Euro NCAP: Štyri krát päť hviezdičiek. Len BMW o jednu prišlo

Euro NCAP zverejnilo výsledky najnovšieho kola crashtestov. A má dobré správy. Z piatich modelov dokázali získať päť hviezdičiek štyri. Zaváhalo jedine nové BMW 2 Coupé. Čoskoro to však budú mať automobilky opäť ťažšie.

07.03.2022 14:00
debata
Z piatich áut, ktoré absolvovali najnovšie kolo... Foto: Euro NCAP
BMW 2 Coupé - Euro NCAP 2022 Z piatich áut, ktoré absolvovali najnovšie kolo crashtestov získali až štyri plné skóre.

Naposledy zverejnilo konzorcium Euro NCAP výsledky carshtestov vlani v decembri a na začiatku roka vyhlásilo najbezpečnejšie autá pre rok 2022. Teraz prichádza s prvým tohtoročným hodnotením, i keď ešte podľa vlaňajšej metodiky. Ostatného kola sa zúčastnilo päť modelov – modernizovaný VW Polo, nový crossover VW Taigo, japonské prémiové SUV Lexus NX a elektrický hatchback Renault Mégane E-Techa výkonné kupé BM2 radu 2. Výsledky sú povzbudivé. Plné skóre dosiahli VW Polo, VW Taigo aj Lexus NX a Renault Mégane E-Tech.

Škoda Enyaq iV - Euro NCAP apríl 2021 Čítajte viac Toto sú najbezpečnejšie autá roka 2021. Škoda má dve zlaté!

Polo vylepšilo svoje predošlé hodnotenie najmä preto, že po modernizácii dostalo stredový airbag a účinnejší systém na prevenciu zrážok. A to sa cení. Z jeho výsledkov ťažilo aj Taigo, pretože oba modely majú identickú platformu, identickú technológiu aj úroveň bezpečnostných systémov. Euro NCAP overovalo len oblasti, v ktorých sa Taigo od Pola líši, ostatné hodnotenia prevzalo. Rozdiely nakoniec zahrali v prospech crossoveru, ktorý bol v porovnaní s Polom mierne lepší v ochrane detí aj chodcov.

Výsledky testov Euro NCAP (marec 2022)

Výsledky testov Euro NCAP  (marec 2022) Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - marec 2022 Výsledky testov Euro NCAP (marec 2022)

Lexus NX, ktorý používa platformu s Toyotou RAV4 a vyrába sa aj ako plug-in hybrid, tiež nemal najmenšie problémy. Testami prešiel ako nôž maslom, no Euro NCAP kritizovalo automobilku za to, že technikom neposkytla všetky požadované technické informácie bežne zdieľané s Euro NCAP. Zanechalo to vraj zlý dojem. Prekvapení prístupom Lexusu boli „testeri“ najmä preto, že materská Toyota v tomto smere nikdy nezaváhala a bola vždy po ruke. Na podobnú výhradu zo strany Euro NCAP si ani my nepamätáme.

Pôsobivé BMW 2 Coupé doplatilo na nižšiu... Foto: Euro NCAP
BMW 2 Coupé - Euro NCAP 2022 Pôsobivé BMW 2 Coupé doplatilo na nižšiu účinnosť niektorých asistenčných systémov. Preto prišlo o jednu hviezdičku.
BMW M240i xDrive Coupé - 2021 Čítajte viac BMW 2 Coupé: V Mníchove stvorili ‘malú štvorku‘. Na toto Stuttgart odpoveď nemá

Dôvod na radosť má aj Renault. Mégane E-Tech je totiž jeho prvým elektromobilom novej generácie a ako sa zdá, inžinieri odviedli skvelú prácu. Je to zároveň prísľubom dobrých výsledkov ďalších plánovaných elektrických modelov na platforme CMF-EV. Mégane T-Tech tiež napravil reputáciu Renaultu po tom, čo jeho elektrický Zoe vlani nedosiahol v testoch Euro NCAP ani na jednu jedinú hviezdičku a skončil s horším výsledkom ako jednohviezdičková elektrická Dacia Spring.

