Euro NCAP: Toto sú najbezpečnejšie a najmenej bezpečné dodávky

Mestá sú plné dodávok, zvlášť od čias pandémie, ktorá enormne zvýšila záujem o kuriérske služby. Napriek tomu predstavujú väčšie nebezpečenstvo, ako moderné osobné autá. Dôvod? V asistenčných systémoch neskutočne zaostávajú.

23.03.2022 12:00
debata
Euro NCAP preverilo vybavenosť dodávok... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - bezpečnosť dodávok Euro NCAP preverilo vybavenosť dodávok pokročilými bezpečnostnými systémami. Rozdiely boli obrovské.

Euro NCAP sa aj tento rok pozrelo na bezpečnosť dodávok. Snaží sa totiž vyburcovať výrobcov úžitkových áut k inštalácii asistenčných systémov. Má to svoju logiku. Napriek tomu, že počet dodávok v mestách prudko vzrástol, ich bezpečnostné vybavenie zaostáva. To, čo je dnes bežné v mestských kompaktoch, v dodávke buď vôbec nedostanete, alebo len za príplatok. Nehovoríme o airbagoch či zadržiavacích systémoch. Oveľa dôležitejší sú elektronickí pomocníci, ktorí dokážu kolíziám predísť, pretože dodávkové vozidlá sú veľké a ťažké, čo znamená dlhšiu brzdnú dráhu a následne väčšie riziká pri kontakte s autom, chodcom alebo cyklistom.

Len jedna dodávka z devätnástich získala... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - bezpečnosť dodávok Len jedna dodávka z devätnástich získala najvyššie, platinové hodnotenie – Fiat Ducato.

Euro NCAP síce konštatuje, že vybavenie asistenčnými systémami sa postupne zlepšuje, ale toto tempo nestačí. Aktuálne porovnalo 19 modelov dodávok s hmotnosťou do 3,5 tony, ktoré tvoria v Európe prakticky 100 % vozového parku v tejto kategórii. Na zlú úroveň bezpečnosti pritom upozornilo už minulý rok, keď päť modelov označilo ako „nedostatočné“. Tento rok neprešla síce len jedna dodávka, Nissan Interstar, no na druhej strane len jedna jediná získala najvyššie platinové hodnotenie. Štyri mali zlatú, sedem striebornú a šesť bronzovú medailu. Euro NCAP zisťovalo najmä to, či sú vozidlá vybavené systémom autonómnych bŕzd (AEB) na predchádzanie zrážok s autami, chodcami a cyklistami.

Pozrite si výsledky testov dodávok

Euro NCAP - bezpečnosť dodávok Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - bezpečnosť dodávok Euro NCAP - bezpečnosť dodávok

Ďalej sledovalo, či sú vybavené systémom pre udržiavanie v jazdnom prúde, rýchlostným asistentom, ktorý pomáha dodržiavať povolenú rýchlosť, a systémom detekcie únavy vodiča. A rolu hralo aj to, či sú tieto systémy v sériovej výbave, alebo za príplatok. Ukázalo sa, že jedine monitoring únavy je štandardom. Všetky ostatné asistenty sú na zozname príplatkov alebo ich výrobca vôbec neponúka. Tak ako v prípade spomínaného Nissanu. Že sa dá pritom bezpečnosť rýchlo zlepšiť, dokumentuje najlepšie samotný víťaz. Je ním Fiat Ducato. Ešte vlani získalo Ducato iba „bronzové“ hodnotenie, no po modernizácii, ktorá mu priniesla sadu asistentov, zamieril priamo na platinový vrchol s hodnotením 88 %.

Škoda Enyaq iV - Euro NCAP apríl 2021 Čítajte viac Toto sú najbezpečnejšie autá roka 2021. Škoda má dve zlaté!

O to viac prekvapí, že jeho súrodenci – Peugeot Boxer, Citroën Jumper a Opel Movano -, tiež z dielne Stellantisu, nedostali identický balík asistentov. Preto skončili až o tri stupne nižšie s na bronzovej priečke. Dobré, teda „zlaté“ výsledky však dosiahli Ford Transit, VW Transporter, Ford Transit Custom a Mercedes-Benz Vito. „Vidíme sľubné signály, že úžitkové dodávky sú postupne modernizované a získavajú pokročilé bezpečnostné systémy, čím sa zmenšuje priepasť medzi segmentom osobných a úžitkových áut. Vyzerá to teda tak, že výrobcovia začínajú brať bezpečnosť aj v tomto segmente vážnejšie,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #Euro NCAP #asistenčné systémy #dodávky
Články podľa značiek