Automobilovou témou posledných mesiacov je zdražovanie. Nedostatok čipov a ďalších dielov v dodávateľskom reťazci zabránil výrobcom vyrábať v pôvodne naplánovaný objem áut. Výsledok? Je ich málo, dlho sa na ne čaká a ešte k tomu sú stále drahšie a drahšie. Táto situácia má dokonca vplyv aj na trh s „jazdenkami“. Ani tým sa zdražovanie nevyhlo.
„V poslednom období vidíme v celej Európe stenčovanie ponuky kvalitných jazdených áut,“ hovorí Jakub Šulta, generálny riaditeľ medzinárodného on-line trhoviska s jazdenými vozidlami Carvago.com. „Zákazníci si nechávajú svoje existujúce vozidlá dlhšie, pretože ich jednoducho nemôžu nahradiť novými, a v prípade mladších jazdených áut s nižším počtom najazdených kilometrov zasa stúpa záujem tých, ktorí predtým uprednostňovali nové vozidlá. To vo výsledku ženie ceny jazdených automobilov smerom nahor.“
Čítajte viac ‘Jazdenky‘ ako luxus? Ich ceny od začiatku pandémie neustále rastúLenže auto môže byť aj investíciou. Bohužiaľ, pre väčšinu z nich platí, že sú drahé už ako nové. No a čím sú staršie, tým sú drahšie. Carvago uvádza päť príkladov takýchto investičných áut, ktoré za posledné roky zvýšili nadštandardne svoju hodnotu. Nehovorí však o extrémoch, akými sú najvzácnejšie veterány typu Ferrari 250 GTO zo šesťdesiatych rokov, ktoré pred pár rokmi zmenilo majiteľa za údajných 62 miliónov eur, ale o autách s vekom do 10 rokov a do 160 000 najazdených kilometrov, na ktoré sa špecializuje.
Všetky pochádzajú z ponuky tohto medzinárodného „trhoviska“ a s odstupom času by sa mohli ukázať ako výhodná investícia. „Určite netvrdíme, že tieto modely budú v rovnakej miere stúpať na cene aj v budúcnosti,“ upozorňuje Šulta. „Ceny zberateľských unikátov sa riadia inými zákonmi ako zvyšok trhu. Naše analýzy však ukazujú, že celkový previs dopytu bude pokračovať aj počas roka 2022. Preto neodporúčame odkladať kúpu jazdeného vozidla v nádeji, že ceny začnú klesať. Naopak, minimálne v najbližších mesiacoch budú rásť.“
1. Ferrari 458 Speciale Aperta
Model | Cena nového auta | Cena dnes | Zhodnotenie |
---|---|---|---|
Ferrari 458 Speciale Aperta | 250 000 eur (2014) | 703 000 eur | 180 % |
Výrobky z Maranella si zvyčajne dobre držia svoju cenu, najmä v prípade rôznych zberateľských edícií. A 458 Speciale takým kúskom rozhodne bol. Vyrobilo sa približne 3 000 kusov uzavretej verzie, ale otvorený spider s označením Aperta („otvorený“) je ešte vzácnejší. Ferrari vyrobilo len 499 exemplárov, z ktorých bolo len 450 s ľavostranným riadením. Koniec koncov, Enzo Ferrari hovorieval, že jeho automobilka vždy vyrobí o jedno auto menej, ako je dopyt. Aj bez pomoci preplňovania dosahoval 4,5-litrový motor V8 fantastický výkon 605 koní pri „motocyklových“ 9 000 otáčkach. Aperta zrýchlila na 100 km/h za tri sekundy a o 6,5 sekundy neskôr mala na tachometri 200 km/h, pričom maximálna rýchlosť bola 320 km/h.