Za uplynulý rok 2021 sa na Slovensku urobilo najviac technických kontrol vozidiel v doterajšej histórii. Po poklese v roku 2020 spôsobenom pandémiou koronavírusu, a najmä s tým súvisiacimi hygienickými opatreniami, sme vlani opäť zaznamenali nárast celkového počtu technických kontrol, a to medziročne o 3,85 %. Bolo ich presne 1 496 618, z toho 1 284 514 technických pravidelných a ďalšie boli opakované, administratívne alebo zvláštne.
Čítajte viac STK: Mali sme najlepšie autá v Únii! Ale iba na papieri„Súhrnný počet kontrol na celom Slovensku tak dokonca mierne prekonal výsledok z roku 2019, v ktorom boli kapacity STK dosiaľ najviac vyťažené. Domnievame sa, že jedným z faktorov bol príchod zákazníkov, ktorí návštevu STK v roku 2020 odložili pre problémy a obmedzenia spôsobené pandémiou, na neskôr,“ vysvetľuje Marián Rybianský, predseda predstavenstva spoločnosti Testek, ktorá okrem iného dohliada aj na činnosť STK.
Zvýšená kontrola zabrala
Po vykonaní 1 284 514 pravidelných technických kontrol bolo 86,78 % vozidiel s hodnotením spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, v 11,57 % prípadov boli autá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a 1,65 % vozidiel bolo nespôsobilých na premávku. Podiel neúspešných vozidiel, ktorý zahŕňa vozidlá hodnotené ako dočasne spôsobilé aj nespôsobilé, je dôležitým kritériom pri porovnávaní kvality kontroly medzi jednotlivými STK alebo aj medzi jednotlivými štátmi Európskej únie. Tento sa však vlani príliš nemenil.
Vývoj počtu technických kontrol v SR za uplynulých 10 rokov
V roku 2019 išlo o 13,03 % kontrolovaných vozidiel, v roku 2020 o 13,58 % a v roku 2021 o 13,22 %. „Tým sa potvrdilo, že skokový nárast tohto ukazovateľa na medzinárodne akceptovateľnú úroveň, ktorý sa udial medzi rokmi 2018 a 2019, bol dôsledkom intenzívnejšieho štátneho dozoru ministerstva dopravy a odborného dozoru technickej služby nad dodržiavaním predpisov pri technických kontrolách a nešlo len o náhodný jav,“ hodnotí situáciu Rybianský.
Čítajte viac Ďalší efekt pandémie: STK odsúvame ‘na potom‘Len na porovnanie, v roku 2019 dosahoval podiel neúspešných vozidiel pri prakticky rovnakom obsahu technickej kontroly v Estónsku 15 %, v Nemecku a Španielsku 21 %, vo Švédsku 25 %, vo Fínsku 27 %, v Írsku 36 % a v Lotyšsku až 40 %. Na opačnom konci rebríčka EÚ boli štáty ako Česká republika s 8-percentným alebo Poľsko s dokonca len s 2-percentným podielom neúspešných áut. To nepotrebuje žiaden komentár. Ide o rozsiahlu korupciu.
Neuralgickým bodom sú brzdy
Keď sa pozrieme na štatistiky z pohľadu zistených vážnych a nebezpečných chýb v prípade ľahkých vozidiel, teda kategórií L, M1, N1 a O2, pri pravidelných technických kontrolách v roku 2021 boli najväčším problémom brzdy, potom osvetlenie a podvozok s príslušenstvom. Brzdy pritom tvoria viac ako 51 % zo zistených závažných nedostatkov. Podobné je aj rozdelenie vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel (kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T a R). Za brzdami nasledujú svetlá a podvozok.
Podiel závažných chýb
„V prípade ťažkých vozidiel, kam patria napríklad autobusy, nákladné autá či traktory, bol výskyt problémov s brzdami klasifikovaných ako vážna alebo nebezpečná chyba na skutočne veľkej časti kontrolovaných vozidiel. Napríklad nesúmerne pôsobiacu prevádzkovú brzdu, ktorá by mohla zapríčiniť vybočovanie z priameho smeru, sme zaznamenali až na takmer deviatich percentách vozidiel a na približne troch percentách mala prevádzková brzda nedostatočný brzdný účinok,“ objasňuje Rybianský.
To je podľa neho naozaj vysoké číslo, najmä ak vezmeme do úvahy, že tieto vozidlá majú v porovnaní s inými výrazne väčšiu hmotnosť alebo slúžia na hromadnú prepravu osôb. „Pokiaľ nemajú brzdy v poriadku, riziko ohrozenia bezpečnosti rastie a dôsledky dopravných nehôd s ich účasťou môžu byť tragické. Bohužiaľ, často sa na nedostatočnú funkčnosť bŕzd príde až počas kontroly vozidla na STK,“ dodáva Marián Rybianský.