Bruselské bezpečnostné konzorcium Euro NCAP prichádza s výsledkami ďalšieho kola nárazových testov. Nedialo sa v ňom nič dramatické, ako prednedávnom, keď sa nová Dacia Jogger zmohla len na jednu jedinú bezpečnostnú hviezdičku. Ale bez zaváhania sa to nezaobišlo. So stratou jednej hviezdičky totiž zo šiestich áut odišli hneď dve. Hovoríme o súrodencoch Peugeot 308 a novom Ople Astra, teda modeloch postavených na platforme EMP2 koncernu Stellantis. Problém im robil ofsetový aj nárazový test s úplným prekrytím, kde dvojičky ukázali len hraničnú ochranu pred poranením hrudníka.
Komisári Euro NCAP Oplu a Peugeotu tiež vyčítali absenciu stredového airbagu, teda bezpečnostného vankúša medzi vodičom a spolujazdcom, ktorý sa pomaly stáva bežnou súčasťou moderných áut. A hoci Astra aj 308 obsahujú veľa asistenčných systémov na predchádzanie kolíziám, niektoré im chýbajú. Takže v tomto kritériu získali 65, respektíve 66 %, najmenej zo šiestich testovaných noviniek. To boli ďalšie zbytočné bodové straty. Navyše, slabé hodnotenie asistenčných systémov sa premieta aj do výsledku ochrany dospelých a chodcov. Bola to chyba, ktorej sa zvyšné štyri modely nedopustili.
Pozrite si výsledky májového kola Euro NCAP
Elektrická Kia EV6, mimochodom úradujúce európske auto roka 2022, Mercedes-Benz C, elektrické Volvo C40 Recharge aj MPV VW Multivan si z testov odniesli po päť hviezdičiek. Ich hodnotenie asistenčných systémov bolo cez 80 %, v prípade Volva dokonca až 89 %. Takže aj výsledky ochrany dospelých dopadli excelentne so skóre nad 90 %. Najväčší rozdiel vykázala štvorica päťhviezdičkových modelov v ochrane chodcov, kde Mercedes-Benz výrazne dominoval hodnotením 80 % vďaka aktívnej kapote. Mercedes-Benz C však zapôsobil aj z dôvodu ponuky technológie Car-to-X, teda vzájomnej komunikácie vozidiel, ktorá umožňuje odovzdávať varovania o rizikách cestnej premávky.
Uvidíme, či koncern Stellantis doplní svoje ambiciózne novinky stredovým airbagom a niektorými asistenčnými systémami, hoci aj štvorhviezdičkové skóre je veľmi dobrým hodnotením. V budúcnosti sa však budú kritériá v tejto oblasti sprísňovať. Euro NCAP totiž tvrdí, že predchádzanie nehodám je najefektívnejšou ochranou. „Vyhýbanie sa zrážke je rovnako dôležité ako ochrana počas nárazu. Výhody toho, že sa jednoducho nedostanete do kolízie, sú nespochybniteľné. Takže v nasledujúcich rokoch budeme klásť stále väčší dôraz na preventívne systémy a niektorí výrobcovia budú musieť pokračovať v zlepšovaní na tomto poli, ak nechcú zaostať za konkurenciou,“ povedal Michiel van Ratingen, šéf Euro NCAP.