CarVertical: Ktoré značky áut strácajú najviac na hodnote? Prémiové!

Ak si kupujete nové auto, zväčša na to nemyslíte. Lenže po rokoch môžete na výber značky doplatiť.

29.06.2022 06:00
debata (1)
Strata hodnoty je najvyššou položkou vlastnenia... Foto: Crarbidoff
BF Forecast - zostatková hodnota Strata hodnoty je najvyššou položkou vlastnenia auta. Väčšou ako náklady na palivo, servis a poistenie.

Hneď ako nové auto opustí predajňu, stráca hodnotu. To je krutá pravda, voči ktorej sú imúnne iba exotické superšporty či vzácne veterány. No sú značky, ktoré si držia hodnotu predsa len lepšie ako iné. Je dobré sa pre ne rozhodnúť, hoci správny výber oceníte až po rokoch. Presne na to sa pozrela spoločnosť CarVertical a to v celosvetovom meradle.

Porsche na čele, no darí sa Toyote aj Hyundaiu

Analýza straty hodnoty áut v priebehu času od CarVertical vychádzala zo 72 miliónov dát, získaných v rokoch 2019 až 2022 v Európe, USA aj v Austrálii. Ukázalo sa, že najlepšie si svoju hodnotu držia autá značky Porsche (-64,4 %), pred Jeepom (-84,4 %) a Mini (-85,5 %). Toto sú tri značky s najmenšou amortizáciou, ktorá zostáva po odpočítaní najnižšej trhovej hodnoty vozidla od jeho pôvodnej ceny. Napríklad vozidlá Porsche v priebehu rokov stratia iba 64,4 % svojej hodnoty, zatiaľ čo Lexus stratí až 89,9 %.

Autá značky Porsche strácajú na hodnote... Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera Cabriolet - 2019 Autá značky Porsche strácajú na hodnote najpomalšie. Stojí za tým ich kvalita, imidž aj neutíchajúci dopyt. Pre iné prémiové značky to ale neplatí.

„Značka Porsche síce vyrába športové vozidlá, ale jej modely sú dostatočne praktické na každodennú jazdu. Model 911 je pravdepodobne jedným z najikonickejších vozidiel v histórii automobilového priemyslu a má obrovskú základňu fanúšikov. Niet divu, že dopyt po ňom prevyšuje ponuku. Vozidlá Porsche sú spoľahlivé, odolné a majú výrazný vzhľad, ktorý priťahuje zákazníkov,“ vysvetľuje pozíciu Porsche v rebríčku Matas Buzelis zo spoločnosti carVertical.

CarVertical - strata hodnoty áut Foto: CarVertical
CarVertical - strata hodnoty áut CarVertical - strata hodnoty áut

Medzi vozidlami s vysokou zostatkovou hodnotou sa objavujú aj tradičnejšie značky ako Hyundai a Toyota. Tieto vozidlá sú cenovo dostupnejšie a zvyčajne ponúkajú nižšie náklady na údržbu, čo zvyšuje ich atraktívnosť medzi kupujúcimi ojazdených vozidiel. Zatiaľ čo niektoré prémiové značky ako Jaguar, Land Rover a Lexus majú menšiu tendenciu amortizovať, no nie vždy je to tak. Ako ukazuje graf, medzi značky vozidiel, ktoré v priebehu rokov najviac „starnú“, sú Chrysler, Audi alebo Volvo.

Prémia „padá“ rýchlejšie ako „masovky“

Maximálna amortizácia nového Chrysleru klesne na úroveň –96,8 % , v priemere za 25 rokov, čo z neho robí značku, ktorá stráca najväčšiu časť svojej hodnoty na trhu. Približne polovica značiek, ktoré sa umiestnili na chvoste tejto štatistiky, patrí medzi prémiové značky. Aj keď spotrebitelia majú radi značky Infiniti, BMW a Volvo, ich hodnota sa časom výrazne znižuje. Pre porovnanie, vozidlá značky Toyota dosahujú svoju najnižšiu hodnotu po 19 rokoch, zatiaľ čo vozidlá značky BMW až po 21 rokoch.

