Vodiči pozor! Do platnosti vstúpila dôležitá zmena pri prednosti, týka sa cyklistov

Novela cestného zákona prináša dôležitú zmenu v prednosti pri stavebne oddelených cyklocestách. Vodiči budú musieť byť pozornejší.

03.03.2022 10:00
bicykel, nehoda, prilba, auto Foto:
Cyklisti po novom získali prednosť aj na stavebne oddelenej cykloceste, vodiči by s tým mali rátať.
debata (11)

V súvislosti s novelou cestného zákona sa aktuálne najviac píše o zákaze parkovania na chodníkoch, ktorý mnohým motoristom riadne skomplikuje život a aj dopravnú situácia v mestských častiach, kde je nedostatok parkovacích miest. Tejto téme sme sa nedávno venovali v samostatnom článku, viac si môžete prečítať tu:

parkovanie Čítajte viac Vodiči pozor! Za parkovanie na chodníkoch už hrozí pokuta

V súvislosti s cyklistami sa zas spomína hlavne nová povinnosť dodržiavať pri ich predbiehaní odstup 1,5 metra. Konkrétne to znamená, že vodič automobilu musí zachovávať dostatočný bočný odstup od cyklistu (ale aj kolobežkára), ktorý je najmenej jeden meter pri rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu (km/h) a 1,5 metra pri vyššej rýchlosti.

Zároveň sa jasne stanovuje, že vodič pri predbiehaní musí prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky. To bude dôležité napríklad pri posudzovaní miery zavinenia niektorých nehôd.

Bicykel / Bike / Cyklista / Čítajte aj Vodiči, pozor! Cyklisti majú od marca prednosť. Zdravotná starostlivosť ide na účet vinníka

My však chceme upozorniť na ďalšiu dôležitú zmenu, pri ktorej nie sme si úplne istí, či zvyšuje bezpečnosť cyklistov alebo môže potenciálne viesť skôr k vzniku nebezpečných kolíznych situácií. Týka sa prednosti v jazde.

Doteraz ak cyklista išiel v namaľovanom cyklopruhu, pri križovaní vedľajšej cesty mal prednosť pred autami, prichádzajúcimi z nej. Ale ak bol cyklopruh, respektíve cyklocesta stavebne oddelená, teda nebola súčasťou cesty pre motorové vozidlá, už musel dať prednosť on všetkým ostatným. Po novom sa to mení.

Cyklista má od začiatku marca prednosť aj vtedy, ak je cyklocesta stavebne oddelená od cesty pre motorové vozidlá. To môže byť v niektorých prípadoch mätúce, najmä ak cyklocestu najprv tvorí vyhradený pruh na vozovke, ktorý v niektorej jej časti skončí a následne pokračuje ako súčasť chodníka pre chodcov, prípadne sa nachádza až za ním. Vodič preto musí v podstate v každej križovatke dávať pozor, či náhodou popri chodníku alebo až za ním nevedie cyklocesta.

V prípade chodcov má pri odbočovaní dostatočný reakčný čas, pretože sú pomalí, no cyklista oprávnene „užívajúci si prednosť“ na oddelenej cyklosceste, ktorá pre vodičov nemusí byť dobre viditeľná, môže do križovatky vojsť rýchlosťou, ktorá je podstatne vyššia, než rýchlosť odbočujúceho auta. Vodič následne nestihne zareagovať a nebezpečná kolízna situácia je na svete.

Toyota - svetlá na ochranu chodcov a cyklistov Čítajte viac Toyota: Japonci vyvíjajú svetlá, chrániace chodcov aj cyklistov

Nejde o to, kto je v práve a kto nie, dôležité je, že pri tomto novom pravidle, ktoré platí od začiatku marca, by mali byť vodiči oveľa pozornejší a aj cyklisti zo začiatku predvídavejší. Tí by mali rátať s tým, že prednosť im v niektorých situáciách vodič nedá, pretože si vôbec neuvedomí existenciu vedľajšej cyklocesty práve z dôvodu, že je stavebne oddelená a tým pádom ju doteraz vôbec nemusel brať na vedomie.

Tým vodičov neospravedlňujeme, je ich povinnosťou prispôsobiť sa novým pravidlám. Len pre cyklistov bude bezpečnejšie rátať s tým, že sa tak aspoň spočiatku vždy nestane, pretože v prípade nehody sú oni tými ohrozenejšími.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Cyklisti #novela cestného zákona #prednosť v jazde #odbočovanie
Články podľa značiek