Aktuálne viacerými slovenskými médiami prebehla správa o pripravovanom povinnom poistení (PZP) pre elektrokolobežky. Ide o staršiu informáciu, ktorá aktuálne opäť prebehla médiami v súvislosti s marketingovými aktivitami niektorých poisťovní. Viac sme o nej písali približne pred rokom v tomto článku:
Čítajte viac Povinné poistenie pre elektrokolobežky? Europoslanci tvrdia, že áno!Pripomeňme stručne, čo je podstatou. Európskej komisii ide o to, aby sa obete nehôd spôsobených kolobežkármi dočkali v každom prípade nejakej finančnej kompenzácie, preto bude pre takéto stroje zavedené povinné poistenie, kryjúce škody, spôsobené druhej strane, teda vlastne klasické PZP.
Otázkou však bolo, na koho by sa malo vzťahovať. Pôvodný návrh Európskej komisie bol pomerne nekompromisný a vzťahoval sa prakticky na všetko, čo môže po cestách jazdiť s využitím nejakého druhu motorizovaného pohonu, teda napríklad aj na elektrické bicykle alebo malé záhradné traktory.
Revidovaná smernica bola Európskym parlamentom schválená koncom októbra minulého roku. Lobistické tlaky medzičasom zafungovali, takže takéto povinné poistenie by sa malo zaviesť pre „ťažké a rýchle“ kolobežky a samohybné stroje na štýl segwayov, elektrobicykle boli z tejto povinnosti vyňaté. „Rýchle“ pritom znamená elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou nad 25 km/h alebo s maximálnou rýchlosťou nad 14 km/h v prípade, ak ich hmotnosť presiahne 25 kg.
Čítajte viac Toto je 8 pravidiel, o ktorých kolobežkári často ani netušia. Vodiči sú "na prášky"Tie budú musieť byť po schválení smernice povinne poistené, na elektrobicykle a záhradnú technika sa táto povinnosť nevzťahuje. To však neznamená, že jednotlivé členské štáty EÚ nebudú môcť ísť nad jej rámec a požadovať v rámci jej zavedenia do vlastnej legislatívny aj povinné poistenie elektrobicyklov. Touto cestou idú napríklad Nemci alebo Francúzi. Platí prirodzene aj opak: členské štáty môžu vylúčiť z povinnosti mať uzatvorené PZP množstvo iných „necestných“ vozidiel, ako sú záhradné traktory, golfové vozíky alebo vysokozdvižné vozíky.
Situácia však nie je akútna, keďže v Únii všetko trvá dlho. Schválenú smernicu ešte musí potvrdiť Európska rada. Následne budú mať všetky štáty približne dva roky na to, aby ju zaviedli do vlastnej lokálnej legislatívy. Platiť by mala začať od januára 2024.