Prečo moderné autá stále zlyhávajú na ceste? Tu je 8 dôvodov

Myslíte si, že moderné autá vás len tak ľahko nezradia priamo na ceste? Tak to ste na omyle. Asistenčné služby vykonajú ročne milióny výjazdov za bezradnými motoristami. Len v Nemecku to bolo vlani 3,5 milióna ráz. A ani elektromobily nie sú zárukou istoty, že neostane „visieť“ kdesi na krajnici.

16.02.2022 05:00
debata (6)
Počet výjazdov nemeckého ADAC-u k bezradným... Foto: ADAC
ADAC - Pannenstatistik 2015 Počet výjazdov nemeckého ADAC-u k bezradným motoristom vlani v medziročnom porovnaní stúpol. Poruchám priamo na ceste sa nevyhli ani elektromobily.

V porovnaní s minulosťou sú autá spoľahlivejšie, ale to neznamená, že občas nevypovedia službu. A to dokonca priamo na ceste. Pre motoristov je to nočná mora. Najmä ak s rodinou mierite kdesi na dovolenku. Ak si myslíte, že takéto situácie sú zriedkavé, buď ste na omyle, alebo ste mali zatiaľ šťastie. Dokumentujú to najnovšie dáta nemeckého autoklubu ADAC, ktorý vydal pravidelnú štatistiku servisných výjazdov za bezradnými motoristami.

Vlani vyrazili „žltí anjeli“ takmer 3,5 milióna ráz, čo znamená denný priemer 9 268 zásahov! Bolo to dokonca o 3,1 percenta viac ako v roku 2020, ale stále nie toľko, ako v roku 2019. Samozrejme, relatívny pokles má na svedomí pandémia, ktorá znížila celkovú mobilitu. To ale nemení nič na tom, že aj moderné autá vás vedia občas zradiť. Zvlášť v zime. Nízke teploty, sneh, ľad, to všetko je ich nepriateľom.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac ADAC: Prečo elektromobily často ‘neštartujú‘? Tomu neuveríte

Asi nie náhodou pripadli dva rekordné dni práve na zimné mesiace. ADAC zasahoval 15. februára minulého roka 21 627 krát a s 21 271 zásahmi mu nebol ďaleko 12. február. A aké sú najčastejšie dôvody kolapsu áut? Tie sa príliš nemenia. Hlavným zdrojom problémov je elektrická sústava. Až 46,2 % z výjazdov žltých anjelov pripadlo totiž na vybitý akumulátor. To je takmer rovnaký podiel ako v roku 2020 (46,3 %). Druhé miesto obsadili poruchy motora alebo jeho manažmentu (15,5 percenta). Patria sem predovšetkým problémy so vstrekovaním, zapaľovaním či senzormi.

Najčastejším problémom priamo na ceste je... Foto: ADAC
ADAC - Pannenstatistik 2015 Najčastejším problémom priamo na ceste je kolaps 12 V akumulátora. A čo je prekvapujúce, týka sa to aj elektromobilov.

Dôvod výjazdov asistenčných systémov

1. Batéria 46,2 %
2. Motor 15,5 %
3. Iné (Karoséria , riadenie, brzdy, podvozok) 14,8 %
4. Štartér, osvetlenie, elektroinštalácia 10,3 %
5. Pneumatiky (defekt) 7,8 %
6. Palivový systém 3,1 %
7. Chladenie, kúrenie, klimatizácia 1,9 %
8. Výfukový systém, filter pevných častíc, katalyzátor 1,2 %

Tretím najčastejším dôvodom, ktorý si vyžiadal privolanie pomoci, s podielom 14,8 percenta, mali na svedomí riadenie, karoséria, brzdy, podvozok či pohon. Čo je však zaujímavé, pomoc potrebovali aj elektromobily, o ktorých sa tvrdí, že sú spoľahlivejšie ako konvenčné autá. Nie je to pravda a ešte šokujúcejšie je, že dôvody, pre ktoré zlyhávajú, sú veľmi podobné. Vlani v súvislosti elektromobilmi bolo 25 000 výjazdov, čo je trojnásobok v porovnaní s rokom 2020.

elektromobil nabijanie nabijacka Čítajte viac ADAC: Koľko ‘paliva vylejete‘ pri nabíjaní elektromobilu? Aj pätinu!

Samozrejme, neznamená to, že by sa elektromobily zásadne zhoršili. Dané je to najmä tým, že ich počet rastie. Kým v roku 2020 pribudlo na nemeckých cestách 194 000 elektric­kých áut, vlani stúpol počet registrácií až na 356 000 kusov. ADAC ale tvrdí, že svoje zohral aj fakt, že elektrické autá, ktoré sú relatívne nové, sa pomaly dostávajú do veku, kedy sa frekvencia porúch zvyšuje. A ich najčastejšia porucha? Vybitý akumulátor. Ale pozor, nie ten veľký, ale klasický 12-voltový! Teda štartovacia batéria.

Áno, aj elektromobily ju majú, pretože kým trakčná batéria napája pohon, tá klasická sa stará o tradičné elektrické okruhy – od centrálneho odomykania cez osvetlenie až po audiosústavu. Všetky tieto spotrebiče pracujú s napätím 12 V, kým pohon vozidla s li-ion batériou s napätím 400 a v niektorých prípadoch až 800 V. Ak by automobilky chceli napájať všetky spotrebiče z trakčnej batérie, potrebovali by aj nové zariadenia. A to by bolo drahé.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #asistenčné služby #žltí anjeli #poruchy auta
Články podľa značiek