Vysoká spotreba oleja nie je v dnešných časoch ničím výnimočným. Stojí za tým najmä snaha o nízku spotrebu paliva. Moderné downsizingové motory s preplňovaním pracujú s vysokými tlakmi spaľovania, používajú riedke oleje a kvôli zníženiu trenia vo valcoch disponujú tenšími piestnymi krúžkami. Takže olej sa ľahko dostane do spaľovacej komory. Nie všetci výrobcovia sú však na tom rovnako. Kým taká Toyota je povestná motormi, pri ktorých o oleji prakticky neviete, pretože aj po tisíckach kilometrov stačí doliať necelé deci, iné sú oveľa, oveľa smädnejšie. Niektoré si dokážu z olejovej náplne potiahnuť na 1 000 km aj viac ako liter. A to pri súčasných cenách moderných mazív naozaj nie je málo. Nehovoriac o ekológii a ďalších sekundárnych efektoch.
Čítajte viac Smrtiaca ekológia: Motory moderných áut trpia. Spoľahlivosť vymenili za emisieVysoká spotreba oleja totiž neveští nič dobré. Vedie napríklad ku vzniku karbónu. A ten je čosi ako brúsny papier. Je veľmi tvrdý a spôsobuje opotrebenie ložísk. Vzniká na nich matná šedá vrstva. Karbón je pritom nebezpečný aj pre solenoidové vstrekovače, ventily či olejové filtre, ktoré sa môžu upchať. Olej potom vstupuje do motora nefiltrovaný cez obtokový ventil. Pri niektorých motoroch sa môže uhlík dostať dokonca aj do turbodúchadiel. Ku kolapsu nemusí byť ďaleko. Práve na takéto motory sa zamerala spotrebiteľská organizácia Consumer Reports. Bohužiaľ, ide o americkú štúdiu, no i tak stojí za nahliadnutie. Niektoré pohonné jednotky totiž dobre poznáme aj v Európe. Analýza vznikla na základe odpovedí majiteľov áut, ktoré zišli z liniek v rokoch 2010 až 2019. Týka sa teda starších a zánovných áut, veľmi populárnych na trhu jazdených vozidiel.
Štúdia síce neprináša konkrétne kvantitatívne údaje o spotrebe oleja jednotlivých motorov, ale vymenováva pohonné jednotky s najväčším podielom vozidiel, ktoré potrebujú medzi výmennými intervalmi doliať viac ako liter olejovej náplne. Samozrejme, môže ísť aj o niekoľko litrov. Ako vidieť z tabuľky, najnáchylnejšie k tomuto neduhu sú motory 2,0 TSI od Volkswagenu, ktoré poznáme aj zo Škody, Seatu či Audi, 6-valce 3,0 TFSI z Ingolstadtu, preplňované 8-valce 4,4 TwinPower Turbo od BMW, preplňované 4-valce 1,6 v Mini, používané aj Peugeotoch a Citroënoch a prekvapivo tiež kultové japonské motory boxer od Subaru, a to s objemom od dvoch až po 3,6 litra. Automobilky sa síce kryjú uvádzaním pomerne veľkej spotreby oleja, aby sa vyhli drahým reklamáciám, ale pre zákazníka bude predsa len lepšie, ak zvolí inú alternatívu.
Motory sa najčastejšou zvýšenou spotrebou oleja
Motor | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Audi 2,0 TFSI | 44 % | 26 % | 31 % | 17 % | 10 % | 7 % | 3 % | 1 % | 2 % | 0 % |
Audi 3,0 TFSI V6 | – | 48 % | 37 % | 24 % | 13 % | 8 % | 4 % | 13 % | 13 % | 2 % |
BMW 4,4 V8 Turbo | – | – | 52 % | 39 % | 46 % | 25 % | 24 % | 28 % | 16 % | 8 % |
Mini 1,6 Turbo | 26 % | 14 % | 11 % | 13 % | – | 4 % | – | – | – | – |
Subaru 2,0 Boxer | – | – | 28 % | 17 % | 5 % | 2 % | 2 % | 1 % | 0 % | 0 % |
Subaru 2,5 Boxer | 8 % | 11 % | 9 % | 25 % | 18 % | 8 % | 2 % | 1 % | 1 % | 0 % |
Subaru 3,6 Boxer | 24 % | 23 % | 27 % | 20 % | 11 % | 5 % | 3 % | 2 % | 2 % | 0 % |
VW 1,4 TSI | – | – | – | – | – | – | 7 % | 3 % | – | 4 % |
Volvo 3,2 l | 9 % | 31 % | 13 % | 1 % | 3 % | – | – | – | – | – |