Známy TÜV Report, teda nemecký rebríček spoľahlivosti, zostavený na základe výsledkov vozidiel, ktoré absolvovali povinnú technickú kontrolu na tamojších STK, je považovaný za jeden z relevantných zdrojov posudzovania kvality. Má priamy dosah na výber nových, ale aj ojazdených vozidiel, pretože spoľahlivosť sleduje v piatich vekových kategóriách – od najmladšej s vekom dvoch rokov až po 11-ročné vozidlá. V rozsiahlom zozname sa však nikdy neobjavili elektromobily. Ako je to možné? Ide snáď o korupciu zo strany výrobcov elektrických áut, ktorí nechcú, aby sa ich produkty objavili v štatistike? Nie, má to prozaický dôvod. Žiadne konšpirácie nečakajte.
V rebríčku sa totiž môžu objaviť jedine modely áut, ktoré sa na stanice technických kontrol dostavia v dostatočnom množstve. To aby bola zaručená objektivita. Tou hranicou je 500 exemplárov. To zatiaľ elektromobily nespĺňali. Boli jednak nové, takže na povinnú STK ísť ešte nemuseli, alebo tých, ktoré kontrolu podstúpiť museli, bol nedostatočný počet. Karta sa obrátila až teraz. S rozsiahlou dotačnou podporou na nákup elektromobilov ich totiž na nemeckých cestách začalo prudko pribúdať. Prvýkrát v histórii TÜV Reportu sa tak do štatistík dostali štyri čisté elektromobily – Smart EQ ForTwo, BMW i3, Renault Zoe a luxusná Tesla S. A ako to dopadlo?
Pochopiteľne, všetky vozidlá boli súčasťou najmladšej vekovej kategórie od dvoch do troch rokov. Tá mala celkový index spoľahlivosti 4,7 %, čo znamená, že 47 vozidiel z 1 000 neprešlo technickou kontrolou z dôvodu vážnych nedostatkov. Najlepšie sa z premiérovej elektrickej štvorky umiestnil malý Smart. Dosiahol index 3,5, čo znamená, že sa nachádza v zelenej zóne, vysoko nad priemerom. Spoločnosť mu s podobným hodnotením robia autá ako Renault Kadjar, VW Polo či Hyundai ix20. To BMW i3 je na tom trošku horšie. Nachádza sa v žltom pásme s hodnotením 4,7 %, čo znamená, že zodpovedá rovnému priemeru triedy, kde nájdeme aj VW Touran, Ford C-Max alebo Škodu Rapid.
Výsledky hodnotenia elektromobilov
Model | Poradie v kategórii 2–3-ročných vozidiel | Koeficient spoľahlivosti |
---|---|---|
Smart EQ ForTwo | 34. | 3,5 % |
BMW i3 | 71. | 4,7 % |
Renault Zoe | 92. | 5,7 % |
Tesla Model S | 126. | 10,7 % |
Pri tomto karbónovom elektromobile kritizovali technici najmä svetlá a brzdy. Práve brzdy sú typickým problémom elektromobilov. Podľa Joachima Bühlera, prevádzkového riaditeľa TÜV, je to dané paradoxne tým, že pre rekuperáciu sú brzdy málo využívané, následkom čoho korodujú. Pri Renaulte Zoe, ktorý je aktuálne najpredávanejším elektromobilom v Nemecku, sa už ale dostávame do oranžovej zóny, kde sú autá pod priemerom triedy. Jeho koeficient je 5,7 %. Spoločnosť mu tak robia Peugeot 2008, Fiat 500 alebo Renault Mégane – modely s podpriemernou spoľahlivosťou. K problémom s brzdami a svetlami sa pridávajú napríklad aj problémy so zavesením kolies.
Renault Zoe je na tom ale stále lepšie než luxusná elektrická limuzína Tesla S, ktorej výsledky sú priam odstrašujúce a potvrdzujú to, čo sa o Tesle šepká už dlhé roky. Z nemeckých STK si odniesla koeficient 10,7, čo znamená, že každá desiata Tesla S neprejde kontrolou a že zo 128 hodnotených modelov danej vekovej skupiny, sú len dva horšie ako ona – Dacia Duster a Dacia Logan. Ak si uvedomíme, že hovoríme o aute, ktorého cena sa bežne pohybuje na úrovni 100 000 eur, je jej pozícia v rebríčku neospravedlniteľná. Tesla S má masívne problémy najmä s podvozkom.
Asi sa nestáva často, aby na dvojročnom aute praskali lichobežníkové závesy kolies. Tejto limuzíne ale áno. Podvozok akosi neunesie jej enormnú hmotnosť. A pridávajú sa aj problémy so svetlami. Takže niet čo oslavovať, najmä ak servisná sieť Tesly patrí službami k najslabším. Na Slovensku nemáme napríklad ani jedno jediné servisné stredisko. To asi nepotrebuje komentár.