ale vinou nadváhy len veľmi neochotne menia smer. Dacia Spring je síce výnimkou, ale to len z dôvodu, že je neporovnateľne menšia a teda aj ľahšia a jej limity sú inde – napríklad v krátkom dojazde a úbohej bezpečnosti.