Prísnym testom bezpečnosti, ovládania a ergonómie podrobil dTest s ADAC-om celkom 20 nových detských autosedačiek pre najmenšie deti, batoľatá, predškolákov aj školákov. Niektoré sedačky sa testovali s isofixovou základňou aj bez nej. Veľa výrobkov získalo dobré hodnotenie, no našli sa aj hriešnici. Jedna „rastúca“ sedačka sklamala pri čelnom náraze, iná pre zmenu úplne zlyhala v bočnom crashteste. A jeden výrobok nemôže dTest odporučiť kvôli obsahu škodlivých látok v čalúnení.
Čítajte viac ADAC: Test detských sedačiek nemá jasného víťaza. Niektoré však pohoreliTestovacia procedúra sa už tretí rok nezmenila, výsledky sú preto úplne porovnateľné s výrobkami, ktoré boli testované v priebehu rokov 2020 a 2021. Najdôležitejšia séria skúšok sa zamerala na ochranu dieťaťa. Svoju úlohu zohrala jednoduchosť ovládania, predovšetkým inštalácia autosedačky, a tiež ergonómia. Ani tentoraz dTest nezabudol na chemický rozbor poťahov zádržných systémov.
Najmenší sú v bezpečí
Kategóriu sedačiek pre deti do jedného roku reprezentovali dva modely – Maxi-Cosi CabrioFix i-Size vo verzii bez základne aj so základňou CabrioFix i-Size a model Graco Snugessentials so základňou Isofamily i-Size Base. Výsledky bezpečnostných skúšok zanechali dobrý dojem. Celkovo najvyššie známky si odniesla sedačka Maxi-Cosi bez základne. Ochrana detí pri čelnom aj bočnom náraze bola vyhodnotená ako veľmi dobrá. Vzhľadom na priaznivú cenu a slušné výsledky vo zvyšku skúšok pôjde zrejme o vyhľadávanú voľbu mnohých rodičov.
Veľmi dobrú súhrnnú známku za bezpečnosť dostala sedačka Maxi-Cosi aj po zapojení do isofixovej základne. Toto jednoduché riešenie sa prejavilo v zlepšených známkach za inštaláciu a za nízke riziko chybnej montáže. Graco Snugessentials je porovnateľná svojou kvalitou s Maxi-Cosi do veľkej miery. Počítajte však s tým, že je o trochu ťažšia a zaberie vo vozidle viac miesta. Ani v skupine sedačiek určených deťom od narodenia zhruba do roka a pol dTest nenašiel výraznejšie nedostatky.
Všetky sedačky dostali celkové dobré známky. O čosi lepšia bola sedačka Cybex Aton B2 i-Size so základňou base One. Nepomýlite sa však ani v prípade, keď sa rozhodnete pre sedačku Nuna Pipa Next so základňou Base Next, alebo Recaro Avan so základňou Avan/Kio base. Rozdiely medzi spomínanou trojicou nie sú veľké. V prípade Recaro si však dávajte pozor pri pútaní sedačky bez základne – časť dobrovoľníkov sa v teste dopúšťala bežných chýb, ako je zlý smer vedenia bezpečnostného pásu.
Sedačku Lionelo zradila chémia
Už-už to vyzeralo, že aj kategória takzvaných rastúcich sedačiek pre deti od narodenia do štyroch rokov veku, asi do výšky vzrastu 105 cm, bude bezproblémová. Nárazové skúšky totiž prebehli bez problémov, udeľovali sa len samé dobré známky, v jednom prípade dokonca aj veľmi dobrá známka. Ovládanie však skončilo skôr priemerne. A to z dôvodu zvýšeného rizika chybnej inštalácie, napríklad pre riziko, že rodičia sedačku príliš skoro umiestnia v smere jazdy, a pre trochu ťažšie pútanie dieťaťa. Spomínané nedostatky sa týkajú modelov Nuna Todl Next so základňou Base Next, Graco Turn2Me, Joie Spin 360 a Lionelo Antoon RWF.
