Novela cestného zákona: Vyššie pokuty a s ‘béčkom‘ aj za volant 4-tonového auta

Okrem sprísnenia pokút za rýchlosť a telefonovanie za volantom patrí k novinkám aj možnosť šoférovať s vodičským oprávnením skupiny B autá s hmotnosťou cez 4 tony. Ale len niektoré.

07.04.2022 06:00
policia meranie rachlosti radar Foto: ,
Sankcie za opakované výrazné prekročenie rýchlosti sa podstatne sprísnia.
debata (43)

Prísnejšie sankcie čakajú vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť, a to v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac. Takéto prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.

Prísnejšie na cestných pirátov

Znamená to, že sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, kedy sa už vodič musí podrobiť opatreniam ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšaniu odbornej spôsobilosti či preskúmaniu zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.

Arogantní vodiči, pre ktorých 800-eurová pokuta predstavuje nanajvýš drobnú nepríjemnosť sa doteraz spoliehali, že môžu jazdiť ako chcú, prinajhoršom zaplatia uvedenú sumu. Doteraz totiž platila pri takomto priestupku platilo jeho povinné prednostné prejednanie v blokovom konaní. To sa ruší a priestupok sa bude môcť riešiť aj v riadnom správnom konaní, kde sú už vyššie sankcie a predovšetkým v ňom možno uložiť zákazu činnosti, teda dotyčný cestný pirát môže prísť o „vodičák“.

Takýto postup bude možný vtedy, keď vodič aspoň tretíkrát prekročí rýchlosť počas 12 mesiacov (v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac). Pre porovnanie: kým v blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom konaní je to od 500 do 1 000 eur. Samotná výška pokuty sa v novele nemení.

mobil, auto, telefonovanie za volantom Čítajte viac Briti zakázali šoférom ‘chytať‘ mobil pri šoférovaní. Pokuty sú veľké

Z nášho pohľadu mohla byť horná hranica posunutá podstatne vyššie. Vieme si napríklad predstaviť, že pri druhom závažnom prekročení rýchlosti v priebehu roku dotyčný dostane dvojnásobok maxima (1 600 eur) a pri treťom dvojnásobok druhej pokuty (teda 3 200 eur) a automaticky príde na určitý čas o vodičské oprávnenie. Prekročenie rýchlosti v obci o 50 a viac kilometrov sa totiž nedá vysvetliť tým, že „mi trochu ušla noha na plyne“, ale je to vedomé jednanie, ohrozujúce ostatných. A ak ho nieto v priebehu roka zopakuje minimálne trikrát, nepatrí na cesty.

Pozor na telefonovanie

Ale späť k vládou schválenej novele – medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa po novom zaradí aj držanie a obsluhovanie telefónu a obdobných zariadení bez systému „voľné ruky“ počas vedenia vozidla.

Zvýšia sa horné sankcie pokút v blokovom (zo 100 ma 150 eur) i riadnom správnom konaní (z 200 na 300 eur). Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.

Celkom sme zvedaví, kam sa v tomto prípade zaradí napríklad telefonovanie cez smart hodinky. Z nášho pohľadu je to v podstate alternatíva hands-free, takže by to nemalo byť sankciovateľné. „Ruku do ohňa“ za túto interpretáciu však nedáme.

Zníženie minimálneho veku

VIDEO: Obáva sa minister vnútra nehodovosti v súvislosti so znížením veku pre získanie vodičského oprávnenia skupiny C
Video

V súlade s európskou smernicou sa umožní udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel nákladnej a osobnej dopravy v nižšom veku, ako je v súčasnosti. Podmienkou bude absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie. Pri skupinách C a CE (väčšie nákladné autá a kamióny) sa navrhuje znížiť minimálny vek z 21 na 18 rokov a pri vozidlách skupín D a DE (autobusy) z 24 na 21 rokov.

Fajčenie za volantom Čítajte viac Nemci chcú zakázať fajčenie v aute. Pokuta bude astronomická

Držitelia vodičského oprávnenia skupiny D a DE so zrýchlenou základnou kvalifikáciou budú do dovŕšenia veku 23 rokov oprávnení len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na linke, ktorá nepresahuje 50 km.

A aby sme nezabudli ešte na jednu dôležitú zmenu, o ktorej sa hovorí menej: vodičské oprávnenie skupiny B bude oprávňovať jeho držiteľa viesť aj motorové vozidlá do 4,25 tony (doteraz to bolo do 3,5 tony) s pohonom na alternatívne palivá. Tým sa zohľadňuje vyššia hmotnosť elektromobilov, daná zabudovaním batérií.

Všetky uvedené sankcie a novinky prešli schválením vo vláde, no neznamená to, že už sú v platnosti. Cestný zákon totiž ešte čaká prejednanie v parlamente, kde môžu byť niektoré z vyššie uvedených zmien ešte modifikované, aj keď to v prípade tohto zákona príliš nepredpokladáme.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #cestný zákon #novela cestného zákona #vodičské oprávnenie #vyššie pokuty #správne konanie
Články podľa značiek