Z prémiových značiek padajú na hodnote najviac... Foto: Audi
Audi A3/S3 - 2016 Z prémiových značiek padajú na hodnote najviac Audi a Volvo.

Autá značky Toyota však strácajú približne 88,7 % svojej hodnoty, zatiaľ čo BMW 93,8 %. Aké faktory spôsobujú tieto rozdiely? „BMW a ostatné značky luxusných vozidiel ponúkajú zvyčajne technologické inovácie, ktoré si kupujúci ojazdených vozidiel nevážia. Ak si môžete dovoliť nové vozidlo značky BMW, Mercedes-Benz alebo Land Rover, pravdepodobne budete chcieť všetok luxus a inovácie, ktoré spolu s ním môžete získať,“ hovorí M. Buzelis. Ale pri ojazdených autách to neplatí.

CarVertical - strata hodnoty áut Foto: CarVertical
CarVertical - strata hodnoty áut CarVertical - strata hodnoty áut

„Naopak, človek, ktorý hľadá ojazdené vozidlo, uprednostňuje priaznivú cenu a čo najnižšie náklady na údržbu pred funkciami, ktoré nie sú nevyhnutné. Preto je ojazdená Toyota pre mnohých zákazníkov atraktívnejšie ako BMW,“ hovorí M. Buzelis. Majitelia vozidiel značky Audi (-96,2 %), Seat (-95,8 %) a Škoda (-95 %) by pri predaji svojich starých vozidiel tiež nemali mať veľké očakávania.

Autá skončia ako odpad, alebo ako klenoty

Podľa analytikov CarVertical je priemerný vek najviac amortizovaných vozidiel 20 až 23 rokov. Rôzne značky vozidiel však dosahujú svoju najnižšiu hodnotu v rôznych štádiách. Napríklad Porsche a Mini majú najnižšiu cenu po 15 rokoch. Po dosiahnutí tohto míľnika začne ich hodnota znovu rásť. Dobre zachované modely môžu byť cennou investíciou. Isuzu, Suzuki, Kia a Dacia sú na opačnej strane spektra – po 30 rokoch ich hodnota klesne na úplné dno.

Toyota je masovou značkou, ktorá si spolu s... Foto: Toyota
Toyota Corolla Sedan - 2019 Toyota je masovou značkou, ktorá si spolu s Hyndaiom skvelo drží hodnotu.

Ak sa model považuje za vzácny, hodnota vozidla môže časom výrazne vzrásť. Uveďme príklad. V 90. rokoch vyrobilo BMW iba 891 kusov modelu M5 E34 Touring. Dvadsať z nich malo špeciálny názov – Elekta – a boli vyrobené pre taliansky trh. Tieto kombi modely poháňané 3,8-litrovým motorom s výkonom 335 koní ponúkali aj špeciálny lak a štýl interiéru. Hľadať dnes ojazdené vozidlo Elekta je ako hľadať ihlu v kope sena. Automobiloví nadšenci, ktorí by ho chceli mať vo svojej garáži, by sú ale pripravení zaplatiť najmenej 100 000 dolárov.

CarVertical - strata hodnoty áut Foto: CarVertical
CarVertical - strata hodnoty áut CarVertical - strata hodnoty áut

Zatiaľ čo bežné vozidlo po 20–30 rokoch pravdepodobne skončí na skládke, Porsche alebo Jaguar s dokumentovanou servisnou knihou a bezchybnou históriou sa časom môže stať ešte cennejším. Rebríček vypracovaný CarVertical je dobrou pomôckou pri výbere auta. Je múdre vybrať si auto, ktoré stráca časom na hodnote čo najmenej. Práve strata hodnoty je totiž najvyššou položkou, ktorá súvisí s vlastnením auta. Väčšou ako náklady na palivo, údržbu či poistenie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #strata hodnoty #jazdené autá #ojazdené autá
Články podľa značiek