Which?: Šok! Elektromobily majú viac porúch ako bežné autá

Vysoká spoľahlivosť má byť jedným zo silných argumentov pre kúpu elektrických áut. Je to však naozaj tak? Prieskum spotrebiteľskej organizácie Which? ukazuje pravý opak. Ale pozor, kým Tesla kazí priemer, Kia ide príkladom.

14.03.2022 05:00
debata (16)
Elektromobily patria k autám s najväčším počtom... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Elektromobily patria k autám s najväčším počtom porúch. problémy im ale nerobí samotný pohon.

Elektromobily sú drahšie, majú obmedzený dojazd a relatívne dlhé nabíjanie. Na druhej strane by mali byť výhodou pre ich majiteľov nižšie prevádzkové náklady a vyššia spoľahlivosť. Má to byť dané nižšou cenou elektrickej energie v porovnaní s pohonnými hmotami a menším počtom pohyblivých komponentov pohonu. Lenže, je to naozaj tak? Presne na to sa pozrela britská spotrebiteľská organizácia Which?, ktorá oslovila 48 000 motoristov, vlastniacich spolu 57 000 áut so všetkými druhmi pohonu. Podmienkou bolo, aby ich používali najmenej štyri roky.

TUV Report - 2017 Čítajte viac TÜV Report 2022: Veľký test spoľahlivosti prináša jedno nemilé prekvapenie

Prieskum sledoval počet porúch, počet neúspešných naštartovaní a tiež čas, ktoré autá strávili v servise pri odstránení nedostatkov. Celkový podiel áut s výskytom jednej alebo viacerých porúch v poslednom roku bez ohľadu na druh pohonu bol 22,3 % a celkový podiel áut s neúspešným štartom 4,9 %. Autá tiež strávili v servise priemerne 3,6 dňa. Ak však výsledky rozmeníme na drobné, najhoršie na tom boli práve elektromobily. Poruchy sa u nich objavili v 31,4 % prípadoch a až 8,1 % majiteľov malo tiež aspoň jednu skúsenosť s neúspešným „naštartovaním“.

Na chvoste spoľahlivosti je Americká Tesla. A... Foto: Tesla
Tesla S - 2021 Na chvoste spoľahlivosti je Americká Tesla. A dokonca sa jej výsledky rok čo rok zhoršujú.

Menej porúch majú naftové autá (29,1 %), plug-in hybridy (27,5 %) aj benzínové autá (18,6 %). Úplne najspoľahlivejšie sú však klasické hybridy s podielom poruch len 17,3 %. Rovnako najhoršie vychádzajú elektromobily aj v neúspešných „štartoch“, kde je podiel zlyhaní až 8,1 %. Najlepšie v tomto kritériu vychádzajú benzínové autá s podielom 3,5 % pred plug-in hybridmi (5,4 %), hybridmi (5,6 %) a naftovými autami (6,9 %). A treťou ranou pre elektromobily aj najdlhší čas strávený v servise, priemerne 5,1 dňa. Pri všetkých ostatných druhoch pohonu to bolo kratšie.

Poruchovosť áut podľa druhu pohonu

Druh pohonu Autá s jednou alebo viac poruchami Jedna alebo viac porúch štartovania Priemerný čas v servise (dni)
Všetky pohony 22,3 % 4,9 % 3,6
Elektrický pohon 31,4 % 8,1 % 5,1
Naftový 29,1 % 6,9 % 3,8
Plug-in hybridný 27,5 % 5,4 % 4,2
Benzínový 18,6 % 3,5 % 3,0
Hybridný 17,3 % 5,6 % 3,9

Which? však upozorňuje, že dôvody, prečo elektromobily zlyhávajú, najčastejšie nesúvisia priamo s ich hnacou sústavou. Elektromotory aj trakčné batérie sú spoľahlivé. Problémy sa týkajú najmä softvéru a chronicky 12V batérie, ktorá napája palubné systémy elektromobilov. Ale to nemení nič na tom, že majitelia elektromobilov zažívajú najvyššiu poruchovosť a ich autá strávia najviac času v opravovniach. Najnovšie výsledky len potvrdzujú tie predošlé z minulých rokov.

Elektrická Kia e-Niro je naopak príkladne... Foto: Kia
Kia e-Niro - 2019 Elektrická Kia e-Niro je naopak príkladne spoľahlivá. Dokonca najspoľahlivejším SUV bez rozdielu pohonu.

„Je to naozaj paradox, že elektrické autá, ktoré majú tak málo pohyblivých častí, sú v našom prieskume najviac náchylné na poruchy. Naopak, najspoľahlivejšie sú hybridy, ktoré majú dva systémy pohonu,“ povedal Adrian Porter, expert na autá organizácie Which? Zároveň však upozorňuje, že spoľahlivosť elektromobilu závisí aj od značky. Rozdiely sú dramatické. Najhoršia je z tohto pohľadu podľa Which? americká Tesla, ktorá sa rok čo rok prepadáva nižšie a nižšie v oblasti poruchovosti. A keďže je jednou z najrozšírenejších značiek, kazí celkový priemer.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac TÜV: Spoľahlivosť elektromobilov? Tu sú prvé ‘smutné‘ dáta!

Naopak, Kia a jej model e-Niro je nielen najspoľahlivejším elektromobilom, ale aj najspoľahlivejším SUV bez rozdielu pohonu. Problémy s nejakou poruchou malo priemerne len 6,2 % vozidiel a len jedno percento malo problém so štartovaním. Which? predpokladá, že keď do deja zasiahnu nové elektromobily, najmä japonskej proveniencie, napríklad od Toyoty, bude priemerná kvalita elektrických áut v budúcnosti rásť. Možno práve vďaka Toyote sú na tom tak dobre klasické hybridy. Ako vieme, Toyota, povestná spoľahlivosťou, je ich najväčším producentom, vrátane značky Lexus.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #štúdia #spoľahlivosť áut #Which?
Články podľa značiek