ADAC: Dojazd elektrických áut pri +14 a –7 °C? Rozdiely sú gigantické

Nemecký autoklub ADAC si dal tú prácu a zmeral spotrebu, a teda aj dojazd piatich elektromobilov pri zásadne odlišných teplotách. Gigantické odchýlky ukazujú, že ani tepelné čerpadlo nemusí byť receptom na úspech.

24.03.2022 05:00
debata (50)
ADAC meral spotrebu elektromobilov v... Foto: ADAC
ADAC - elektromobily v zime ADAC meral spotrebu elektromobilov v laboratórnych podmienkach podľa procedúry WLTP. A to pri dvoch rôznych teplotách. Chlad im veru neprospel.

Nízka teplota je nepriateľom elektromobilov. Dôvod? Batérie neznášajú zimu. Ich optimálne teplotné rozmedzie je medzi 20 až 40 stupňami Celzia. Až v tejto komfortnej zóne dokáže pracovať batéria tak, ako má. Vydať dostatok energie, ale aj sa rýchlo nabíjať. Ak je teplota vyššia alebo nižšia, klesá jej výkon a kapacita. Veď to poznáte z mobilných telefónov. Aj preto sa výrobcovia elektromobilov snažia dostať batériu v chladnom počasí čo najrýchlejšie do optimálnej pracovnej teploty. Lenže to nie je zadarmo. Ak je vonku pod nulou a batéria má 300 alebo 500 kg, jej zahriatie vyžaduje obrovské množstvo energie. No a problémom je, že tá nemôže pochádzať z ničoho iného ako z batérie, ktorá sa snaží zahriať doslova samú seba.

Najvyšší nárast spoteby ukázal v zimnej... Foto: Volkswagen
VW ID.3 - 2019 Najvyšší nárast spoteby ukázal v zimnej prevádzke VW ID.3. Nová aktualizácia softvéru by to mala zlepšiť.
Mercedes-Benz EQS - výroba 2021 Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ môže vojna na Ukrajine zdražiť elektromobily!

Ak k tomu pripočítame energiu, ktorú minieme na vyhriatie podchladeného interiéru, dostáva akumulátor poriadne zabrať. Spotreba energie preto v zime rastie pri elektromobiloch viac ako spotreba klasických áut so spaľovacími motormi. Ale o koľko percent? Tak presne na to sa pozrel nemecký ADAC. Otestoval sedem veľmi rozšírených elektromobilov pri teplote 14 stupňov Celzia a následne –7 stupňov Celzia. Aby vylúčil vonkajšie faktory, test uskutočnil v laboratóriu podľa procedúry WLTP, identickej s tou, ktorá sa používa pri meraní spotreby áut na benzín či naftu. Tá trvá 30 minút a vozidlo počas nej absolvuje 23 virtuálnych kilometrov na meracej stolici.

Zima dá elektromobilu poriadne zabrať

Rozdiely v spotrebe a dojazde boli vskutku gigantické. Pre elektromobily je to o to väčší problém, že kapacita súčasných batérií je aj v optimálnych podmienkach na hrane. Kým však auto so spaľovacím motorom dotankujete za pár minút a ide sa ďalej, elektromobil potrebuje na nabitie aj niekoľko hodín. Najlepšie zo sedmičky testovaných áut dopadol Fiat New 500 (37 kWh), kde bola dodatočná spotreba vyššia „len“ o 35 % a dojazd kratší o 25 % – z 244 na 182 km. Ale pri takom VW ID.3 (77 kWh) sa spotreba počas merania zvýšila až o 99 % a dojazd klesol o 50 % – konkrétne z 324 na 162 km! Pri teplote – 7 oC by teda absolvoval s dvojnásobne väčšou batériou menej kilometrov ako malý Fiat.

Rozdiel v dojazde podľa teploty (procedúra WLTP)

Model +14 oC –7 oC
Fiat New 500 244 km 182 km 25 %
Renault Zoe 351 km 244 km 30 %
Hyundai Kona Electric 215 km 147 km 32 %
Ford Mustang Mach-E 300 km 202 km 33 %
Lexus UX300e 224 km 141 km 37 %
Nissan Leaf e+ 332 km 210 km 37 %
VW ID.3 324 km 162 km 50 %

Pritom má VW ID.3, na rozdiel od elektrickej päťstovky tepelné čerpadlo, ktoré má byť účinným liekom práve na nevýhody elektroáut v zimnej prevádzke. Ako ale uvádza ADAC, tepelné čerpadlo nie je automaticky zárukou dobrého dojazdu. Mali ich aj Nissan Leaf e+ a Renault Zoe a napriek tomu dosiahli horšie výsledky ako malý Talian. K dosiahnutiu čo najnižšej spotreby v zimnej prevádzke vedie optimalizácia celého tepelného manažmentu batérie vrátane softvéru. Dobrým príkladom je práve VW ID.3, ktorý dopláca na to, že na krátkych trasách sa snaží veľmi rýchlo ohriať batériu na prevádzkovú teplotu, čím spotrebuje extrémne veľa energie. Ak sa už ale „vykúri“ jeho spotreba klesá.

Dôležitá je optimalizácia

Preto majitelia ID.3, ale aj jeho deriváty, ako SUV ID.4 už čakajú na aktualizáciu softvéru, ktorá by mala tento problém krátkych studených jázd vyriešiť. VW ID.3 totiž ukázal najväčšiu nadspotebu v zimnej prevádzke aj v iných druhoch testov. Ako napríklad v tradičnom ECO Teste ADAC-u, ktorý sa uskutočňuje na polygóne v Penzingu a ktorý trvá 90 minút. Autá pri ňom absolvujú 100 km. Na tomto okruhu sa merala spotreba pri 0 a 20 stupňoch Celzia. Najväčšiu odchýlku, 30 %, mal práve ID.3, za ktorým nasledovali Renault Zoe a Peugeot e-208 s dodatočnou spotrebou vyššou o 21 %. Zvýšenú spotrebu o 25 až 31 % mali aj elektromobily, ktoré ADAC testuje dlhodobo v bežnej premávke. Napríklad Opel Ampera-e, Renault Zoe a VW e-Up!

Najviac odolný voči chladu je elektrický Fiat... Foto: Fiat
Fiat New 500 3+1 - 2021 Najviac odolný voči chladu je elektrický Fiat new 500. pritom nepoužíva tepelné čerpadlo.
Stellantis Čítajte viac Stellantis predstavil plán totálnej elektrifikácie

Nízka teplota zároveň predlžuje čas nabíjania. Niektorí výrobcovia preto spájajú tepelný manažment batérie s navigáciou. To umožňuje predhriať batériu pred príchodom na zvolenú nabíjaciu stanicu. ADAC však odporúča možnosť manuálnej aktivácie zahrievania v prípade, keď vopred neviete, kde budete nabíjať. A tiež mu z tohto dôvodu v elektromobiloch chýba ukazovateľ aktuálnej teploty batérie, podobný teplomeru chladiacej kvapaliny klasických áut. Aby to ale pre elektromobily nevyznelo zle, ADAC ich v zime chváli najmä pre rýchle vykúrenie, ktoré môžete nastaviť aj vopred. S elektrickým autom tak v zime v podstate nepotrebujete škrabku a vždy si môžete sadnúť do vyhriatej kabíny. Kúriť pritom vedia v zápche, dokonca celé hodiny bez toho, aby sa vybili.

© Autorské práva vyhradené

50 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily #zima #spotreba alektromobilov
Články podľa značiek