Koncom minulého roku sme písali, že podľa údajov Spolkového štatistického úradu sa ceny v autopožičovniach v Nemecku medziročne zvýšili o viac, než 50 percent, u nás však rástli miernejšie. Popri vysokých cenách si treba dať pozor, aby ste ďalšie peniaze zbytočne „neprerobili“ len preto, lebo si neoveríte všetky údaje o požičiavanom aute, respektíve o podmienkach nájmu.
Európska komisia (EK) a vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa desiatich členských krajín EÚ totiž zverejnili výsledky celoeurópskeho skríningu webových stránok sprostredkúvajúcich prenájom áut. A ten nedopadol dobre. Cieľom bolo zistiť, či hlavní sprostredkovatelia pôsobiaci v Európe dodržiavajú pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľa.
Čítajte viac Nemecké autopožičovne nemajú čo požičiavať. Tak aspoň zvyšili cenyOdborníci skontrolovali 78 webových stránok sprostredkúvajúcich prenájom áut (vrátane webových stránok leteckých spoločností) a zistili, že európskym normám vyhovuje necelá polovica z nich, o prieskume informuje TASR. Eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders v tejto súvislosti upozornil, že mnoho spotrebiteľov sa počas leta chystá na dovolenku a prenajme si auto, pričom prenájom často uskutočňujú práve na webových stránkach rezervácie hotelov alebo leteckých spoločností.
„Spotrebiteľom je potrebné poskytnúť úplne transparentné informácie o podmienkach prenájmu a o úlohe maklérov. Spotrebitelia potrebujú vedieť, ktorú spoločnosť by mali kontaktovať, ak sa ich let odloží. Potrebujú dostať jasné a úplné informácie o plnej cene prenájmu a poistenia, aby sa vyhli nepríjemným prekvapeniam pri preberaní auta,“ opísal situáciu Reynders v správe pre médiá.
Čítajte viac V požičovniach sú elektromobily na vedľajšej koľaji. Nik ich nechceNiektoré nedostatky neboli až tak zásadné, napríklad na takmer tretine webov autopožičovní nebolo jednoznačne uvedené, či spotrebitelia musia v prípade ďalších otázok alebo sťažností kontaktovať makléra alebo požičovňu. Ďalej 28 % z nich jasne neuviedlo názov spoločnosti makléra a – čo je už vážnejšie – takmer polovica neinformovala jasne o tom, čo všetko je zahrnuté v poistení.
Vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa zistili tiež problémy v súvislosti s informáciami o cenách, neúplné informácie o povinných poplatkoch (napríklad poplatky pre mladých vodičov alebo poplatky za jednosmernú cestu). Ako sa hovorí – dvakrát meraj a raz rež. Aj s ohľadom na vyššie uvedené informácie sa preto oplatí dôkladne si preveriť nielen renomé požičovne, ale predovšetkým si podrobne pozrieť, čo všetko (ne)obsahuje denná suma za požičanie zvoleného auta.