Väčšina dovozcov po zistení, že ide o zaplavené auto, od zámeru doviezť vozidlo síce odstúpi, ale stále je veľká časť, ktorým je oveľa bližší vysoký finančný profit ako spokojnosť zákazníka, varuje spoločnosť Cebia, ktorá sa venuje overovaniu jazdených áut. Výkupom takéhoto auta, jeho opravou a následným predajom kupujúcemu, ktorý o jeho skutočnej histórii nemá ani tušenie, si môžu nepoctiví predajcovia polepšiť aj o desiatky tisíc korún. Riziko zakúpenia takého vozidla zvyšuje skutočnosť, že nie vždy musí ísť vedomý podvod. Niektorí predajcovia môžu totiž kúpiť už opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a ponúkať ho zákazníkom bez informácie, že bolo zatopené.
Ani predajca nemusí tušiť
„V posledných týždňoch sme sa zamerali v našom preverovacom systéme Autotracer na autá po poistnej udalosti, ktoré boli poisťovňou po záplavách vyhodnotené ako „totálna škoda“ a následne inzerované už opravené na českých inzertných portáloch,“ informuje Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia. Individuálni dovozcovia a obchodníci s ojazdenými autami bežne hľadajú autá na nemeckých aukčných portáloch aj u obchodníkov v Nemecku. Vozidlá pred dovozom spravidla preverujú, ale nie vždy sa dozvedia informácie o poškodeniach. Častejšie je to však podľa Cebie tak, že sa dovozca o probléme síce dozvie, ale aj napriek tomu sa rozhodne poškodené vozidlo doviezť a predať.
Čítajte viac Hľadáte lacnú rodinnú ‘jazdenku‘? Toto sú tri prehliadané pre siedmichPravdivé informácie o vozidlách potom dovozca či predajca auta zákazníkom zatají, čo môže novému majiteľovi o pár mesiacov priniesť veľké sklamanie. Prečo? Zákernosťou zaplavených áut je, že problémy s elektronikou alebo motorom sa nemusia objaviť okamžite, ale až po niekoľkých mesiacoch po vyčistení a vysušení auta. Popri ich bohatej elektronickej výbave to súvisí aj s materiálovými úsporami v rámci znižovania výrobných nákladov. Najnáchylnejšími agregátmi tak už dnes nie sú motory, manuálne prevodovky ani podvozkové súčasti, ale predovšetkým elektroinštalácia a emisné systémy.
Veľa prezradí aj bežná kontrola
Kontrolu je teda potrebné zamerať najmä na káblové zväzky a ich spojenia, najmä v ťažko dostupných priechodoch a kanáloch vo vnútri karosérie. Pokiaľ sa do katalyzátorov či filtrov sadzí umiestnených vo výfukovom potrubí pod vozidlom alebo do nádrží na palivo a AdBlue a iné prevádzkové náplne dostane kalná voda, nie je ľahké a niekedy vôbec možné tieto miesta vyčistiť tak, aby tieto systémy spoľahlivo fungovali. Majiteľa potom často čaká komplikovaný a zdĺhavý proces opravy nasledovaný výmenou dielov v cene blížiacich sa nákladom na obstaranie nového auta.
Čítajte viac Autoscout24: Nemci odhalili dôvody raketového rastu cien ‘jazdeniek‘Preto je naozaj potrebné byť v strehu a takýmto ponukám sa buď vyhnúť, alebo si dať vozidlo pred kúpou preveriť od nezávislého odborníka, opisuje možné technické problémy zaplavených áut Jan Karnolt, technik a odborník na vozidlá Ford. No existujú jasné avíza, ktoré vás môžu upozorniť na skutočnosť, že auto bolo s veľkou pravdepodobnosťou zaplavené. Spozorovať ich môžete aj sami. Na riziko upozorňuje napríklad zatuchnutý zápach v interiéri, stopy po blate a usadeninách pod čalúnením a kobercami, zoxidované alebo hrdzavejúce uchytenie sedačiek, nepravidelný chod motora a v neposlednom rade nefunkčné elektrické alebo elektronické časti vozidla.