Renault Mégane E-Tech je prvým elektromobilom... Foto: Euro NCAP
Renault Mégane E-Tech - Euro NCAP 2022 Renault Mégane E-Tech je prvým elektromobilom Renaultu novej generácie. V testoch nezaváhal.
Renault Mégane E-Tech - 2022 Čítajte viac Renault Mégane E-Tech: Ostal iba názov. Toto je ‘francúzske ID.3‘

BMW 2 Coupé, ktoré je blízkym príbuzným BMW radu 3, bolo jediným modelom aktuálneho kola, ktorý prišiel o jednu hviezdičku. Ako vidieť z hodnotenia, päťhviezdičkové skóre ho minulo pre asistenčné systémy. Euro NCAP konštatuje, že systém autonómneho brzdenia funguje dobre v prípade prevencie s autami a chodcami, ale nie v prípade cyklistov a pri odbočovaní. Nižšie hodnotenie získal aj asistent pre udržiavanie v jazdnom prúde. A keďže asistenčné systémy majú dosah aj na hodnotenie ochrany dospelých a chodcov, prišlo toto športové kupé o ďalšie body. Stále však ponúka dobrú ochranu.

VW Polo aj VW Taigo, ktoré majú spoločnú... Foto: Euro NCAP
VW Taigo - Euro NCAP 2022 VW Polo aj VW Taigo, ktoré majú spoločnú platformu aj bezpečnostné systémy, si zaslúžili päť hviezdičiek aj vďaka stredovému airbagu.
VW Taigo - 2021 Čítajte viac VW Taigo: Prvé SUV-kupé má brazílske korene

Už čoskoro to budú mať ale automobilky opäť ťažšie. V júli totiž Euro NCAP opäť sprísni požiadavky testov. Vyžadovať bude povinne autonómne brzdy a obmedzovač rýchlosti, ktorý upozorní vodiča, že ide rýchlejšie, zvukovou výstrahou alebo vibráciou volantu. Euro NCAP vlastne ani nemá inú možnosť, pretože táto požiadavka vychádza priamo z európskej legislatívy. Autonómne brzdy a obmedzovač rýchlosti budú musieť mať od 1. júla všetky autá predávané v EÚ, teda aj tie, ktoré boli homologizované pred týmto dátumom. Euro NCAP zároveň vydá novú „cestovnú mapu“, ktorá určí smer bezpečnosti na ďalšie desaťročie.

Lexus NX síce testami prešiel s rezervou, ale... Foto: Euro NCAP
Lexus NX - Euro NCAP 2022 Lexus NX síce testami prešiel s rezervou, ale komisárov Euro NCAP prekvapila neochota automobilky poskytnúť Euro NCAP potrebné technické informácie.
Lexus NX - 2021 Čítajte viac Lexus NX: Druhá generácia prichádza aj ako zástrčkový hybrid

„Euro NCAP nastavuje štandard pre bezpečnosť vozidiel už dvadsaťpäť rokov a je dobré začať jubilejný rok s vysoko hodnotenými autami. Tých ďalších desať prinesie obrovské výzvy, pričom asistovaná a automatizovaná jazda bude stáť v popredí. Naše zameranie sa na asistenčné systémy za posledných približne desať rokov nám dáva dobré predpoklady na hodnotenie týchto technológií a na to, aby sme aj v budúcnosti poskytovali kľúčové informácie kupujúcim,“ povedal generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Genesis G90 - IIHS Čítajte viac IIHS 2022: Toto je 65 najbezpečnejších áut. Kraľujú im Kórejci

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #VW Polo #lexus NX #VW Taigo #Renault Mégane E-Tech #BM2 2 Coupé
Články podľa značiek