
Niekedy trvá tankovanie len chvíľočku a niekedy sa tento jednoduchý proces skomplikuje. Počas plnenia paliva dochádza k častému vypínaniu tankovacej pištole. Akoby vás chcela upozorniť, že máte už plnú nádrž a môže dôjsť k rozliatiu benzínu alebo nafty. Lenže vaša nádrž je takmer prázdna. Ako je to možné? Pozrel sa na to odborník Bent Thomas zo spoločnosti UST Training. Ten hneď v úvode upokojuje, že problém nebude na strane vášho auta, i keď netvrdí, že s autom to nesúvisí.
Dôvod vidí v tom, že kým samotný prívod paliva do nádrže cez obyčajné hrdlo a potrubie sa za posledné desiatky rokov príliš nezmenil, technológia tankovacích stojanov prešla doslova revolúciou. Hlavne v oblasti bezpečnosti. Tankovacia pištoľ je totiž potenciálnym plameňometom. Stačí na to jediná iskra. Preto sa netreba čudovať, že výrobcovia tankovacích stojanov sú čoraz opatrnejší a prišli so systémami, ktoré bránia únikom. Práve bezpečnosť môže byť potom zdrojom vašich problémov.

Každá moderná tankovacia pištoľ je vybavená senzorom, ktorý môže okamžite zastaviť prívod paliva bez vášho rpičinenia. Nejde o žiadnu zložitú elektroniku. V hrdle tankovacej pištole sa nachádza ešte jeden vzduchový kanál, akási malá trubička s membránovým ventilom. Pokiaľ cez ňu prúdi vzduch, je všetko v poriadku a ventil je otvorený. Ak však v hrdle vašej nádrže stúpne palivo a otvor sa zapchá, podtlak okamžite vypne hlavný ventil.

Ak sa však pištoľ vypína, aj keď nie je vaša nádrž zďaleka plná, znamená to, že čosi blokuje malý otvor a bráni prúdeniu vzduchu cez potrubie. Thomas vysvetľuje, že stať sa to môže vtedy, keď má pištoľ príliš silný prietok pohonných hmôt a to nestíha pretiecť cez hrdlo do nádrže. Najmä pri menších autách, ktoré majú krátke potrubie. Podľa Thomasa pomôže jemnejšie stlačenie „spúšte“ palivovej pištole, aby sa znížil tlak prúdiaceho paliva, alebo aj zmena uhla tankovacej pištole, aby mal malý otvor väčšiu šancu nasať vzduch.

Ak nič z toho nefunguje, máte skúsiť inú čerpaciu stanicu, ktorá má nižší tankovací tlak. Mimochodom, ten sa pohybuje v rozmedzí od dvoch do troch barov. Stretnúť sa však môžete aj s celkom opačným problémom. A to s tým, že tankovací stojan má veľmi nízky prietok paliva, čo tankovanie predlžuje. Aj tu je dôvodom bezpečnosť. Málokedy za tým totiž stojí upchatý palivový filter stojana. Ten by mali čerpacie stanice pravidelne meniť. Skôr ide o detektor úniku paliva, ktorý porovnáva prietok paliva medzi nádržou a stojanom. Ak zistí nezrovnalosť, prietok zníži.
Problém môže nastať aj v chladnom počasí, najmä ráno, keď sa čerpacia stanica ešte len „prebúdza“ k životu. Spočiatku môže stuhnuté čerpadlo pracovať pomaly. Na značkových čerpacích staniciach sa to však nestáva. Väčšinou ide podľa Thomasa o malé pumpy. Radí, že ak sa s javom pomalého tankovania stretnete, mali by ste na to upozorniť obsluhu. Problémom môže byť naozaj zanedbaná údržba. Napríklad spomínaný kalmi upchatý filter. Ak máte na nejakej „pumpe“ takúto skúsenosť viackrát, zvoľte inú čerpaciu stanicu.