Čo prinášajú 'zelené' pneumatiky? Cena úspory je vysoká

Svetu pneumatík vládnu dnes tie so zníženým valivým odporom. Platí však pravidlo – niečo za niečo. Na palive či elektrine síce ušetrite, no vzdáte sa časti bezpečnosti. Vysvetľuje to známy americký expert Jonathan Benson z Tyre Reviews.

27.07.2022 16:00
debata
Pneumatiky so zníženým valivým odporom naozaj... Foto: Continental
Continental - ContiEcoContact 5 Pneumatiky so zníženým valivým odporom naozaj šetria palivo. Ale vyberú si aj svoju daň.

Hon na emisie dostal do popredia pneumatiky so zníženým valivým odporom. Cení sa úspora každej kvapky paliva a každého gramu ušetreného CO2. A tak sa „zelené gumy“ dostávajú na autá už v prvovýrobe. Na prvý pohľad to je fajn, napokon, takéto pneumatiky šetria aj naše peňaženky. Zvlášť v časoch rekordných cien benzínu a nafty to príde vhod. Nie je ale všetko zlato čo sa blyští. Vo svojom príspevku to vysvetľuje aj Jonathan Benson z Tyre Reviews.

ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac ADAC: Test letných gúm pre ‘Octaviu‘ nemá porazených. Rozdiely sú ale veľké

Ako príklad si zobral pneumatiky Michelin e.Primacy a Continental EcoContact 6. Obe sú ekologickým obutím. Tie prvé majú valivý odpor znížený až o 30 % v porovnaní s klasickými plášťami Michelin Primacy 4 a tie druhé zas o 23 % v porovnaní s plášťami Continental Premium Contact. Neznamená to ale automaticky, že ušetríte 30, respektíve 30 % paliva. Pneumatiky sa totiž podľa Bensona podieľajú na jazdných odporoch vozidla len dvadsiatimi percentami. Výsledný efekt by preto mal byť asi šesť percent.

Reálne merania na testovacom ovále však ukázali, že skutočný prínos na úspore paliva sú asi 3,5 percenta. Aj to je pekné, ak za rok najazdí veľa kilometrov. Benson napríklad minie ročne za palivo 5 700 eur. Takže za rok by ušetril približne 200 euro. To je základ na dve nové pneumatiky. Za dva roky máte potom na celkom novú sadu. Každá minca má ale dve strany. Tou druhou je podľa Bensona bezpečnosť, presnejšie – znížená bezpečnosť. Merania totiž ukázali, že napríklad brzdná dráha Michelinu e.Primacy je na mokrom povrchu až o päť metrov dlhšia ako dráha, ktorú potrebujú plášte Michelin Primacy 4.

ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý veľký test letných ‘gúm‘. Najslabšia je zo Slovenska!

V parametroch brzdných schopností sa tak zelené pneumatiky Michelinu dostávajú na úroveň tých najlacnejších plášťov neznačkových výrobcov. Benson uvádza ako príklad neznámy Petlas Imperium PT515. Continental na tom bude, tak ako ďalšie zelené pneumatiky, podobne. Otázkou teda je, či sa 3,5-percentnú úsporu za palivo oplatí vymeniť za brzdnú dráhu dlhšiu o niekoľko metrov. Práve tie môžu rozhodovať o tom, či vyjdete z kolízie bez škrabancov, alebo či niekomu zachránite život. Rozhodnutie je ale teda na vás.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #Continental #Michelin
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek