Klimatizácia nie je už dávno len o komforte. Je aj otázkou bezpečnosti. Podľa expertov, spôsobuje totiž teplota 35 stupňov Celzia v kabíne auta až o 20 % pomalšie reakcie vodiča. Účinok prehriateho interiéru je teda podobný ako účinok alkoholu v krvi v množstve 0,5 g/l. Z tohto dôvodu je dôležité udržiavať priestor pre cestujúcich chladný a dobre vetraný.
Čítajte viac Ford skoncoval so zahmlievaním. Použil ‘meteorologickú stanicu‘Asi by ste neverili, že vývoj klimatizácie do auta trvá približne tri roky. Asi tak dlho ako vývoj samotného nového modelu. Inžinieri musia navrhnúť správnu geometriu výduchov, aby vzduch v interiéri prúdil správne a bolo ho dostatok. Používajú k tomu dokonca 3D simulácie. Jednoducho, je to veda. A potom si sadne do auta zákazník, a celé snaženie tímu konštruktérov „zmaže“ častými chybami.
Čítajte viac Škoda 706 RTO Climatic: Prvý autobus s ‘klímou‘ jazdil v ČSSR už v roku 1961Ubližuje pritom autu aj svojmu zdraviu. Ako sa vyhnúť piatim najčastejším chybám pri používaní klimatizácie v aute, radí Ángel Suárez, inžinier vývoja Seatu.
1. Nepúšťajte klimatizáciu hneď naplno
V lete môže interiér auta, ktoré zostalo zaparkované na slnku, dosiahnuť až 60 stupňov Celzia. Táto teplota sa vráti na 25 stupňov asi za pol hodiny, ak budete postupovať podľa jednoduchých pokynov. Jednou z najčastejších chýb je zapnutie klimatizácie na plný výkon. Nie je to dobré „Pred zapnutím klimatizácie najprv otvorte na minútu dvere a stiahnite okná,“ radí Suárez. Týmto môžete prirodzene znížiť teplotu v kabíne . Po vyvetraní auta nastúpte, zavrite dvere aj okná a zapnite klimatizáciu. Tá má potom oveľa menej práce.
2. Nenechávajte aktivovanú recirkuláciu vzduchu
Toto je ďalšia klasická chyba, ktorú ľudia robia v presvedčení, že do auta nebude prúdiť prehriaty vzduch zvonka. Čiastočne je to pravda, ale má to aj svoju odvrátenú stranu. V interiéri s aktivovanou recirkuláciou sa zvyšuje obsah CO2 a tiež stúpa vlhkosť vzduchu, čo vedie k zahmlievaniu okien. Namiesto toho Suárez odporúča jazdiť s aktivovaným režimom Auto, aby sa „prúd vzduchu mohol regulovať rovnomernejšie a efektívnejšie“.
Čítajte viac Hyundai vyvíja ‘neviditeľnú ‘ klimatizáciu. Už má podaný patent3. Klimatizáciu zbytočne nevypínajte
Aj letné rána môžu byť chladné, takže môžete mať pocit, že klimatizáciu vám netreba. Napriek tomu Suárez radí, nechať ju zapnutú aj vtedy. Hoci na vyššiu teplotu ako je vonku. Stačí ju pustiť na nižší výkon. Dôvod? Opäť tým predídete zahmlievaniu okien, keď začne vonkajšia teplota stúpať.
4. Nesmerujte prieduchy rovno na seba
Cestujúci často požadujú znížiť teplotu v kabíne, pritom podľa experta Seatu „väčšinou nezáleží na teplote, ale na tom, akým smerom prúdi vzduch vo vnútri auta“. Aby sa dosiahlo rovnomerné rozloženie prúdu vzduchu, „prieduchy by mali smerovať nahor, nie na tváre ľudí“ . Vďaka tomu „vzduch prúdi po celom interiéri auta a dôsledne sa dostáva ku každému“.
Čítajte viac Nový materiál ochladí auto bez klímy. Zaujímajú sa oň aj veľké automobilky5. Nezanedbávajte servis
Rovnako ako motor či brzdy, aj klimatizácia si vyžaduje údržbu. Najdôležitejšie je vymieňať klimatizačný filter. Seat odporúča, urobiť tak každých 15 000 alebo 20 000 kilometrov, aby sa „predišlo zníženej priepustnosti “, vysvetľuje Suárez. Samozrejme, výmena filtra, v ktorom sa množia baktérie je dôležitá aj zo zdravotného hľadiska.