Britská poisťovňa Warranty Direct ponúka poistenie vozidiel proti poruchám, ktoré vzniknú na vozidle po tom, čo vyprší garancia výrobcu. Ide teda o akúsi predĺženú záruku, ktorá ale už nejde na konto automobilky. Pre tých, ktorí sa poistia to má veľké výhody. Prípadné opravy s ktorými nepočítali, uhradí totiž poisťovňa. A nemusí ísť práve o drobné. Najmä ak sa bavíme o opravách motorov. Práve tie vedia z účtu majiteľov vytiahnuť najviac prostriedkov. Asi by ste radšej častejšie menili žiarovky ako raz hlavu valcov. Motor je totiž najzložitejšou a zároveň aj najdrahšou súčasťou áut.
Pochopiteľne, aby bola poisťovňa Warranty Direct v čiernych číslach, vedie si podrobné štatistiky o poruchách a nákladoch na opravy jednotlivých značiek a typov áut. Takže má omnoho relevantnejšie dáta, než aké poskytujú napríklad štatistiky spoľahlivosti TUV Report alebo prieskum J.D. Power. Jednoducho, vždy vie za čo platí a podľa toho určuje výšku poistného. Majitelia vozidiel môžu uzavrieť takúto poistnú zmluvu na nečakané poruchy pri autách, ktoré nemajú najazdených viac ako 160 000 km. Poistenie potom kryje auto až do maximálne 210 000 kilometrov.
Najlepší je Renault
Vek vozidla nie je rozhodujúci. Priemerne však majú poistené vozidlá na „tachometri“ necelých 80 000 km a vek šesť rokov. Aby boli výsledky objektívne, v štatistike spoľahlivosti uvádza Warranty Direct len modely a značky, kde je minimálny počet poistených kusov aspoň 50. V tohtoročnej štatistike figuruje celkom 40 značiek, teda prakticky všetky. Chýbajú len málo frekventované superšporty, ako Ferrari či Lamborghini. Čo je pre nás dobré, značky vo Veľkej Británii sa nelíšia od tých kontinentálnych. Tentoraz nás ale nezaujíma celková spoľahlivosť vozidiel, ale len poruchovosť ich motorov, ktorá je daná percentuálne.
Ľudovo povedané, indexu poruchovosti vyjadruje pravdepodobnosť s akou budete mať pri danej značke problém s motorom. Čím je percento nižšie, tým je pozícia značky v rebríčku vyššia, tým kvalitnejšie motory vyrába a tým menšie je riziko, že sa stanete obeťou nákladných opráv. Spomeňme, že sledované poruchy sa netýkajú elektroniky motorov ale iba ich mechanických častí. Spadajú sem bloky motora, hlavy valcov, rozvody, kľukový mechanizmus, chladiče či turbodúchadlá. Teda to najdrahšie v prípade servisu. Výsledky sú naozaj zaujímavé.
Rúcajú totiž mýty o tom, že francúzske, talianske alebo dokonca britské automobilky vyrábajú zlé a poruchové motory. Alebo, že Japonci a Nemci sú najlepší. Na vrchole sa totiž umiestnil Renault. Možno nevyrába najspoľahlivejšie autá, čo dokladujú dáta z TUV Reportu, ale motory rozhodne áno. Ich index poruchovosti je len 10,26 %. A aj na ďalších priečkach nájdeme značky, ktoré v nás veľkú dôveru, ak sa na nepozrieme komplexne, nevyvolávajú. Nasledujú totiž Chrysler a Chevrolet pred prémiovými a hriešne drahými Bentleymi a Maserati. Až za nimi sa nachádzajú výrobcovia, ktorých pozícia predsa len viac ladí s ich povesťou.
Nemecká prémia prepadla
Skvelé motory má totiž aj Volvo, Lexus, Nissan (používa aj motory Renault) a Suzuki. Japonci sa teda celkom nestratili, hoci takú Toyotu (14.) nájdeme až za Fiatom. Nepochlapila sa ani Mazda (21.), Honda (23.) a už vôbec nie Mitsubishi (33.), ktoré je temer na chvoste rebríčka. A kde sú nemecké značky? Tak tú najlepšiu nájdeme až na 15. priečke. Je ňou Mercedes-Benz. Porsche, inak synonymum kvality, padlo až na 22. miesto, hlboko za Fiat. Z koncernu VW je na tom najlepšie Škoda, lenže je až na pozícii s číslom 26. Stále je na tom však lepšie ako VW (30.), Seat (38.) a najmä Audi (39.), za ktorým nasleduje už len Daihatsu (40).
Zdá sa teda, že koncernové modely stále doplácajú na staršie problémové motory TSI. BMW sa ale nemá tiež čo oslavovať. Skôr naopak, skončilo na priečke 36, medzi úplne najhoršími. Takže prémiové neznamená aj kvalitné. Možno je to daň za zložitú technológiu, s ktorou prichádzajú prémiové značky ako prvé. To by sa ale musel v poslednej štvrtine nachádzať aj Lexus, lenže ten s kvalitou problémy nemá. Niekto to proste vie. Zaujímavý je tiež pohľad na kórejské značky Hyundai a Kia. Hoci tvoria jediný koncern, Hyundai (16.) je na tom so spoľahlivosťou motorov výrazne lepšie ako Kia (31.). Podobne je to s koncernom PSA kde Citroën (18.) poráža sesterský Peugeot (25.) o sedem priečok.