
Naposledy zverejnilo konzorcium Euro NCAP výsledky carshtestov vlani v decembri a na začiatku roka vyhlásilo najbezpečnejšie autá pre rok 2022. Teraz prichádza s prvým tohtoročným hodnotením, i keď ešte podľa vlaňajšej metodiky. Ostatného kola sa zúčastnilo päť modelov – modernizovaný VW Polo, nový crossover VW Taigo, japonské prémiové SUV Lexus NX a elektrický hatchback Renault Mégane E-Techa výkonné kupé BM2 radu 2. Výsledky sú povzbudivé. Plné skóre dosiahli VW Polo, VW Taigo aj Lexus NX a Renault Mégane E-Tech.

Polo vylepšilo svoje predošlé hodnotenie najmä preto, že po modernizácii dostalo stredový airbag a účinnejší systém na prevenciu zrážok. A to sa cení. Z jeho výsledkov ťažilo aj Taigo, pretože oba modely majú identickú platformu, identickú technológiu aj úroveň bezpečnostných systémov. Euro NCAP overovalo len oblasti, v ktorých sa Taigo od Pola líši, ostatné hodnotenia prevzalo. Rozdiely nakoniec zahrali v prospech crossoveru, ktorý bol v porovnaní s Polom mierne lepší v ochrane detí aj chodcov.
Výsledky testov Euro NCAP (marec 2022)

Lexus NX, ktorý používa platformu s Toyotou RAV4 a vyrába sa aj ako plug-in hybrid, tiež nemal najmenšie problémy. Testami prešiel ako nôž maslom, no Euro NCAP kritizovalo automobilku za to, že technikom neposkytla všetky požadované technické informácie bežne zdieľané s Euro NCAP. Zanechalo to vraj zlý dojem. Prekvapení prístupom Lexusu boli „testeri“ najmä preto, že materská Toyota v tomto smere nikdy nezaváhala a bola vždy po ruke. Na podobnú výhradu zo strany Euro NCAP si ani my nepamätáme.


Dôvod na radosť má aj Renault. Mégane E-Tech je totiž jeho prvým elektromobilom novej generácie a ako sa zdá, inžinieri odviedli skvelú prácu. Je to zároveň prísľubom dobrých výsledkov ďalších plánovaných elektrických modelov na platforme CMF-EV. Mégane T-Tech tiež napravil reputáciu Renaultu po tom, čo jeho elektrický Zoe vlani nedosiahol v testoch Euro NCAP ani na jednu jedinú hviezdičku a skončil s horším výsledkom ako jednohviezdičková elektrická Dacia Spring.


BMW 2 Coupé, ktoré je blízkym príbuzným BMW radu 3, bolo jediným modelom aktuálneho kola, ktorý prišiel o jednu hviezdičku. Ako vidieť z hodnotenia, päťhviezdičkové skóre ho minulo pre asistenčné systémy. Euro NCAP konštatuje, že systém autonómneho brzdenia funguje dobre v prípade prevencie s autami a chodcami, ale nie v prípade cyklistov a pri odbočovaní. Nižšie hodnotenie získal aj asistent pre udržiavanie v jazdnom prúde. A keďže asistenčné systémy majú dosah aj na hodnotenie ochrany dospelých a chodcov, prišlo toto športové kupé o ďalšie body. Stále však ponúka dobrú ochranu.


Už čoskoro to budú mať ale automobilky opäť ťažšie. V júli totiž Euro NCAP opäť sprísni požiadavky testov. Vyžadovať bude povinne autonómne brzdy a obmedzovač rýchlosti, ktorý upozorní vodiča, že ide rýchlejšie, zvukovou výstrahou alebo vibráciou volantu. Euro NCAP vlastne ani nemá inú možnosť, pretože táto požiadavka vychádza priamo z európskej legislatívy. Autonómne brzdy a obmedzovač rýchlosti budú musieť mať od 1. júla všetky autá predávané v EÚ, teda aj tie, ktoré boli homologizované pred týmto dátumom. Euro NCAP zároveň vydá novú „cestovnú mapu“, ktorá určí smer bezpečnosti na ďalšie desaťročie.


„Euro NCAP nastavuje štandard pre bezpečnosť vozidiel už dvadsaťpäť rokov a je dobré začať jubilejný rok s vysoko hodnotenými autami. Tých ďalších desať prinesie obrovské výzvy, pričom asistovaná a automatizovaná jazda bude stáť v popredí. Naše zameranie sa na asistenčné systémy za posledných približne desať rokov nám dáva dobré predpoklady na hodnotenie týchto technológií a na to, aby sme aj v budúcnosti poskytovali kľúčové informácie kupujúcim,“ povedal generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen.
