TÜV: Spoľahlivosť elektromobilov? Tu sú prvé ‘smutné‘ dáta!

Elektromobily majú byť spoľahlivejšie ako konvenčné autá so spaľovacími motormi. Veď ich elektrický pohon je neporovnateľne jednoduchší. No ako ukazujú historicky prvé výsledky ich hodnotenia v štatistikách TÜV Reportu, nie je čo oslavovať. Taká Tesla S je na úrovni Dacie Duster!

03.02.2022 05:00
debata (93)
Prvé štyri elektromobily, ktoré sa dostali do... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Prvé štyri elektromobily, ktoré sa dostali do štatistík TÜV Reportu, nepotvrdili povesť spoľahlivosti. S pohonom síce problém nemajú, ale tie so svetlami, brzdami a podvozkom sa im veru nevyhýbajú.

Známy TÜV Report, teda nemecký rebríček spoľahlivosti, zostavený na základe výsledkov vozidiel, ktoré absolvovali povinnú technickú kontrolu na tamojších STK, je považovaný za jeden z relevantných zdrojov posudzovania kvality. Má priamy dosah na výber nových, ale aj ojazdených vozidiel, pretože spoľahlivosť sleduje v piatich vekových kategóriách – od najmladšej s vekom dvoch rokov až po 11-ročné vozidlá. V rozsiahlom zozname sa však nikdy neobjavili elektromobily. Ako je to možné? Ide snáď o korupciu zo strany výrobcov elektrických áut, ktorí nechcú, aby sa ich produkty objavili v štatistike? Nie, má to prozaický dôvod. Žiadne konšpirácie nečakajte.

Smart EQ ForTwo je jediným zo štvorice... Foto: Smart
Smart EQ - 2019 Smart EQ ForTwo je jediným zo štvorice elektromobilov v zelenej zóne, teda vysoko nad priemerom.

V rebríčku sa totiž môžu objaviť jedine modely áut, ktoré sa na stanice technických kontrol dostavia v dostatočnom množstve. To aby bola zaručená objektivita. Tou hranicou je 500 exemplárov. To zatiaľ elektromobily nespĺňali. Boli jednak nové, takže na povinnú STK ísť ešte nemuseli, alebo tých, ktoré kontrolu podstúpiť museli, bol nedostatočný počet. Karta sa obrátila až teraz. S rozsiahlou dotačnou podporou na nákup elektromobilov ich totiž na nemeckých cestách začalo prudko pribúdať. Prvýkrát v histórii TÜV Reportu sa tak do štatistík dostali štyri čisté elektromobily – Smart EQ ForTwo, BMW i3, Renault Zoe a luxusná Tesla S. A ako to dopadlo?

BMW i3 sa umiestnilo presne v strede rebríčka.... Foto: BMW
BMW i3 94 Ah - 2016 BMW i3 sa umiestnilo presne v strede rebríčka. Problémy mu robia brzdy a svetlá.

Pochopiteľne, všetky vozidlá boli súčasťou najmladšej vekovej kategórie od dvoch do troch rokov. Tá mala celkový index spoľahlivosti 4,7 %, čo znamená, že 47 vozidiel z 1 000 neprešlo technickou kontrolou z dôvodu vážnych nedostatkov. Najlepšie sa z premiérovej elektrickej štvorky umiestnil malý Smart. Dosiahol index 3,5, čo znamená, že sa nachádza v zelenej zóne, vysoko nad priemerom. Spoločnosť mu s podobným hodnotením robia autá ako Renault Kadjar, VW Polo či Hyundai ix20. To BMW i3 je na tom trošku horšie. Nachádza sa v žltom pásme s hodnotením 4,7 %, čo znamená, že zodpovedá rovnému priemeru triedy, kde nájdeme aj VW Touran, Ford C-Max alebo Škodu Rapid.

Výsledky hodnotenia elektromobilov

Model Poradie v kategórii 2–3-ročných vozidiel Koeficient spoľahlivosti
Smart EQ ForTwo 34. 3,5 %
BMW i3 71. 4,7 %
Renault Zoe 92. 5,7 %
Tesla Model S 126. 10,7 %

Pri tomto karbónovom elektromobile kritizovali technici najmä svetlá a brzdy. Práve brzdy sú typickým problémom elektromobilov. Podľa Joachima Bühlera, prevádzkového riaditeľa TÜV, je to dané paradoxne tým, že pre rekuperáciu sú brzdy málo využívané, následkom čoho korodujú. Pri Renaulte Zoe, ktorý je aktuálne najpredávanejším elektromobilom v Nemecku, sa už ale dostávame do oranžovej zóny, kde sú autá pod priemerom triedy. Jeho koeficient je 5,7 %. Spoločnosť mu tak robia Peugeot 2008, Fiat 500 alebo Renault Mégane – modely s podpriemernou spoľahlivosťou. K problémom s brzdami a svetlami sa pridávajú napríklad aj problémy so zavesením kolies.

Renault Zoe, najrozšírenejší elektromobil v... Foto: Renault
Renault Zoe - 2019 Renault Zoe, najrozšírenejší elektromobil v Nemecku, je z pohľadu kvality podpriemerný. K svetlám a brzdám sa pridávajú aj problémy s podvozkom.
Dacia Spring - Euro NCAP 2021 Čítajte viac Euro NCAP: Katastrofa. Elektrický Renault Zoe a Dacia Spring sú ‘cynické‘

Renault Zoe je na tom ale stále lepšie než luxusná elektrická limuzína Tesla S, ktorej výsledky sú priam odstrašujúce a potvrdzujú to, čo sa o Tesle šepká už dlhé roky. Z nemeckých STK si odniesla koeficient 10,7, čo znamená, že každá desiata Tesla S neprejde kontrolou a že zo 128 hodnotených modelov danej vekovej skupiny, sú len dva horšie ako ona – Dacia Duster a Dacia Logan. Ak si uvedomíme, že hovoríme o aute, ktorého cena sa bežne pohybuje na úrovni 100 000 eur, je jej pozícia v rebríčku neospravedlniteľná. Tesla S má masívne problémy najmä s podvozkom.

Tesla S totálne sklamala. Každý desiaty... Foto: Tesla
Tesla - Autopilot AutoSteer Tesla S totálne sklamala. Každý desiaty exemplár s vekom dvoch až troch rokov neprejde nemeckými STK. Napríklad aj z dôvodu prasknutých lichobežníkov ramien zavesenia.
Tesla Čítajte viac Tesla má veľké problémy. Do servisov musí takmer pol milióna áut

Asi sa nestáva často, aby na dvojročnom aute praskali lichobežníkové závesy kolies. Tejto limuzíne ale áno. Podvozok akosi neunesie jej enormnú hmotnosť. A pridávajú sa aj problémy so svetlami. Takže niet čo oslavovať, najmä ak servisná sieť Tesly patrí službami k najslabším. Na Slovensku nemáme napríklad ani jedno jediné servisné stredisko. To asi nepotrebuje komentár.

© Autorské práva vyhradené

93 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #TÜV #TÜV Report #spoľahlivosť áut
Články podľa značiek