ADAC: Ktoré pneumatiky sú ‘najšpinavšie‘? Zväčša tie najdrahšie

Nemecký autoklub ADAC sa zameral v najnovšom teste na doteraz celkom prehliadaný parameter pneumatík – produkciu mikročastíc. Tá súvisí s opotrebením.

12.04.2022 06:00
debata (5)
Opotrebenie pneumatík je zdrojom nebezpečných... Foto: Emissions Analytics
Pneumatiky - pevné častice Opotrebenie pneumatík je zdrojom nebezpečných mikroplastov. Ročne ich majú pneumatiky na svedomí neuveriteľných 500 000 ton.

To, že pneumatiky sú zdrojom mikročastíc, ktoré môžeme nazvať mikroplastmi, je známe už dávno. No doteraz sa táto skutočnosť akosi prehliadala. Hovorilo o opotrebení, a teda o životnosti pneumatík – skôr ako o spotrebiteľskom a nie ekologickom parametri. Teraz sa ale nemecký ADAC, ktorý dlhé roky zverejňuje podrobné testy pneumatík, pozrel na výrobcov „gúm“ a ich produktov práve z tohto hľadiska. Nejde totiž o maličkosť. Štúdie hovoria, že pneumatiky sú v EÚ zdrojom 500 000 ton mikroplastov ročne, čo je ich celá tretina, ktorá sa dostáva do životného prostredia.

Opotrebenie sú vlastne častice

Tieto častice v podobe gumených granúl nie sú také nebezpečné ako menšie s priemerom pod 2,5 mikrometra, pretože sa nedostávajú do pľúc, no „nevinné“ rozhodne nie sú. Z ciest totiž putujú do kanalizácie a odtiaľ do riek a morí alebo ostávajú v pôde. Tieto častice vznikajú oderom pneumatík, a to je presne to, čo sleduje ADAC ako jedno z kritérií pri testoch plášťov, pretože tento faktor súvisí so životnosťou. Autoklub meria opotrebenie na základe laboratórnych, ale aj cestných skúšok, ktoré zodpovedajú 15 000 najazdeným kilometrom, teda asi ročnému priemeru európskych vodičov.

Hviezdou medzi značkami je z pohľadu ekológie... Foto: Michelin
Michelin Pilot Sport 5 - 2022 Hviezdou medzi značkami je z pohľadu ekológie Michelin. Jeho pneumatiky produkujú priemerne len 90 gramov mikroplastov na 1 000 km, pritom majú výborné jazdné vlastnosti.

Premeniť opotrebenie na parametre mikročastíc nie už je potom problémom. Stačí totiž odmerať hmotnosť pneumatiky, keď je nová, s jej hmotnosťou po absolvovaní testu. Rozdiel je presne to, čo z pneumatiky ubudlo a premenilo sa na mikročastice. ADAC vychádzal zo všetkých svojich testov letných, zimných aj celoročných pneumatík, ktoré uskutočnil od roku 2019. Táto vzorka pokryla absolútnu väčšinu európskej ponuky pneumatík, a to vo viacerých testovaných rozmeroch. Výsledky sú zaujímavé. Priemerne vyprodukujú pneumatiky 120 gramov mikroplastov na 1 000 km. No, samozrejme, sú tu veľké rozdiely.

Pirelli je postrachom ekológie. Jeho pneumatiky... Foto: SITA/AP, Pirelli
Pirelli P Zero Pirelli je postrachom ekológie. Jeho pneumatiky uvoľnia do ovzdušia priemerne až 134 gramov mikroplastov na 1 000 km. Prednosť dostali výkonové charakteristiky.

Ukázalo sa však, že letný, zimný či celoročný dezén, nemá veľký vplyv na produkciu mikročastích. Väčším zdrojom sú síce zimné plášte, ale odchýlky sú zanedbateľné. Omnoho viac záleží na značke. V každom rozmere boli totiž pneumatiky, ktoré mali menej ako 100 gramov mikroplastov na 1 000 km. Hviezdou je v tomto smere Michelin, ktorý sa ako jeden z prvých začal venovať tejto ekologickej problematike. Väčšinou totiž výrobcovia zdôrazňovali len výkonnostné parametre. Tie „zelené“ ostávali bokom. Priemer Michelinu je dokonca len 90 gramov mikroplastov. Nasledoval Vredestein (100 g) a Goodyear (109 g).

Lacnejšie značky bývajú „čistejšie“

Všetci ostatní výrobcovia ponúkajú pneumatiky, ktoré možno považovať za také, ktoré zaťažujú životné prostredie mikroplastmi nadmerne. Úplne najhoršie sú na tom značky Continental, mimochodom, častý víťaz testov, Maxxis, Bridgestone, Nokian a Pirelli. Tie produkujú od 126 do 134 gramov mikročastíc na 1 000 km. Máme tu teda hneď tri prémiové značky, ktoré si z mikroplastov nerobia ťažkú hlavu, zvlášť Pirelli, ktoré ekológiu obetovalo na oltár výkonu. Oveľa lepšie sú na tom niektoré lacnejšie „podznačky“. Napríklad Sava alebo Dunlop, ktoré patria pod Goodyear. Čím je to dané?

ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac ADAC: Test letných gúm pre ‘Octaviu‘ nemá porazených. Rozdiely sú ale veľké

Lacnejšie značky sa zameriavajú na menej solventnú klientelu. Tá oceňuje okrem samotnej ceny dlhú životnosť, ktorá je ďalším výhodným ekonomickým kritériom. Lenže pneumatiky sú alchýmiou. Ak majú dlhú životnosť, väčšinou sú len priemerné v iných kritériách, napríklad majú horšiu stabilitu, dlhšiu brzdnú dráhu a menšiu odolnosť proti akvaplaningu. Jednoducho – niečo za niečo. Práve Michelin Vredestein a Goodyer ale ukazujú, že zladiť dlhovekosť a kvalitu je možné. Lenže zväčša práve táto ponuka patrí k najdrahším. Lacnú pneumatiku, ktorá je dobrá v cestných aj ekologických kritériách, jednoducho nedostanete.

ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý veľký test letných ‘gúm‘. Najslabšia je zo Slovenska!

Neplatí však priama úmera, že pneumatika s veľkou produkciou oderových častíc musí mať nutne aj najvyššie opotrebenie. Je to dané tým, že aj pneumatika s výraznejším opotrebením môže mať dlhú životnosť vďaka hlbšiemu dezénu.

Rebríček značiek pneumatík podľa produkcie mikročastíc na 1 000 km

Graf vyjadruje, koľko gramov mikročastíc sa... Foto: SITA/AP, ADAC
ADAC - produkcia mikročastíc z pneumatík Graf vyjadruje, koľko gramov mikročastíc sa priemerne uvoľní z pneumatík po 1 000 km.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #ADAC #opotrebenie #mikročastice
Články podľa značiek