Elektromobily sú drahšie, majú obmedzený dojazd a relatívne dlhé nabíjanie. Na druhej strane by mali byť výhodou pre ich majiteľov nižšie prevádzkové náklady a vyššia spoľahlivosť. Má to byť dané nižšou cenou elektrickej energie v porovnaní s pohonnými hmotami a menším počtom pohyblivých komponentov pohonu. Lenže, je to naozaj tak? Presne na to sa pozrela britská spotrebiteľská organizácia Which?, ktorá oslovila 48 000 motoristov, vlastniacich spolu 57 000 áut so všetkými druhmi pohonu. Podmienkou bolo, aby ich používali najmenej štyri roky.
Čítajte viac TÜV Report 2022: Veľký test spoľahlivosti prináša jedno nemilé prekvapeniePrieskum sledoval počet porúch, počet neúspešných naštartovaní a tiež čas, ktoré autá strávili v servise pri odstránení nedostatkov. Celkový podiel áut s výskytom jednej alebo viacerých porúch v poslednom roku bez ohľadu na druh pohonu bol 22,3 % a celkový podiel áut s neúspešným štartom 4,9 %. Autá tiež strávili v servise priemerne 3,6 dňa. Ak však výsledky rozmeníme na drobné, najhoršie na tom boli práve elektromobily. Poruchy sa u nich objavili v 31,4 % prípadoch a až 8,1 % majiteľov malo tiež aspoň jednu skúsenosť s neúspešným „naštartovaním“.
Menej porúch majú naftové autá (29,1 %), plug-in hybridy (27,5 %) aj benzínové autá (18,6 %). Úplne najspoľahlivejšie sú však klasické hybridy s podielom poruch len 17,3 %. Rovnako najhoršie vychádzajú elektromobily aj v neúspešných „štartoch“, kde je podiel zlyhaní až 8,1 %. Najlepšie v tomto kritériu vychádzajú benzínové autá s podielom 3,5 % pred plug-in hybridmi (5,4 %), hybridmi (5,6 %) a naftovými autami (6,9 %). A treťou ranou pre elektromobily aj najdlhší čas strávený v servise, priemerne 5,1 dňa. Pri všetkých ostatných druhoch pohonu to bolo kratšie.
Poruchovosť áut podľa druhu pohonu
Druh pohonu | Autá s jednou alebo viac poruchami | Jedna alebo viac porúch štartovania | Priemerný čas v servise (dni) |
---|---|---|---|
Všetky pohony | 22,3 % | 4,9 % | 3,6 |
Elektrický pohon | 31,4 % | 8,1 % | 5,1 |
Naftový | 29,1 % | 6,9 % | 3,8 |
Plug-in hybridný | 27,5 % | 5,4 % | 4,2 |
Benzínový | 18,6 % | 3,5 % | 3,0 |
Hybridný | 17,3 % | 5,6 % | 3,9 |
Which? však upozorňuje, že dôvody, prečo elektromobily zlyhávajú, najčastejšie nesúvisia priamo s ich hnacou sústavou. Elektromotory aj trakčné batérie sú spoľahlivé. Problémy sa týkajú najmä softvéru a chronicky 12V batérie, ktorá napája palubné systémy elektromobilov. Ale to nemení nič na tom, že majitelia elektromobilov zažívajú najvyššiu poruchovosť a ich autá strávia najviac času v opravovniach. Najnovšie výsledky len potvrdzujú tie predošlé z minulých rokov.
„Je to naozaj paradox, že elektrické autá, ktoré majú tak málo pohyblivých častí, sú v našom prieskume najviac náchylné na poruchy. Naopak, najspoľahlivejšie sú hybridy, ktoré majú dva systémy pohonu,“ povedal Adrian Porter, expert na autá organizácie Which? Zároveň však upozorňuje, že spoľahlivosť elektromobilu závisí aj od značky. Rozdiely sú dramatické. Najhoršia je z tohto pohľadu podľa Which? americká Tesla, ktorá sa rok čo rok prepadáva nižšie a nižšie v oblasti poruchovosti. A keďže je jednou z najrozšírenejších značiek, kazí celkový priemer.
Čítajte viac TÜV: Spoľahlivosť elektromobilov? Tu sú prvé ‘smutné‘ dáta!Naopak, Kia a jej model e-Niro je nielen najspoľahlivejším elektromobilom, ale aj najspoľahlivejším SUV bez rozdielu pohonu. Problémy s nejakou poruchou malo priemerne len 6,2 % vozidiel a len jedno percento malo problém so štartovaním. Which? predpokladá, že keď do deja zasiahnu nové elektromobily, najmä japonskej proveniencie, napríklad od Toyoty, bude priemerná kvalita elektrických áut v budúcnosti rásť. Možno práve vďaka Toyote sú na tom tak dobre klasické hybridy. Ako vieme, Toyota, povestná spoľahlivosťou, je ich najväčším producentom, vrátane značky Lexus.