
Bojovať s rekordnými cenami palív môžete rôznym spôsobom. Asi najefektívnejšie je nechať auto doma a použiť verejnú dopravu. V čase pandémie si ale ľudia zvykli jazdiť kvôli strachu z nákazy svojím autom častejšie, ako predtým. Čo s tým? Jednou z možností je používať auto s nízkou spotrebou paliva. A hoci politici rozpútali kampaň proti dieslom a všemožne podporujú drahé elektromobily či plug-in hybridy, naftové autá ostávajú vďaka vysokej účinnosti tými najúspornejšími. Jazdiť za menej litrov, znamená ušetriť. Zvlášť dnes. Nemecký ADAC sa tak pozrel na priemernú spotrebu naftových modelov v štyroch kategóriách – od malých áut cez nižšiu strednú triedu a strednú triedu až po tie luxusné.

Do rebríčka zaradil len tie modely, ktorých výrobcovia udávajú normovanú spotrebu podľa novšieho a realistickejšieho cyklu WLTP. V tejto súvislosti bol nemecký autoklub prekvapený, že aj po takom dlhom čase mnoho automobiliek vo svojich brožúrach stále používa dáta o spotrebe podľa staršej normy NEDC, kde sa nožnice medzi laboratórnou spotrebou a tou na ceste roztvorili aj na viac ako 40 %. Samozrejme, ani nová norma nie je bez chýb, ale v cykle je zarátané aj meranie v premávke, a ako vieme, pri naftových modeloch nie sú odchýlky dramatické. Aj preto ADAC vyradil zo zoznamu plug-in hybridy, ktoré vďaka batériám a krátkemu elektrickému dojazdu klamú, len sa tak práši.

Ako to teda dopadlo? Máme tu 40 skutočných abstinentov – desať v každej triede. Aj bez ohľadu na ich veľkosť sa ani v jednom prípade priemerná spotreba nedostala cez 5,5 litra nafty na 100 km. Medzi malými modelmi sú víťazmi naftový Peugeot 208 a Opel Corsa, ktoré vystačia so štyrmi litrami, mimochodom, autá z dielne Stellantisu. Spoločnosť im robí aj Renault Clio, ktorý si vypýta len o deci viac. Nižšej strednej triede, teda populárnym kompaktom, vládne Audi A3, Ford Focus a Peugeot 308. V strednej triede je neporaziteľná Škoda Octavia so spotrebou 4,1 litra, úspornejšia ako BMW 318d či Mercedes-Benz C 200d. Ak by ADAC zaradil Octaviu do nižšej strednej triedy, kam podľa správnosti patrí, bola by víťazom aj tam.

Tam ale česká automobilka neskončila. Na špičke úspornosti medzi luxusnými autami sa totiž stal kráľom Superb so spotrebou len 4,7 litra nafty pred BMW 520d a Mercedesom-Benz E 220d. To všetko sú úžasné čísla, ktoré len potvrdzujú nezastupiteľnosť naftových motorov. Predpokladáme, že aj keby sa rebríček neobmedzil na druh pohonu, boli by naftové autá z hľadiska úpornosti stále na čele. O to ťažšie sa dá pochopiť, prečo ich politici odsunuli na vedľajšiu koľaj. Elektrifikované benzínové modely a hybridy sa im síce priblížili, ale sú drahšie. O plug-in hybridoch s rozprávkovými údajmi o spotrebe nehovoriac. Z rebríčka ADAC-u však vyplýva ešte jedno poznanie. Nenájdete tu ani jedno SUV. Tieto autá sú už z podstaty ťažšie a majú väčší odpor vzduchu. Rozhodnite sa preto radšej pre klasické kombi.
Najúspornejšie malé autá

Model | Výkon (kW) | Cena (€) | Spotreba WLTP (l/100 km) | CO2 (g/km) | Náklady na km (v centoch) |
---|---|---|---|---|---|
1. Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 Active | 75 | 21 550 | 4,0 | 106 | 43,9 |
2. Opel Corsa 1.5 Diesel Elegance | 75 | 23 730 | 4,0 | 106 | 47,4 |
3. Renault Clio BLUE dCi 100 Evolution | 74 | 22 650 | 4,1 | 109 | 46,1 |
4. Citroën C3 BlueHDi 100 S&S Feel | 75 | 21 340 | 4,2 | 111 | 44,2 |
5. Opel Mokka 1.5 Diesel Business Elegance | 81 | 27 435 | 4,4 | 116 | 50,4 |
6. Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 100 Active | 81 | 27 550 | 4,4 | 116 | 50,4 |
7. DS 3 Crossback BlueHDi 110 | 81 | 28 140 | 4,5 | 118 | 52,9 |
8. Opel Crossland 1.5 Diesel Elegance | 81 | 26 700 | 4,6 | 120 | 51,0 |
9. Citroën C3 Aircross BlueHDi 110 S&S Feel | 81 | 23 240 | 4,6 | 121 | 46,4 |
10. Fiat Fiorino Kombi 1.3 Multijet 16v | 59 | 19 933 | 5,0 | 130 | 46,1 |
Poznámka: V nákladoch na kilometer započítal ADAC aj náklady na servis a poistenie počas prvých 15 000 km.