Pri poslednej sedačke Lionelo sa ale ukázal ešte jeden problém – chemický rozbor totiž objavil škodlivú látku. V jej poťahu boli identifikované spomaľovače horenia TCPP a TDCP, ktoré sa považujú za potenciálne karcinogénne. Ich vysoký obsah vyústil do nedostatočnej známky za nežiaduce látky. To ovplyvnilo aj celkové hodnotenie, ktoré sa skončilo známkou – nedostatočná. ADAC a dTest tvrdí, že je to zbytočná chyba, pretože nebyť tejto „chémie“, autosedačka Lionelo by získala aspoň uspokojivú súhrnnú známku.
Bezpečnostní hriešnici aj víťaz
Ešte väčšie problémy ako zdraviu škodlivé látky v poťahu predstavujú konštrukčné chyby, ktoré sa prejavujú zníženou bezpečnosťou v prípade nehody. ADAC a dTest našiel v skupine testovaných autosedačiek dvoch hriešnikov – sedačku Joie i-Spin Grow a Kinderkraft Comfort Up. Sedačka Joie i-Spin Grow je rastúcou sedačkou pre deti od narodenia do približne šiestich rokov veku a zhruba do jedného metra vzrastu dieťaťa, ktorá sa inštaluje proti smeru jazdy a pripevňuje isofixom a popruhom top tether. Pri protismernej inštalácii však dTest zistil pomerne vysoké sily pôsobiace na testovaciu figurínu.
Problémy tiež predstavoval fakt, že pri čelnom náraze hrozil kontakt hlavy s predným sedadlom vozidla. V dôsledku toho skúška čelnej zrážky dopadla iba dostatočne. Žiadna sláva to ale nebola ani po stránke ovládania. Z dôvodu vysokej hmotnosti a pomerne ťažkopádneho pripevnenie sedačky bola inštalácia len dostatočná. Vzhľadom na menší priestor pre nohy väčších detí pri inštalácii sedačky proti smeru jazdy zasa hrozí, že ju používatelia príliš skoro otočia v smere jazdy. Výsledkom bola ďalšia dostatočná.
Pozor na rastúce sedačky
Druhý hriešnik, sedačka Kinderkraft Comfort Up, môže na prvý pohľad pôsobiť lákavo. Ide totiž o lacnú sedačku, ktorá sa dá kúpiť za 60 eur. Navyše, možno do nej posadiť deti od jedného až do dvanástich rokov. Pred zaobstaraním tohto modelu však dTest dôrazne varuje. Deti od hmotnosti 22 kg sa dajú prepravovať v Kinderkrafte iba s vybratou chrbtovou opierkou. Zo sedačky sa tak stáva obyčajný podsedák. Práve podsedáky dTest spoločne s ADAC-om už niekoľko rokov tvrdo kritizuje, pretože neposkytujú žiadnu ochranu v prípade bočného nárazu. Príliš ho preto neprekvapilo, že práve zo skúšky bočného nárazu odišla sedačka Kinderkraft s nedostatočnou známkou.
Čítajte viac Crashtest, ktorý nevyzerá dobre. ADAC simuloval zrážku auta s bicyklom s detskou sedačkou a vozíkomTáto mizéria sa prejavila v 0 % hodnotení za bezpečnosť, čo sa uplatnením limitu prejavilo aj na celkovom nedostatočnom hodnotení. Aby toho nebolo dosť, ďalšie výčitky smerovali k ovládaniu a ergonómii. Najväčšie sklamanie aktuálneho testu je teda známe. A najväčšie prekvapenie? Je ním sedačka Cybex s integrovaným airbagom. ADAC a dTest nešetria na jej adresu chválou. Airbag naozaj fungoval. Za skúšky čelného aj bočného nárazu rozdal veľmi dobré známky. Výsledkom je najlepšie hodnotenie za ochranu detí v aktuálnom teste a celkovo najlepšie hodnotenie z 20 testovaných výrobkov. Treba však dodať, že kvalita v tomto prípade nie je zadarmo. Model Anoris T vyjde na viac ako 770 eur!